Kazalište u Hrvatskoj, još k tomu privatno, dakle ono koje mora zaraditi da bi opstalo, platilo glumce, tehniku, imati prostor, prodati dovoljno predstava…? Mora da je i prije 10 godina to zvučalo pomalo suludo, a kamoli sada kada u uvjetima inflacije građani moraju birati između krafne s i bez punjenja pa nerado posežu u novčanik platiti ulaznicu za kazališnu predstavu. No, ocu i sinu Ljubomiru i Janu Kerekešu to je ipak uspjelo. Njihov Kerekesh Teatar slavi deset godina uspješnog rada i postojanja, a ove godine preuzeli su i nekadašnju drugu scenu Gradskog kazališta Kerempuh – Scenu Vidra – te u tim prostorima postavili vlastitu Scenoteku. Jan Kerekeš ne skriva zadovoljstvo zbog toga.
“Nama je to jako velika stvar jer trenutačno radimo s našim kombijem više kilometara od svih kazališta u Hrvatskoj i zahvalni smo što ćemo u Zagrebu imati svoj krov nad glavom. Krov nad glavom nazvali smo Scenoteka Zagreb jer ga želimo dijeliti sa svima, a u nazivu je i Zagreb, iz poštovanja prema zagrebačkoj publici. Deset godina prošlo je brzo, ali vjerujem da se svi koji nas prate mogu složiti da smo zaslužili, svojim trudom i radom, da u glavnome gradu budemo češće i da možemo nasmijavati i uveseljavati sve kojima treba naša kazališna terapija smijehom”, ističe Jan Kerekeš.
U deset godina više od 2.300 izvedbi u Hrvatskoj i inozemstvu
“U deset godina producirali smo ukupno 21 predstavu, a trenutačno ih na repertoaru imamo 14 koje redovito igraju diljem Hrvatske. U 10 godina odigrali smo više od 2.300 izvedbi u Hrvatskoj, Njemačkoj, Švicarskoj, Sloveniji, Makedoniji, Srbiji te Bosni i Hercegovini te nasmijali više od 700.000 ljudi. Uz to, producirali smo i dva dugometražna filma “Marginalci” i “Ufuraj se i pukni”, koje možete pogledati i na Netflixu, a u kino dvoranama zajedno su imali više od 72.000 gledatelja”, iznosi Jan podatke o uspjehu.
Ključna ideja osnivanja Kerekesh Teatra bila je da se “pod istu kapu” stave sve autorske predstave Ljubomira Kerekeša.
“Prije samog osnivanja, 2014. godine, sve je počelo s običnom Facebook stranicom koja je jako brzo skupila puno pratitelja i prijatelja komedije. Stvarno nismo zamišljali da ćemo u 10 godina napraviti sve ovo i zapravo pomicati granice nezavisne kulture u Hrvatskoj. U ovom razdoblju učinjeno je puno više nego što smo zamislili i planirali, jednostavno jer te publika traži još, više i bolje. Prepreka uvijek ima i bit će ih još više, u to smo sigurni, jer živimo u Hrvatskoj.
Publika odlučuje što je dobro i smiješno, a što nije
Najveća prepreka su javna financiranja, javni natječaji na području kazališne i filmske djelatnosti. Nakon svih razočarenja, zaključak je da se puno više financiraju oni koji posluju lošije, jer ovi koji posluju dobro će i ovako i onako sami realizirati sve. Možda se jednog dana promijeni taj pristup i stvarno se nagrade oni koji rade dobro, pošteno i zapošljavaju ljude.
U ovakvom tempu rada, rizika ima mnogo. Obiteljski, privatni i društveni život sigurno pate, mnogi vas krenu kopirati u realizaciji posla, u promociji predstava, filmova i tu je važno uvijek ostati pošten prema poslu i ostati normalan, jednostavan. I još važnije ne stati istraživati, truditi se i smišljati nove ideje. Publika je sve. Ona odlučuje što je dobro, što nije dobro, što je smiješno, što nije smiješno. Mi našu publiku izrazito cijenimo i trudimo se ne dati joj “mačka u vreći”. Uz to, izdvajamo puno svog slobodnog vremena kako bismo snimili video za društvene mreže da ih nasmijemo i oraspoložimo kad god stignemo”, kaže Kerekeš.
