Istraživanje: Što domaći turisti misle o ponudi smještaja na moru

Tri četvrtine ispitanika smatra da udio privatnog smještaja ne treba povećavati, a svaki treći smatra da ga treba smanjiti. S druge strane, tri četvrtine ispitanika zadovoljno je omjerom cijene i kvalitete smještaja u privatnim apartmanima

87
[fotografija: Improve]

Stručnjaci već neko vrijeme upozoravaju na problem nekontrolirane apartmanizacije u Hrvatskoj koja dugoročno nije održiva. Prema statistikama u Hrvatskoj je trenutno 1,8 milijuna kreveta, a samo u prošloj godini u ponudu je stavljeno novih 55.000.

Snažnom rastu privatnog smještaja, osim želje za brzom zaradom od kratkoročnog najma, pogodovali su i relativno niski porezi. No i to se mijenja. Početkom sljedeće godine, sezonske iznajmljivače očekuju nova porezna davanja te će, osim paušalnog poreza koji plaćaju po krevetu, morati plaćati i porez na nekretnine za odmor. Kako će to utjecati na ponudu privatnih iznajmljivača, tek ćemo vidjeti.

Dok s jedne strane Hrvatska ima najviše smještajnih kapaciteta po glavi stanovnika EU, iskorištenost tih kapaciteta je znatno ispod prosjeka. U skladu s inflacijom i porastom troškova ove godine očekivano su rasle i cijene smještaja. U predsezoni se pisalo o porastu cijena privatnog smještaja za više od 30 posto u odnosu na prethodnu godinu, dok su u sezoni zbog neiskorištenih kapaciteta neki bili primorani spuštati cijene.

Zbog masovne apartmanizacije postavlja se i pitanje o kvaliteti smještaja, odnosno standardizaciji usluge. Je li riječ samo o “nekretninskom biznisu” ili je riječ o iznajmljivačima koji se trude svojim gostima prilikom boravka pružiti i vrijednost više.

Za potrebe standardizacije u veljači ove godine Hrvatska turistička zajednica u suradnji s Institutom za turizam provela je istraživanje kojim se trebao dobiti objektivan uvid u obiteljski / privatni smještaj (sobe, apartmani, kuće i vile u vlasništvu fizičkih i pravnih osoba) i poslužiti kao osnova za kreiranje programa i oznaka kvalitete HTZ-a. Rezultati istraživanja još nisu objavljeni.

Ograničavanje privatnog smještaja dio je strategije hrvatskog turizma

Prema novom Zakonu o turizmu u Hrvatskoj, koji na snagu stupa početkom sljedeće godine, lokalna vlast moći će ograničiti broj, vrstu i kategorije turističkih i ugostiteljskih objekata.

Jedan od primjera je grad Dubrovnik u kojem se u posljednje tri godine broj ležajeva povećao za 4.000, a stanovi u novogradnji prodaju se prije početka gradnje te postaju apartmani. Kako bi Dubrovnik i dalje pružao ugodan život svojim građanima dubrovački gradonačelnik najavio je da se u stambenim zonama više neće moći dobiti dozvola za nove apartmane.

Agencija za istraživanje tržišta Improve provela je istraživanje o tome kako o nekima od ovih tema razmišljaju domaći turisti. Postavljeno im je pitanje u kojem bi smjeru, po njihovom mišljenju, trebao ići razvoj ponude turističkog smještaja na moru u Hrvatskoj.

Tri četvrtine građana smatra da udio privatnog smještaja ne treba povećavati, a svaki treći smatra da ga treba smanjiti. Nadalje, gotovo polovina građana smatra da bi trebalo povećati udio malih hotela, u obiteljskom vlasništvu, i hotela s 3 zvjezdice koji daju pristojnu vrijednost za novac. Ovo sigurno odražava i potrebe domaćih turista. Iako većina za svoje ljetovanje odabire privatni smještaj, postoji nedovoljna zastupljenost priuštivog i/ili opuštenijeg, obiteljskog hotelskog smještaja.

Potrebu za povećanjem udjela luksuznih hotela u hrvatskoj turističkoj ponudi više od prosjeka navode stariji gosti u dobi 50-59 godina (40%) i iznad 60 godina (49%), te oni viših prihoda kućanstva. Povećanje udjela kampova češće navode obitelji s djecom starijom od 15 godina i oni srednjih prihoda kućanstva, 2.000-2.400 eura (52%).

Da bi trebalo ulagati u hotelski smještaj govori i podatak da Hrvatska ima najmanji udio hotelskih kreveta u EU: svega 10 posto smještajnih kapaciteta se odnosi na hotele.

U kojem bi smjeru, po vašem mišljenju, trebao ići razvoj ponude turističkog smještaja na moru u Hrvatskoj.

Kakav smještaj preferiraju domaći turisti?

Ne iznenađuje da većina domaćih gostiju za svoj ljetni odmor preferira privatan smještaj. Tu važnu ulogu sigurno igraju cjenovna dostupnost, navika ili već uspostavljena poznanstva s domaćinima.

Generacija Z više od prosjeka preferira privatan smještaj (90%), a milenijalci hotele – i to male hotele u privatnom vlasništvu (20%), kao i luksuznije hotele (16%). Male hotele više od prosjeka preferiraju i obitelji s djecom do 6 godina (18%). Luksuzniji hotel nešto su češći odabir starijih (50-59 godina, 15%).

Bez obzira na to koju vrstu smještaja uobičajeno kirstite za ljetni odmor na moru, kakav smještaj preferirate?A o prije navedenom problemu privatnog smještaja govori i podatak iz istraživanja da svaki četvrti ispitanik koji je ovo ljeto boravio u privatnom smještaju nije zadovoljan omjerom cijene i kvalitete.

Kako biste ocijenili odnos cijene i kvalitete smještaja u privatnim apartmanima?


O istraživanju:Agencija za istraživanje tržišta Improve provela je istraživanje u rujnu 2023. godine na nacionalno reprezentativnom uzorku odrasle online populacije (stariji od 18 g.). Veličina uzorka je 502 ispitanika.