Zadar se vraća u željezničku mrežu: Projekt spaja zračnu luku, grad i luku

Sporazum o razvoju previđa povezivanje Zračne luke Zadar s Lukom Gaženica i središtem grada te integraciju gospodarskih zona u željezničku mrežu, a najavljen je i skori početak obnove zadarskog željezničkog kolodvora koji nije u funkciji od 2015.

67
Zračna luka Zadar
Zračna kuka Zadar [Izvor: Zračna luka Zadar]

U Zadru je u ponedjeljak potpisan sporazum o suradnji na projektu “Razvoj željezničke mreže na području Zadarske županije”. On predviđa povezivanje Zračne luke Zadar s Lukom Gaženica i središtem grada te integraciju gospodarskih zona Crno, Poličnik i Škabrnja, kao i Centra za gospodarenje otpadom Biljane Donje, s postojećom željezničkom infrastrukturom.

Sporazum su potpisali Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, Zadarska županija i HŽ Infrastruktura.

Završetak projekta unutar tri do tri i pol godine

Župan Zadarske županije Josip Bilaver najavio je izradu potrebne studijske dokumentacije i kompletnu pripremu projekta do ishođenja lokacijske dozvole. To uključuje i studiju utjecaja na okoliš. Sva dokumentacija bit će predana HŽ Infrastrukturi, koja će potom raspisati natječaj prema modelu design and build (projektiraj i izgradi).

Dodao je kako su pripreme za definiranje trase već u tijeku. Lokacijska dozvola mogla bi biti ishođena u roku od godinu i pol dana. Završetak projekta očekuje se unutar tri do tri i pol godine.

Zadar bi, zahvaljujući ovom projektu, trebao postati prvi grad u Hrvatskoj koji će željeznicom povezati svoj centar sa zračnom lukom, istaknuo je Bilaver.

Predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture Ivan Kršić najavio je kako će uskoro biti potpisan i ugovor s izvođačem radova na uređenju željezničkog kolodvora u Zadru.

Za izvođača radova odabrana je tvrtka Krekić Avangard iz Zadra. Njihova ponuda, u iznosu od 360.724 eura, ocijenjena je kao ekonomski najpovoljnija. Radovi bi prema ugovoru trebali biti završeni u roku od 210 dana.

Obnova željezničkog kolodvora

Zadarski željeznički kolodvor nalazi se u neposrednoj blizini autobusnog kolodvora. Zgrada je svečano otvorena u lipnju 1967. godine, ali posljednji vlak sa zadarskih perona krenuo je davno. Kolodvor nije u funkciji od 2015. godine. Dio prostora koristi lanac brze prehrane.

Plan uređenja obuhvaća obnovu fasade, krovopokrivačke i limarske radove, zamjenu PVC stolarije te ostale popratne radove. Demontirat će se i zamijeniti postojeći okapni i pocinčani lim, dijelovi krova i gromobranskih instalacija, stolarija, ventilacija te stara rasvjetna tijela. Postavit će se i nova toplinska izolacija.

U kolovozu 2024. završena je obnova uredskih prostorija u prizemlju i na prvom katu. U to je uloženo 63.000 eura. Zamijenjen je dio stolarije, obnovljene su elektroinstalacije i izgrađen je sanitarni čvor s novim vodovodnim i kanalizacijskim instalacijama.

Modernizacija zaboravljene pruge Zadar – Knin

Prekretnica za zadarski željeznički pravac bila je odluka o obnovi pruge između Knina i Zadra. Ta odluka obuhvaća i izmiještanje pruge iz centra Bibinja.

obilaznica Bibinja
Pruga u Bibinju [Snimio: Tihomir Dokonal / Točka Na I Media]
Obnova dionice, duge 95 kilometara, već je započela i obuhvatit će kompletnu sanaciju gornjega pružnog ustroja, odnosno tračnica i pragova, prolaznih kolosijeka i skretnica na kolosijecima u prolaznim kolodvorima, te sanaciju željezničko-cestovnih prijelaza.

Izvođač radova je hrvatska podružnica austrijske tvrtke Swietelsky. Ugovor je vrijedan 87,14 milijuna eura. Rok za završetak radova je 48 mjeseci.

Radovima će se povećati brzina i sigurnost.

Prije prestanka prometovanja ovom prugom vlakovi su vozili brzinom do 80 km/h, a po završetku obnove maksimalna dopuštena brzina iznosit će 100 km/h.

Obnova kolodvora i stajališta na trasi nije obuhvaćena ovim projektom, ali je dio dugoročnih planova HŽ Infrastrukture.