Na upit cijeni li to publika, mlađi Kerekeš ocjenjuje da publika stvarno cijeni naš trud, barem što se tiče Kerekesh Teatra. “Predstave nikad nisu bile popularnije i posjećenost kazalištu nikad nije bila veća. A državne institucije i lokalna samouprava trebaju shvatiti da su privatna kazališta jednako važna kao i gradska i nacionalna i da zaslužuju bolji tretman nego što imaju sada”, kaže Jan Kerekeš.
Poduzetništvo u kulturi
Vraćamo se na početak razgovora, Jan Kerekeš priznaje da u kulturi u Hrvatskoj nema previše mjesta za slobodno poduzetništvo.
“Zapravo je toliko rijetko da kamo god dođeš svi te čudno gledaju jer se rijetko tko bavi poduzetništvom u kulturi. I očeva i moja karijera sigurno su pomogle u jačanju Kerekesh Teatra, ali i tu je važno da kad stvaraš novu predstavu ili film sve radiš s jednako velikim srcem kao da si na početku.
Evo, 92% naših prihoda su vlastita sredstva, tj. prodane ulaznice i prodane predstave, a tek 8% javni novac dobiven putem javnih natječaja, tako da svi oni koji misle suprotno mogu odahnuti. Rijetko koje privatno kazalište se može pohvaliti ovakvim omjerom u financiranju i brojna kazališta uživaju u blagodatima javnog novca, što ih ponekad koči u kreativnosti i ulože premalo truda u realizaciju i promociju onoga što najviše vole. Ne vidim smisao predstava koje odigraju 3-4 puta i skinute su s repertoara nekog kazališta. A produkcija predstave koštala je, recimo, 100 tisuća eura. Gdje si bio, što si radio, što si vidio, što si vratio? Ništa. I još važnije, tko odgovara za takve propuste i neuspjehe na teret javnog novca? Nitko”, ističe Kerekeš.
Golica nas i pitanje sponzorstva. Postoje li u Hrvatskoj kulturne mecene među poslovnom zajednicom? Postoje li predstave za poslovne partnere, za neke njihove evente, potrebe…?
“Kerekesh Teatar ima nekoliko partnera i sponzora koji nas prate već godinama i mi smo im zahvalni na tome i vjerujemo da ćemo pronaći i nove partnere koji će s nama mijenjati stvari na bolje i stvarati hitove na kazališnim daskama i na filmskom platnu. Godišnje odigramo između 10 i 20 predstava za potrebe proslava raznih tvrtki, njihove evente i drago nam je što se firme sve češće odlučuju proveseliti i zabaviti u kazalištu”, pojašnjava Kerekeš.
Nova kazališna scena u Zagrebu i Kulturni centar u Varaždinu
Otvaranje Scenoteke samo je uvertira jer Kerekesh Teatar opasno grabi dalje. U tijeku je projekt Kulturnog centra u Varaždinu.
“Radovi su počeli i sve ide prema planu i nadamo se da ćemo sljedeće godine otvoriti vrata kulturnog centra u Varaždinu. U međuvremenu otvorili smo vrata nove kazališne scene u Zagrebu na adresi Draškovićeva 80 i upravo smo imali svoju prvu premijeru u novom kazalištu. “Godišnjica mature” je nova predstava Kerekesh Teatra koja već ima šest rasprodanih izvedbi u Zagrebu i sigurno će nasmijati, zabaviti i probuditi mnoge. Pripremamo još dvije premijere sljedeće godine, “Iva i Gloria” i “Penzići luduju” i vjerujemo da ćemo još više predstava igrati u Zagrebu, ali i diljem Hrvatske.
Kerekesh Teatar ove godine planira odigrati i organizirati više od 320 predstava bez gostujućih predstava u Zagrebu. Mislim da radimo puno i radit ćemo još više. Puno je mladih glumaca i trebamo stvarati prilike, nuditi poslove, raditi audicije i upoznavati nove kolegice i kolege. To je jedini način da budemo uvijek svježi, interesantni i da otkrivamo nove razine kreativnosti”, zaključuje razgovor Jan Kerekeš.
#Privatnakazališta br. 6
Projekt izrade i objavljivanja serijala tekstova pod naslovom Privatna kazališta sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje raznovrsnosti i pluralizma elektroničkih medija Agencije za elektroničke medije.