Coca-Cola preuzima lanac kafića Costa za 3,9 milijardi funti

Lanac kafića Costa pokrenuli su 1971. braća Sergio i Bruno Costa, a sadašnji vlasnik Whitbread ga je preuzeo 1995. za 19 milijuna funti. U to vrijeme lanac je imao samo 39 lokala. Sada ih ima gotovo četiri tisuće: 2400 u Ujedinjenom Kraljevstvu te oko 1400 u inozemstvu

256
Costa

Kompanija Coca-Cola preuzet će lanac kafića Costa od sadašnjeg vlasnika Whitbreada, vodećeg britanskog hotelskog operatora. Transakcija je vrijedna 3,9 milijardi funti odnosno 5,1 milijardi američkih dolara.

Whitbread je u travnju najavio da će izdvojiti lanac u posebno tvrtku čije će dionice biti izlistane na burzi, ali sada navode da je izravna prodaja profitabilnija. Izvršna direktorica Alison Brittain rekla je da će se Whitbread sada usredotočiti na hotelsko poslovanje u Velikoj Britaniji i Njemačkoj, odnosno na hotelski lanac Premier Inn.

Lanac kafića Costa pokrenuli su 1971. u Londonu braća Sergio i Bruno Costa, a Whitbread ga je preuzeo 1995. za 19 milijuna funti. U to vrijeme lanac je imao samo 39 lokala. Sada ih ima gotovo četiri tisuće: 2400 u Ujedinjenom Kraljevstvu te oko 1400 u inozemstvu. Tome treba pridodati i 8237 samouslužnih automata širom svijeta.

Gostujući u programu BBC-ija Alison Brittain rekla je da Coca-Cola želi kupiti Costu jer “u svom portfelju žele kavu, a trenutno je nemaju”. Whitbread će, dodala je, novac od prodaje iskoristiti za proširenje lanca Premier Inn, dio će isplatiti dioničarima, a dio usmjeriti u jačanje mirovinskog fonda.

Prodaju je opisala kao dobitnu situaciju za obje strane, uz pojašnjenje da je cijena koju je Coca-Cola platila daleko veća od one koju bi Costa postigla kao samostalna kompanija izlistavanjem na burzi.

Izvršna direktorice Whitbreada Alison Brittain očekuje da će Coca-Cola iskoristiti Costu kako bi na tržište lansirala “cold brew coffee”. “Costu možete vidjeti apsolutno svugdje: u samouslužnim automatima, hotelima, restoranima, pubovima, kafićima… na svim mjestima gdje vidite i Coca-Colu.”

Izvršni direktor Coca-Cole James Quincey obratio se investitorima putem konferencijskog poziva. Poručio im je da je Costa “pobjednička kompanija koja može osvojiti Svijet”. Dodao je kako je svjestan da je ugostiteljstvo (maloprodaja) novo iskustvo za Coca-Colu, ali da Costa ima “jak menadžerski tim” i da im Coca-Cola namjerava uputiti atraktivnu ponudu kako bi ih zadržala u kompaniji.

Costa je vodeći britanski lanac kafića i drugi u svijetu. Snažan rast bilježi u Kini, gdje je drugi do Starbucksa.

BBC navodi da je prema procjenama analitičara samo britansko tržište u segmentu koji pokriva ispijanje kave izvan kuće vrijedno 6,3 milijarde funti.

Krah Coste u Hrvatskoj

Splitska tvrtka Vlamanda, koju je tada vodio bivši menadžer Agrokora Mario Scherr, otkupila je 2008. na 15 godina franžizu Costa Coffee za područje Hrvatske. Scherr je najavio otvaranje tridesetak lokala u tri godine. Prvi je otvoren u rujnu 2008. u Splitu, a drugi u ožujku iduće godine u Zagrebu. Splitska Costa zatvorena je u srpnju 2009. godine. Zagrebačka je iz centra grada preselila na Radničku, ali ubrzo je i ona ugašena.

Suvlasnik Vlamande Zdravko Vuko rekao je tada da je najamnina u centru grada preskupa te da će razvoj brenda usmjeriti na trgovačke centre, poslovne četvrti (poput Radničke ceste u Zagrebu) i zračne luke, ali to se nije dogodilo. Krah Coste u Hrvatskoj ponukao je Starbucks da 2010. odustane od ulaska na hrvatsko tržište.

Coca-Cola u priopćenju navodi da je ova akvizicija značajna jer je globalno tržište kave fragmentirano te niti jedna kompanije ne pokriva sve segmente na globalnoj razini.

Coca-Cola je s više od 500 različitih brendova prisutna u više od 200 zemalja svijeta, a akvizicija lanca kafića Costa novi je korak u ostvarivanju strategije Coca-Cole kao kompanije koja nudi pića za svaku prigodu. Uz najpoznatije Coca-Coline gazirane napitke, neki od vodećih brendova kompanije su napitci AdeZ na biljnoj bazi, zeleni čaj Ayataka, voda Dasani, sokovi Del Valle, sportski napitci Powerade, obogaćena i vitaminska voda…

Whitbread u vlasništvu ima još restorane Beefeater i Brewers Fayre. Tijekom godina u vlasništvu je imao dobro znane brendove poput TGI Fridaysa, Pizza Huta i Marriott Hotela.

Dogovor dviju kompanija moraju odobriti dioničari Whitbreada. Očekuje se da će to učiniti do listopada. Transakciju moraju odobriti i regulatori tržišnog natjecanja u Europskoj uniji i Kini.