Napredne tehnologije poput cloud rješenja i umjetne inteligencije (AI) postaju sve važnije za učinkovitost i transparentnost javnih usluga, potvrdilo je globalno istraživanje “Unlocking Government’s Technology Future” koje je proveo KPMG International.
Istraživanje utemeljeno na podacima prikupljenim od 118 voditelja zaduženih za upravljanje digitalizacijom otkriva ključne izazove i prilike s kojima se suočava javni sektor diljem svijeta te ključne smjernice koje će oblikovati budućnost digitalne transformacije javnog sektora.
Organizacijska kultura javnih institucija mora se prilagoditi kako bi podržala digitalne inovacije, a to uključuje i promjene u strukturi vođenja, odgovornosti i načinu donošenja odluka
Jedan od najvažnijih zaključaka je da 85 posto ispitanika iz javnog sektora smatra modernizaciju tehnologija prioritetom, što jasno pokazuje prelazak s održavanja zastarjelih sustava na usvajanje inovativnih tehnoloških rješenja. Ova promjena odražava rastuću potrebu za fleksibilnim i skalabilnim tehnologijama koje mogu podržati efikasnost i sigurnost u radu javnih institucija.
Usvajanje cloud rješenja uz model servisne arhitekture je identificirano kao ključni pokretač digitalne transformacije, pri čemu 82 posto ispitanika navodi kako su cloud tehnologije od ključne važnosti za njihove organizacije. Ova rješenja omogućuju bržu prilagodbu tehnološkim promjenama, bolju integraciju podataka i veću sigurnost, što je posebno važno u sektorima koji upravljaju osjetljivim informacijama građana. Uvođenjem modela servisne arhitekture, institucije mogu brzo usvajati nove tehnologije bez potrebe za značajnim inicijalnim ulaganjima u infrastrukturu.
Istraživanje također pokazuje da je 74 posto ispitanika usmjerilo svoje investicije na temelju povratnih informacija građana, što naglašava sve veću važnost građanskog iskustva u donošenju odluka o tehnološkim ulaganjima. Povećana očekivanja građana za brzim i jednostavnim pristupom uslugama prisiljavaju institucije na transformaciju svojih operativnih modela kako bi ispunile te zahtjeve.
Jedan od ključnih trendova koji se javlja u istraživanju je primjena umjetne inteligencije (AI) u javnom sektoru. AI se koristi za poboljšanje unutarnjih procesa i poboljšanje korisničkog iskustva, a 45 posto ispitanika već eksperimentira s AI tehnologijama u kontroliranim okruženjima. AI pruža priliku za automatizaciju repetitivnih zadataka, poput obrade podataka i donošenja odluka, čime se oslobađaju resursi za složenije zadatke.
“U Adria regiji se suočavamo s nizom izazova, uključujući složene i većinom manualne administrativne procese, čime ujedno nedostaje transparentnosti i mjerenja učinka. Primjenom novih tehnologija, kao što su cloud rješenja i AI, mogli bismo značajno poboljšati učinkovitost državnih institucija, smanjiti troškove te povećati transparentnost rada” – Daniel Lenardić, partner zadužen za poslovno savjetovanje u KPMG Hrvatska
Nedostatak kvalificiranog kadra
Nedostatak stručnjaka jedan je od glavnih izazova u procesu digitalne transformacije. Istraživanje je pokazalo da dvije trećine ispitanika smatra da imaju ideje i strategije za digitalnu transformaciju, ali im nedostaje kvalificirani kadar za provedbu tih inicijativa. Ovo je globalni izazov, no posebno je izražen u Hrvatskoj i zemljama regije, gdje postoji manjak specijaliziranih stručnjaka u javnom sektoru. Ulaganje u obrazovanje i prekvalifikaciju zaposlenika postaje prioritet kako bi se ubrzala provedba novih tehnologija.
Također, 41 posto ispitanika izjavilo je da su vidjeli poboljšanje produktivnosti za više od 10 posto nakon usvajanja modernih tehnologija, što dodatno naglašava važnost tehnoloških inovacija u poboljšanju operativne učinkovitosti. No, unatoč napretku, mnoge institucije i dalje smatraju da nisu u potpunosti ostvarile sve koristi od digitalne transformacije, što ukazuje da je potrebno dodatno ubrzati tempo promjena.
