Mladi u Osijeku, osim studenata s Akademije za umjetnost i kulturu, nemaju dovoljno doticaja s kulturom, a problem nije u nezainteresiranosti, nego u komunikaciji. Institucije moraju naučiti oglašavati događanja na mladima blizak način – kroz društvene mreže, reels videe, storyje, vizuale. Najavit će izložbu na radiju, stavit će plakat, ali im mladi to nikad neće primijetiti. Zašto? Zato što gledaju u mobitele. Vrlo jednostavno, istaknula je u razgovoru za projekt TeenBiz Elena Lukić, studentica Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku i novinarka Glasa Slavonije. Dodaje da nema tih primamljivih svjetlećih elemenata koji mlade zakuju za ekran, a to je nešto što se, smatra, apsolutno mora promijeniti ako institucije žele ostati relevantne.

U Osijeku, gradu koji spaja mirnoću i kreativnost, Elena je u “kulturan svijet” ušla prije dvije godine, a njezina priča počinje sasvim slučajno – iz inata!

“Upisala sam Akademiju jer nisam upala na psihologiju, što sam željela cijeli život. Bila sam ljuta i sama sam si rekla – probat ću godinu dana, pa ćemo vidjeti. A onda me sve očaralo”, prisjeća se Elena.

Bila je prva generacija novog studija Kultura, mediji i menadžment, koji je tek počinjao, bez uhodanih pravila.

“Bili smo pokusni kunići, sve je bilo novo. Ali baš zato je bilo zanimljivo i profesorima i nama.”

Pravi klik dogodio se na kolegiju Uvod u novinarstvo, gdje je otkrila svoju strast prema istraživanju i pisanju.

Tražili su se visoki standardi i ozbiljan pristup. To ju je natjeralo da razmišlja, čita više i svakodnevno prati medije uz jutarnju kavu. “Jednostavno mi je prešlo u naviku”, kaže kroz smijeh.

Od taboo tema do kulturnih rubrika

Elena je svoj prvi posao dobila na Plus portalu, gdje je pratila teme od aktivizma i ženskih prava do LGBT iskustava u Hrvatskoj. Kroz te razgovore, kojima smo htjeli stvoriti empatiju i pokazati drugu stranu priče, rasla je, kako kaže, i kao osoba.

Elena kaže kako ju najviše privlače teme koje su često ili ostanu ispod radara, poput aktivizma, kulturnih događanja i lokalnih inicijativa koje nemaju dovoljno prostora u medijima. Dodaje kako upravo u tome vidi jednu od najvećih kvaliteta novinarstva jer se otvara mogućnost da ono što je pojedincu važno – predstavi široj javnosti.

Već dvije godine piše za Glas Slavonije, a počela je, kao i brojni mladi, s gradskom rubrikom. Svoje utočište vremenom je pronašla u rubrici Kultura.

Izdvaja pritom jedan od intervjua koji će, kako je rekla, zauvijek pamtiti. Riječ je o razgovoru s Josipom Lisac, koji joj je “bio šok za sistem”.

Taj razgovor s glazbenom ikonom i umjetnicom, na Elenu je ostavio toliki utisak da je narednih tjedan dana samo razmišljala o svemu što joj je rekla, posebno pojedine jednostavne, a moćne misli.

“‘Izmisli sebe!’ izjava je koja me prati i dan danas”, kroz smijeh će Elena, koja, iako na početku svog poslovnog života, tvrdi kako je to savršena fraza za egzistencijalnu krizu u dvadesetim godinama.

Osijek ima dušu, ali nema prostor

Na upit o temi kojoj se posvećuje gotovo svakodnevno, kulturnoj sceni u Osijeku, Elena je iskrena: “Kultura ovdje stvarno buja. Grad i županija ulažu sve više, ima fantastičnih događanja, ali nedostaje međuinstitucionalne suradnje i prostora za mlade”.

Kultura u Osijeku buja, a prolazi ispod radara, smatra Elena

Posebno ističe primjere koji oživljavaju grad – Klub knjižare Nove, Udruga Plantaža, Muzej Slavonije s radionicama keramike, pa i HNK Osijek, koji, kaže, “napokon diše modernije”.

“Repertoar je osvježen, ima više mladih redatelja, svježih predstava, poput ‘Gospodara muha’ i ‘Vještica iz Salema’. Publika to prepoznaje jer je svaka predstava – rasprodana!”

No, naglašava, Osijeku i dalje nedostaje prostora za studentske inicijative.

“Trenutačno smo osuđeni na suradnju s kafićima ili tuđim udrugama. Voljela bih da postoji mjesto gdje studenti kulture mogu sami stvarati, glasno izgovara želju.”

Za razliku od mnogih svojih vršnjaka, Elena ne planira odlazak.

“Osijek mi je taman, dovoljno miran, dovoljno brz. Voljela bih ostati ovdje i pomoći da se grad još više otvori mladima.”

Vjeruje da će nova generacija novinara i kulturnih djelatnika donijeti promjene: “Kad mladi uđu u redakcije i institucije, vidjet će se promjena, više digitalnog sadržaja, više energije, više iskrenosti.”

Osijeku želi više hrabrih ideja. Guerrilla marketing, instalacije na trgu, festivali, mladi bendovi… Sve to stvara identitet grada.

“Kulturni centar ima fantastičan prostor, ali voljela bih više izložbi naših umjetnika, a manje onih gostujućih. Moramo ponuditi domaće, jer publika konzumira ono što joj se ponudi. Moramo početi od nečega, a promjena počinje od nas”, mudro će Elena.

Poduzetništvo da, ali…

Elena smatra da rad u startup tvrtkama i manjim poduzećima pruža najbolju priliku za razvoj, jer su timovi povezaniji i motiviraniji. Ljudi više streme prema jednakom cilju, kao obitelj, ocjenjuje.

I sama planira jednog dana pokrenuti vlastiti projekt, no ističe da je mladima često najteže suočiti se s negativnim stavovima okoline.

“Najveće obeshrabrenje mladi dobivaju od društva. Mislim da je to dosta loše za naše mentalno zdravlje i snove koje imamo, a koje se uporno pokušavaju gasiti. Voljela bih da je društvo otvorenije, spremno poticati poduzetništvo među ljudima, čestitati uspjeh, podržati aktivnosti i trud”, poručuje Elena.

Kao najveći izazov u budućem pokretanju vlastitog posla navodi birokraciju tj. dugotrajne postupke, velike troškove i količinu vremena potrebnu da ideja postane stvarnost.

A na kraju i osvrt na novinarstvo danas.

“Treba nam više neovisnog novinarstva, onog koje ne ovisi o državi, nego o čitateljima. Ljudi moraju imati povjerenje da plaćaju istinu, ne politiku”, poručuje Elena na kraju razgovora za projekt TeenBiz.

Elena Lukić dokaz je da kulturno novinarstvo može biti jednako hrabro i angažirano kao bilo koja druga forma. Njezina priča podsjeća da znatiželja i glas mladih nisu samo osobine, već pokretači promjene!


Projekt izrade i objavljivanja serijala tekstova pod naslovom TeenBiz sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija Agencije za elektroničke medije.

Ako želite saznati još novosti iz svijeta poduzetništva, biznisa, financija i novih tehnologija prijavite se na naš tjedni newsletter!