Kazalište u Hrvatskoj ima dugu i bogatu tradiciju, a posljednjih desetljeća sve više prostora zauzimaju i neovisna kazališta, privatne inicijative i umjetničke organizacije. Ovi subjekti donose svježinu, inovativnost i raznolikost na scenu, a istovremeno se suočavaju s brojnim izazovima koji oblikuju njihov rad i opstojnost.
Neovisna i privatna kazališta važan su dio kulturne scene jer ne samo što obogaćuju ponudu, nego i omogućuju izražavanje tema i pristupa koji često nisu zastupljeni u mainstream institucijama.
Kako funkcioniraju privatna kazališta
Neovisna kazališta, udruge i umjetničke organizacije djeluju u raznolikim uvjetima. Njihov rad uglavnom ovisi o entuzijazmu i predanosti pojedinaca, kao i o sposobnosti prikupljanja sredstava kroz natječaje, donacije i prodaju ulaznica.
Primjerice, Arterarij, pod vodstvom redatelja i glumca Romana Nikolića, usmjeren je na poticanje društvenog dijaloga i istraživanje marginaliziranih tema. Njihov rad pokazuje koliko neovisna kazališta mogu biti važna za promicanje društvene pravde i otvaranje osjetljivih tema koje rijetko nalaze mjesto u većim institucijama.
Iako su se suočavali s izazovima poput neadekvatnih prostora i financijskih ograničenja, kontinuirani entuzijazam i podrška publike omogućili su im prepoznatljivost na nezavisnoj sceni.
S druge strane, tu je Max Teatar Marine Kostelac, koji pokazuje što znači izgarati za projekte i istovremeno se nositi s izazovima održivosti. Njihova misija usmjerena je na stvaranje kazališta za sve generacije, što uključuje prilagodbu programa široj publici.
Marina i njezin suprug čak su prodali svoju kuću kako bi kupili staru kuću u centru Zaprešića, koju su prilagodili potrebama kazališta. Tako su osigurali prostor za probe, uključujući dvoranu, garderobu i spremište.
U tom okruženju svi rade sve – od čišćenja dvorane, nošenja opreme, postavljanja rasvjete, puštanja glazbe, raspisivanja natječaja, pisanja izvještaja, do administriranja web stranice i društvenih mreža…
Prednosti neovisnih kazališta
Jedna od najvećih prednosti neovisnih kazališta jest sloboda izražavanja. Ova kazališta nisu opterećena hijerarhijskim strukturama i mogu eksperimentirati s formom, sadržajem i izvedbom.
Na primjer, PlayDrama, prvo neovisno kazalište za odraslu publiku u Splitu, kroz svojih 15 godina rada kombinira inovacije i umjetničku strast kako bi ponudili širok spektar predstava koje odražavaju suvremene probleme i izazove. Uz bogat repertoar i uspješan Glumački studio, kazalište se suočava s financijskim izazovima i nedostatkom stalnog prostora, ali nastavlja privlačiti publiku kroz kreativne produkcije poput “Dalmatinske kuhinje”. Nova umjetnička voditeljica Laura Bošnjak teži istraživanju interesa mladih umjetnika i publike, dok se istovremeno zalaže za jaču podršku Grada Splita neovisnoj kazališnoj sceni.
Privatna kazališta, poput zagrebačkog Hit teatra, istaknula su se svojom sposobnošću da odgovore na potrebe publike koja je “željna predstava i umjetnosti”. Njihova fleksibilnost i fokus na publiku često znači da mogu ponuditi sadržaj koji je atraktivniji i prilagođeniji trenutačnim trendovima.
Uz preko tisuću izvedbi, i ovo se kazalište suočava s izazovima financiranja i produkcijskih uvjeta, no njihova posvećenost kvaliteti osigurava uspjeh i rast. Umjetnička voditeljica Hit teatra Matea Elezović Brdar ističe da unatoč preprekama nastavljaju stvarati, s planovima za nove projekte i širenje dosega publike.
Nedostaci i izazovi
Ipak, sloboda dolazi s cijenom. Neovisna kazališta se često suočavaju s nedostatkom stabilnih izvora financiranja. Bez potpore države ili velikih sponzora, mnogi se bore kako bi pokrili osnovne troškove poput najma prostora, plaća i produkcijskih troškova.
Producentica Romana Brajša, jedna od troje osnivača zagrebačkog KunstTeatra, ističe da je za uspjeh ključno imati “dobru ekipu” koja je spremna raditi u izazovnim uvjetima. Taj teatar, osnovan 2018., svojim radom privlači mladu publiku, a predstavama poput “Marta i sedam strahova” ističu društvene teme, poput mentalnog zdravlja, dok istovremeno jačaju kulturnu scenu.
Uz financijske probleme, neovisna kazališta često se suočavaju s ograničenjima u pogledu tehničkih resursa i pristupa infrastrukturi.
Katarina Krešić, koja vodi Kazališnu družinu OvoOno, naglašava potrebu za stvaranjem sigurnog utočišta za istraživanja na nezavisnoj sceni, što je važan korak prema jačanju ovog sektora. Iako suočeni s financijskom nestabilnosti i nedostatkom prostora, trupa kroz inovativne projekte poput predstave za djecu “Baska” i istraživanja beskućništva nastavljaju graditi održivu umjetničku platformu.
Mogućnosti razvoja
Usprkos izazovima, neovisna i privatna kazališta imaju ogromne mogućnosti za rast i razvoj. Kroz suradnje s lokalnim zajednicama, međunarodne projekte i digitalne platforme, mogu proširiti svoj doseg i osigurati dodatne izvore prihoda.
Oliver Jularić naglašava da projekti nezavisne scene mogu doprijeti do značajnog broja publike ako su dobro osmišljeni i promovirani. Oliver je umjetnički voditelj Kazališta “Hotel Bulić” kojeg je 2001. osnovala istaknuta glumica i kazališna redateljica Senka Bulić, s ciljem stvaranja prostora za eksperimentalne kazališne projekte koji će pomicati granice suvremenog teatra.
Kroz 23 godine postojanja, kazalište je proizvelo 25 naslova, gostovalo na brojnim festivalima i surađivalo s različitim institucijama. Uz fokus na edukaciju i razvoj novih umjetničkih praksi, kazalište i dalje aktivno doprinosi hrvatskoj kulturi, održavajući relevantnost.
Vrijednost za hrvatsku kulturnu scenu
Neovisna i privatna kazališta igraju ključnu ulogu u obogaćivanju hrvatske kulturne ponude. Oni ne samo da pružaju platformu za umjetnike koji teže slobodnijem izražavanju, nego i stvaraju mostove između umjetnosti i publike. Njihova fleksibilnost, inovativnost i hrabrost u suočavanju s izazovima čini ih nezaobilaznim dijelom kulturne scene.
U konačnici, uspjeh ovih kazališta ovisi o zajedničkim naporima svih dionika – umjetnika, publike, donatora i države. Prepoznavanjem njihove vrijednosti i pružanjem potrebne podrške, osiguravamo da hrvatska kazališna scena ostane raznolika i relevantna za sve generacije.
#Privatnakazališta br. 11
Projekt izrade i objavljivanja serijala tekstova pod naslovom Privatna kazališta sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje raznovrsnosti i pluralizma elektroničkih medija Agencije za elektroničke medije.