Kontra: e-knjige i blog pokazali su se kao odličan model marketinga

Ilija Brajković i Petar Bogdan osnovali su prije sedam godina digitalnu agenciju koja je danas jedna od vodećih u Hrvatskoj. Kroz Kontru su pokrenuli blog i ediciju e-knjiga, a njih dvojica pokretači su i Marketing Meetupa, čija zajednica danas okuplja više od dvije tisuće članova

u 5:30 Zadnja izmjena: 11.10.2018 u 17:05
421
agencija Kontra
Petar Bogdan i Ilija Brajković, osnivači agencije Kontra

Digitalnu agenciju Kontra, tada pod imenom Akcija, osnovali su prije otprilike sedam godina u Splitu Petar Bogdan i Ilija Brajković. Danas je jedna od vodećih digitalnih agencija u Hrvatskoj. Pružaju cijeli spektar usluga digitalnog marketinga. Specijalizirani su za vođenje društvenih mreža, content marketing, internet oglašavanje i razvoj, a niz drugih usluga nude uz podršku partnerske mreže. U međuvremenu su splitsku adresu zamijenili zagrebačkom. Petar je zadužen za prodaju i vođenje odjela za dizajn i programiranje, a Ilija vodi odjel za marketing

“I Petar i ja smo uvijek razmišljali o tome da budemo poduzetnici. Upoznali smo se preko Twittera i shvatili da dijelimo zajedničke interese. Jedna kava je vodila drugoj i odlučili smo udružiti snage. Nije tu bilo nekih velikih planiranja i analiziranja, on je imao dva klijenta, ja sam imao dva klijenta i to smo sve skupili i počeli raditi”, prisjeća se početaka Ilija Brajković.

Nisu imali nikakvu pozadinu pa su od prvog mjeseca morali zarađivati više nego što su trošili. “Nije ispočetka bilo puno troškova”, kaže Ilija, “koristili smo privatnu opremu, radili od kuće neko vrijeme, isplaćivali si minimalne plaće za život…”

“Da sada otvaram tvrtku, mislim da ne bih imao hrabrosti otvoriti je uz postavke koje smo tada imali”, dodaje uz osmijeh. “Ali krenuli smo hrabro, radili sedam dana u tjednu i preživjeli.”

Agencija Kontra trenutno ima devet zaposlenih. Na pitanje kakve su struke, Ilija odgovara da nema pravila jer su shvatili da formalno obrazovanje jako malo utječe na kvalitetu zaposlenika.

Rad i učenje važniji od talenta i vještine

“Za rad u digitalnom marketingu nisu važni niti talent niti vještina, nego uporan rad i učenje. Fakultetsko obrazovanje je OK podloga, ali nipošto nije dovoljan uvjet za kvalitetan rad u agenciji. Onaj tko dolazi sa završenim ekonomskim fakultetom nije previše u prednosti u odnosu na nekoga tko dolazi sa, na primjer, novinarstva. Odnos prema radu i učenju je ono što tražimo kod svojih zaposlenika”, objašnjava Ilija.

Na pitanje s kakvim su se problemima susreli u poslovanju i što trenutno smatraju najvećim problemom, odgovara da baš i nisu imali previše problema.

“Ne volimo kukanje i prebacivanje odgovornosti na druge i takva opravdavanja. Najvažnije je znati i priznati da si negdje pogriješio i ispraviti te pogreške. Sigurno nam je problem bilo nepoznavanje industrije, nismo imali agencijskog iskustva tako da smo sve morali naučiti u hodu. Kad smo prvi put dobili poziv na pitch, morao sam guglati što je to pitch“,  govori nam Ilija. “Ali sve te stvari su nas samo ojačale. Rastemo stabilno, ove godine ćemo opet rasti 40 posto i sve što radimo ima svoj smisao.“

Selidba agencije iz Splita u Zagreb

Počeli su u Splitu, kasnije su osnovali ured u Zagrebu pa potpuno preselili poslovanje. Zašto, kakva je razlika, može li digitalna agencija biti konkurentna s uredom samo u Splitu?

“Naši klijenti su od početka bili većinom iz Zagreba. Bez obzira na sve prednosti komunikacije putem interneta, fizički sastanci su bili neophodni za održavanje odnosa s postojećim i dobivanje projekata za nove klijente. To je iziskivalo jako puno putovanja u Zagreb koja, naravno, iscrpe i fizički i financijski. Jednostavno smo shvatili da moramo sve više biti prisutni u Zagrebu kako bismo imali priliku za daljnji rast. Jedne godine se samo Petar preselio u Zagreb i vodio ured, drugu godinu smo bili gore pola-pola, a  onda smo polovicom 2015. odlučili potpuno preseliti u Zagreb. To se pokazalo kao odličan potez jer nam je uštedio jako puno resursa i energije te omogućio puno lakšu prodaju i održavanje odnosa“, razlaže Ilija.

Tko prvi, njegova Kontra

“Krenuli smo s četiri klijenta i to nam je bilo dovoljno za prvi period. Sljedeći klijenti su prvenstveno dolazili na preporuku. Tek kasnije smo počeli dobivati klijente na osnovu marketinga. Što se tiče trenutnog stanja s klijentima, nemamo niti jednu dominantnu industriju. Možda je to zato što načelno izbjegavamo raditi s više klijenata iz iste industrije, pogotovo ako su direktna konkurencija. Što se toga tiče, tko prvi, njegova Kontra“, odgovara opet uz osmijeh.

