Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) je proteklog tjedna na prvoj razini ‘odobrila namjeru provedbe koncentracije koja nastaje stjecanjem izravne kontrole na trajnoj osnovi poduzetnika Studenac nad poduzetnikom Lonia‘.
“Nakon odobrenja AZTN-a, trgovački lanac Studenac može realizirati akviziciju i preuzimanje kutinske Lonije, koja u ovom trenutku ima gotovo 300 trgovina. To je ono što mogu reći, zaista ne mogu komentirati kada će se i hoće li se ta akvizicija realizirati, jer to ovisi o dogovoru vlasnika Lonije i Studenca, odluka nadzornih odbora, skupština. Uprava i tvrtka rade normalno, bez obzira na sve to, istaknuo je za poslovniFM, u emisiji Ritam posla, Drago Munjiza, direktor trgovačkog lanca Lonia.
– Hrvatsko tržište otprilike je veliko 45 milijardi kuna. Prvih 10 trgovačkih lanaca drže 40 milijardi kuna ukupnih prihoda trgovine, od toga 10 milijardi rade zajedno Lidl i Kaufland, kao dio Schwarz grupe, kao i Konzum, a slijede Spar, Plodine pa Tommy…. Koncentracija je velika, a od vodećih deset polovica je u hrvatskom vlasništvu, što je dobro jer hrvatski trgovački lanci imaju zadatak i razumjeti što su to Cista Provo, Imotski, Slatina… i ako se prilagode tom stanovništvu može se raditi lijepi promet, ocijenio je Munjiza.
Hrvatskoj i dalje nedostaju manje trgovine kakve ima Lonia, posebno u slabije naseljenim mjestima, otočkim naseljima, zaleđu Dalmacije ili primjerice Vojniću, gdje je naša trgovina važna tamošnjem stanovništvu koje ne mora putovati do Karlovca ili Siska.
Munjiza, koji je i poslovni konzultant, ocjenjuje da će sigurno doći do još jedne koncentracije na tržištu trgovačkih lanaca. Vlasnici hrvatskih trgovačkih lanaca imaju određeni broj godina i sada su suočeni s dilemom – hoće li to ostaviti sljedećoj generaciji i žele li to raditi ta druga generacija. Moguća su udruživanja, iako ona kod nas nisu baš uspjela u smislu kapitalnih udruženja, kao što je primjerice Eurospin, tj. više udruženih vlasnika ili pak Coop. Kod nas takvih kapitalnih udruženja nema. Treba se, smatra Munjiza, prodati onome, tko najbolje plati i nastaviti s tom djelatnosti. Pritom smatra i da će doći do promjene vlasništva Konzuma jer je sadašnja struktura vlasništva neodrživa.
Lonia je nastala 90-tih godina, do prije dvije godine bila je dioničarsko društvo, većinom su to trgovine susjedstva, preuzete od Dione, odnosno Gavrilovića i njih je u Zagrebu i području Zagrebačke županije 70, dok su na području Banovine, Moslavine i zapadne Slavonije do Nove Gradiške, trgovine pretežno smještene po manjim mjestima – selima, gdje su najčešće jedina trgovina.
Od kada je Munjiza preuzeo poziciju direktora 2019. godine Lonia je rasla ukupno 28 posto, dosegnuvši 900 milijuna kuna prometa u poslovnoj 2021, što predstavlja rast od 2 posto u odnosu na 2020. godinu. 2020. godine Lonia je preuzela Slogu, podravsku trgovinu sa 67 trgovina, čime se poslovanje proširilo na još dvije županije.
– Ukupno je sada 298 trgovina u sustavu, a manje od 30 trgovina su mini supermarketi koji su često u sklopu robnih kuća, naglasio je Munjiza. Lonia je, nažalost, zatvorila 12 trgovina na Banovini zbog potresa, jer su bili razrušeni, a imali smo oštećenja i u zagrebačkom potresu, ističe Munjiza.
Posebno izdvaja iskorak u digitalizaciju, jer su, kako kaže, prvi koji su krenuli, treći u Europi, s poslom online narudžbi i dostava preko Glova, Pauze, Bolta. Dakle jedna mala tvrtka iz Kutine to je vidjela prva, iako su mnogi bili skeptični kada se kretalo, s koronom je taj promet eksplodirao, ističe Munjiza.
Vezano za trenutačnu situaciju zbog rata u Ukrajini, pa i moguće nestašice proizvoda i rasta cijena, Munjiza kaže da u sklopu Lonije djeuluju dvije velike jake industrije, proizvodnja ulja te mlin i dvije pekare.
– Nestašica nema, nisu potrebne nikakve kupovine većih količina za zalihe, jer se time samo diže cijena, jer količine razbijaju distribucijski lanac, zaključio je Drago Munjiza na kraju razgovora za PoslovniFM.
Emisiju možete poslušati u nastavku, a cjeloviti tekst pročitajte na poslovniFM-u.