„AI može pomoći javnim institucijama u Hrvatskoj i zemljama regije da poboljšaju svoje usluge. Automatizacija procesa, poput izdavanja dokumenata ili obrade zahtjeva građana, omogućila bi brže reakcije i smanjila birokraciju, što je jedan od ključnih problema u regiji,” rekao je Daniel Lenardić, partner zadužen za poslovno savjetovanje u KPMG Hrvatska, dio KPMG Adria clustera koji čine KPMG u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini i Sloveniji.
Cloud tehnologije mogu unaprijediti učinkovitost, dok AI može pomoći u automatizaciji i personalizaciji usluga građanima
„U Adria regiji se suočavamo s nizom izazova, uključujući složene i većinom manualne administrativne procese, čime ujedno nedostaje transparentnosti i mjerenja učinka (npr. statusi rješavanja predmeta). Primjenom novih tehnologija, kao što su cloud rješenja i AI, mogli bismo značajno poboljšati učinkovitost državnih institucija, smanjiti troškove te povećati transparentnost rada. Ključno je i ulaganje u razvoj kadrova te stvaranje suradnji između javnog i privatnog sektora kako bi se omogućila brža implementacija inovacija. Osim smanjenja birokracije, digitalna transformacija omogućava stvaranje platformi koje povezuju različite državne institucije, čime se olakšava razmjena podataka i ubrzava donošenje odluka. U Hrvatskoj i zemljama regije, to bi moglo značiti bolje upravljanje resursima, kvalitetniju uslugu građanima i efikasniju raspodjelu sredstava. Tehnologija nas vodi prema sustavu koji je agilan i proaktivan, umjesto reaktivnog”, istaknuo je Lenardić.
Velimir Doležal, direktor u Odjelu poslovnog savjetovanja u KPMG Hrvatska, dio KPMG Adria clustera zadužen za javni sektor i digitalizaciju, dodao je kako je “u Hrvatskoj jedan od najvećih izazova u digitalnoj transformaciji javnog sektora usporena implementacija tehnologija zbog složenih procedura i nedostatka specijaliziranih stručnjaka”.
“Fokus na građansko iskustvo ključno je za jačanje povjerenja u institucije, a povratne informacije korisnika trebale bi biti glavni pokretač inovacija. Osim navedenog, ne smije se smetnuti s uma važnost sigurnosti i zaštite podataka u procesu digitalne transformacije” – Velimir Doležal, direktor u Odjelu poslovnog savjetovanja u KPMG Hrvatska
“Cloud tehnologije mogu unaprijediti učinkovitost, dok AI može pomoći u automatizaciji i personalizaciji usluga građanima. Fokus na građansko iskustvo ključno je za jačanje povjerenja u institucije, a povratne informacije korisnika trebale bi biti glavni pokretač inovacija. Osim navedenog, ne smije se smetnuti s uma važnost sigurnosti i zaštite podataka u procesu digitalne transformacije. Kako se sve više podataka prebacuje na cloud i koriste se napredne tehnologije poput AI-a, institucije moraju osigurati da su podaci građana zaštićeni od kibernetičkih napada i zloupotrebe. Integriranje sigurnosnih standarda u svaku fazu procesa digitalizacije postaje imperativ za izgradnju povjerenja građana u digitalne usluge“, razlaže Doležal.
Tehnologija – alat za učinkovite i transparentne javne usluge
U konačnici, istraživanje pokazuje da uspješna digitalna transformacija nije samo pitanje tehnologije, već i promjena u načinu razmišljanja i poslovanja unutar javnih institucija. Organizacijska kultura mora se prilagoditi kako bi podržala digitalne inovacije, a to uključuje i promjene u strukturi vođenja, odgovornosti i načinu donošenja odluka.
Značajan dio uspjeha u digitalnoj transformaciji leži u sposobnosti institucija da surađuju s privatnim sektorom. Prema istraživanju, mnoge institucije se sve više oslanjaju na partnere iz privatnog sektora kako bi ubrzale implementaciju novih tehnologija i popunile praznine u znanju i resursima.