Danas im otprilike 50 posto prihoda dolazi od domaćih klijenata, a 50 posto od stranih klijenata koji imaju lokalne podružnice u Hrvatskoj ili direktnog rada za inozemstvo.

Najbolje rezultate, kaže Ilija, postižu kada imaju dugoročnu suradnju s klijentima. „Neki dan sam na Facebooku objavio da su dva naša dugogodišnja klijenta u kolovozu, koji im je inače značajno slabiji mjesec u poslovanju, postigli najbolje rezultate u povijesti tvrtke. To nisu rezultati koji nastaju preko noći, nego su plod minulog rada proteklih mjeseci i godina.“ Dodaje da s klijentima uvijek komuniciraju otvoreno i kod takvih suradnji najviše na vidjelo izađe Kontrina kvaliteta.

Pokrenuli najveću meetup grupu u Hrvatskoj

Pokrenuli su vrlo uspješnu ediciju e-knjiga o digitalnom marketingu, prvo na hrvatskom,  zatim na engleskom jeziku.

E-knjige su se, uz blog, pokazale kao odličan oblik marketinga. Prvo smo pisali na hrvatskom jeziku dok nam je web bio na hrvatskom, ali u posljednjih godinu i pol smo se posvetili kreiranju sadržaja isključivo na engleskom jeziku. Jako vjerujemo u inbound i content marketing, to nudimo svojim klijentima, i to pokazujemo na svom primjeru. Blog i e-knjige su nam pružili mogućnost za širenje znanja i educiranje tržišta i klijenata.“

“I dalje ćemo nastaviti objavljivati e-knjige o temama koje radimo jer vjerujemo da je to dugoročno najisplativije ulaganje za tvrtku poput naše“, dodaje.

Prije gotovo pet godina pokrenuli su i Marketing MeetUp, neformalno druženje marketingaša, digitalaca i PR-ovaca, startupera, IT-ovaca,  dizajnera – svih onih koje zanima digitalna i marketinška industrija –  kako bi se mogli upoznati, razmijeniti svoja znanja i iskustva te predstaviti svoje poslovanje.

“To nije projekt Kontre, nego naš osobni projekt“, ispravlja nas Ilija. Priču je započeo Petar i to tako što je pozvao desetak poznanika koji se bave marketingom na pivu. Od tog prvog sastanka prije četiri godine priča se počela širiti tako da je sve više ljudi htjelo doći na mjesečno druženje i razmjenu znanja. “U jednom trenutku počeli smo s predavanjima i sada u grupi imamo više od dvije tisuće članova te ponekad i dvije stotine sudionika na predavanjima. S tim brojkama Marketing MeetUp najveća je meetup grupa u Hrvatskoj.“

Kako je Akcija izrasla u Kontru

Još jedan ključan događaj za agenciju bio je rebrending. Ilija nam je objasnio zašto su se odlučili na taj potez.

“Imali smo dva brenda, Akciju kao marketinšku agenciju s webom na .hr domeni i Fenix kao agenciju za dizajn i programiranje na .agency domeni. Shvatili smo da nam održavanje dva weba, dvije Facebook stranice, dva Twitter profila i sve duplo oduzima jako puno vremena. S druge strane, dva brenda su zbunjivala naše potencijalne klijente. To je bio okidač za odluku da sve spojimo pod jedan krovni brend.“

Odluka, kaže, nije bila jednostavna i nije došla preko noći, ali je bila ispravna. “Odabrali smo ime Kontra, jer smo uvijek radili kontra utabanih pravila. Klijenti su odlično reagirali na novo ime i novi vizualni identitet i jako mi je drago da smo se odlučili za taj korak.“

Ilija je prije nekoliko godina bio vrlo kritičan prema situaciji na hrvatskom tržištu digitalnog marketinga. O tome je pisao na društvenim mrežama i govorio u intervjuima. No, danas smatra  da je situacija puno bolja. “Digitalni marketing zauzima sve veći udio u budžetu, agencije rade puno bolje i količina znanja se povećava. Naravno da to sve može puno bolje, ali lijepo je vidjeti napredak.“

Proboj na američko tržište

Smatraju da u Hrvatskoj još ima prostora za širenje. „Želimo i dalje širiti bazu klijenata u Hrvatskoj. Novo ime i novi web su nam pak omogućili da komuniciramo prema međunarodnim klijentima i želimo maksimalno iskoristiti tu priliku.“

Jako aktivno rade na probijanju na tržište SAD-a, ali svjesni su da je to proces koji traje godinama. “Potrebno je što više lokalnog prisustva jer internet je odličan, ali kao i u primjeru Splita i Zagreba, nije dovoljan“, tumači Ilija. “Ostvarili smo nekoliko početnih kontakata, Petar je nedavno proveo deset dana u Bostonu na pregovorima s potencijalnim partnerima, tako da se stvari kreću u dobrom smjeru. Fizički ured nam u ovom trenutku nije potreban, više se želimo fokusirati na rad s lokalnim agencijama“, dodaje.

Osim toga, žele zadržati stabilan rast te što više povećati izvoz usluga. Cilj je minimalno 50 posto prihoda ostvarivati prodajom u inozemstvu, a Petar Bogdan i Ilija Brajković uvjereni su da je to ostvarivo u idućih pet godina.