Činilo mi se kao da je ljeto bilo nedavno, a onda me reklama za Black Friday, koji je za samo mjesec dana, podsjetila da je blagdansko vrijeme pred vratima. To, za mnoge najljepše razdoblje u godini, puno obiteljskih druženja, kuhanog vina i, ako imamo sreće, snježnih pahuljica, za neke može biti i veliki izvor stresa. Pogotovo kad su u pitanju financije.
Troškovi darova, hrane, dekoracija i samih okupljanja vrlo brzo narastu na iznose puno veće nego što bismo željeli, a za mnoge završavaju neplaniranim minusom na računu.
Inflacija, čije učinke svi osjećamo, dodatno je pojačala taj pritisak. Prema podacima o blagdanskoj potrošačkoj košarici, 2022. iznosila je 347 eura (2.602 kn), 2023. porasla na 418 eura, a lani dosegnula čak 540 eura. Brojke jasno pokazuju da blagdanska potrošnja iz godine u godinu raste, a sve upućuje na to da će ove godine taj iznos biti još veći.
Idealno vrijeme za planiranje
Upravo zato je sada, a ne sredinom prosinca, pravo vrijeme napraviti plan i razmišljati o izdacima. Tako će praznici biti rezervirani za radost, a ne brige oko računa.
Prvi korak je jednostavan: napravite popis. Znam, zapisivanje nije svima omiljena navika, ali kad živite s ograničenim budžetom, upravo vam taj popis postaje najbolji saveznik.
Poznajem ljude koji imaju stabilne prihode i ne moraju brinuti o svakom euru, ali svejedno planiraju i rade popise. Zašto? Zato što žele svjesno trošiti na ono što im je doista važno,
a ne kasnije razmišljati kamo im je novac “nestao”.
Psihologija blagdanske potrošnje
Već sada znate da se, kada iz svih trgovina dopire poznati glas Mariah Carey i njezin “All I Want for Christmas”, vrlo teško othrvati impulzivnoj potrošnji. Uostalom, trgovci jako dobro znaju koje “tipke” trebaju stisnuti. Cijela je znanost iza toga: od mirisa u trgovini, do rasporeda stvari na policama i boja u izlozima. Blagdanska groznica, popusti, rasprodaje i marketinški pritisak često nas navode da trošimo iznad vlastitih mogućnosti.
Zašto toliko trošimo u prosincu?
Velik dio toga zapravo je psihološki. Kupujemo da bismo “pokazali ljubav”, ispunili očekivanja ili ublažili osjećaj obveze. Ponekad darivanjem pokušavamo nadoknaditi manjak vremena koje nismo proveli s bližnjima. Nije to ništa neobično, ali prepoznavanje tog obrasca prvi je korak prema promjeni.
Zato zapišite sve kategorije troškova, od poklona, hrane i dekoracija do druženja, pa čak i onih sitnica poput božićnih čestitki, ako ih još volite slati.
Mini test financijske pismenosti
Nakon toga odredite realan budžet za svaku kategoriju. Taj plan ne mora biti “uklesan u kamen”, ali će vam pomoći kako biste se držali okvira i lakše izbjegli impulzivne odluke.
Svaki taj planirani budžet zapravo je svojevrstan mini test financijske pismenosti. Pokazuje koliko kontroliramo svoje financije i koliko smo svjesni svojih prioriteta.
Kupnju planirajte unaprijed. A to i nije toliko teško kad imate zapisane sve stavke. Osim toga, Black Friday i cijeli studeni donose brojne popuste koji vam mogu pomoći da poklone kupite povoljnije. Danas postoje i aplikacije koje olakšavaju usporedbu cijena i praćenje akcija.
Dobar je način i dogovoriti novčane limite za darove s članovima obitelji ili prijateljima. Naravno, pod uvjetom da ih se svi pridržavate. Uostalom, zašto ne biste ove godine odlučili da darovi budu simbolični: ručno rađeni, osobni, s porukom koja ostaje u sjećanju.
Božićni budžet kao alat, a ne ograničenje
Vrijedi se prisjetiti da su blagdani, prije svega, vrijeme zahvalnosti, ljubavi i zajedništva. Umjesto da ih doživljavamo kao natjecanje tko će potrošiti više, pokušajmo se vratiti onome što je zaista važno. Darovi su samo način izražavanja pažnje, ali ne i njezino mjerilo. Najvrjedniji su trenuci oni koje provodimo zajedno, u šetnji po gradu i razgledavanju izloga, večeri društvenih igara ili kićenju bora. Ništa od toga ne mora koštati bogatstvo, a vrijedi više od najskupljih poklona.
Kao dijete sam uživala u zajedničkom kićenju bora i mirisu svježe pečenih kolača koji bi ispunio cijelu kuću. Taj osjećaj topline i bliskosti za mene je uvijek bio Božić. Upravo to želim zadržati i danas, kad gradim svoje obiteljske trenutke.
Blagdani su i u financijskom smislu dobra prilika da promijenimo navike: da trošimo manje impulzivno, a više s pažnjom i promišljenošću, birajući darove koji nose osjećaj, a ne cijenu.
Božićni budžet nije ograničenje nego alat koji nam pomaže da planiramo, darujemo i uživamo bez financijskog stresa. Zato počnite danas: napravite popis, odredite troškove, iskoristite popuste i uživajte bez minusa na računu, a s puno plusa u srcu.

Autorica kolumne Kreditno posredovanje #18: Martina Mataić Škugor, direktorica kreditnog posredovanja u agenciji Opereta nekretnine



























