Uvodi se sustav elektroničke naplate cestarine utemeljen na kamerama

Sustav bi se temeljio na sustavu kamera koje bi uz tablicu vozila bilježile boju, obujam, profil vozila i procjenu očekivanog vremena prolaska. Svi korisnici morat će se registrirati u sustavu preko registrarske oznake

380
Aplikacija LiveTrafficHR pomaže vozačima u realnom vremenu
[Foto: Točka Na I Meda]

Ova godina mogla bi biti zadnja u kojoj će se cestarina naplaćivati preko naplatnih kućica, piše Jutarnji list pozivajući se na izvore u Hrvatskim autocestama. Od iduće godine planira se postupno uvođenje elektroničke naplate cestarine bez zaustavljanja. Investicija je vrijedna 100 milijuna eura, a model bi u potpunosti trebao postati operativan do 2025.

Sustav bi se temeljio na sustavu kamera koje bi uz tablicu vozila bilježile boju, obujam, profil vozila i procjenu očekivanog vremena prolaska. Naplata će se obavljati preko uređaja ENC i sustava ALPR. Svi korisnici morat će se registrirati u sustavu preko registarske oznake.

Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković tumači kako više neće biti rampi i naplatnih kućica, a vozači će imati poseban račun s kojeg će se automatski naplaćivati cestarina. Cestarina bi se i dalje naplaćivala po prijeđenom kilometru.

Cilj je, podučava ministar, povećati promet na autocestama. Novi sustav mogao bi omogućiti prolaz i do 3000 vozila u sat vremena, tvrdi Butković. Trenutno u vrhuncu sezone kroz neke od 399 naplatnih kućica prođe i 300 vozila u sat vremena.

Za implementaciju sustava HAC je zaprimio deset ponuda u iznosu od 80 do gotovo 250 milijuna eura. Najnižu ponudu predala je slovačka tvrtka SkyToll i Toll Net, koja je slične sustave implementirala u Slovačkoj, Češkoj, Urugvaju i Rusiji,

Austrijska tvrtka Kapsch Traffic i kineska tvrtka CTFO Jeton Technologynponudike su d aće posao obaviti za 90 milijuna eura. Među ponuđačima su i tri hrvatske tvrtke: King ICT (oko 190 mil. eura), Končar Digital (96 mil. eura) i Ericsson Nikola Tesla (oko 220 mil. eura). Najvišu ponudu od 244 milijuna eura predala je španjolska tvrtka SICE.

HAC ima 90 dana da odabere najbolju ponudu. Dvije trećine investicije trebalo bi se financirati kroz Nacionalni program oporavka i otpornosti.

HAC, koji upravlja s 1100 kilometara hrvatskih autocesta, do polovine kolovoza naplatio je gotovo 30 milijuna eura cestarina, osam posto više nego u istom razdoblju lani. Vozila je bilo 41,3 milijuna, što je 12 posto više nego u istom lanjskom razdoblju.  Očekuje se da ovogodišnji prihodi HAC-a za 10 posto nadmašiti lanjske (398 mil. eura).

Kazne za one koji se ne registriraju prilikom ulaska na autocestu iznosile bi sto eura plus cestarina, ali do konačnog prijedloga zakoa mogle bi biti i povećane, piše novinar Filip Pavić.