Iskra brodogradilište jedino predalo ponudu za preuzimanje “3. maja 1905”

Uz jedini pristigli prijedlog otvara se mogućnost opstanka velikog hrvatskog brodogradilišta. No pravna pitanja i koncesija ostaju ključni izazovi

55
[Izvor: 3. maj]

Jedina valjana pristigla ponuda na javni poziv za prodaju poslovnih udjela u društvu “3. maj 1905” je ponuda Iskra brodogradilišta iz Šibenika, potvrdili su iz Centra za restrukturiranje i prodaju (CERP). Da su poslali obvezujuću ponudu na iznos nešto veći od traženoga, uz odgovarajuće jamstvo, potvrdio je i predsjednik Uprave šibenskog brodogradilišta Roko Vuletić. Ponuda je valjana 120 dana.

“Iskra je na primjeru Šibenika pokazala da zna kvalitetno restrukturirati poslovanje i upravljati brodogradilištem. Svjesni smo da je ‘3. maj 1905’ puno veći izazov. Zbog lošeg stanja infrastrukture potrebna su ulaganja, visoki su režijski i operativni troškovi te nedostaje kvalitetnih dugoročnih ugovora. No osjetili smo da u Rijeci postoji snažna podrška brodogradnji i da unutar samog društva postoji jezgra ekipe koja je spremna na promjene”, rekao je Vuletić. “Uvjereni smo da u Hrvatskoj može uspješno poslovati barem jedno veliko brodogradilište.”

Vuletić očekuje da će se prije potpisivanja ugovora pravno raščistiti svi rizici za investitora koji proizlaze iz stečaja starog društva “3. maj”, tužbe protiv Republike Hrvatske vezane uz prijenos vlasništva nad aktualnim koncesionarom, te zatražene privremene mjere zabrane raspolaganja udjelima od strane Trgovačkog suda u Rijeci.

Iskra – proizvodna grupacija u obiteljskom vlasništvu

Ponuda šibenskog brodogradilišta, iza kojega stoji snažna slovenska industrijska grupacija Iskra sa sjedištem u Kranju, predstavlja dobru vijest za riječke navoze, ponajprije zato što je riječ o kompaniji čiji je fokus isključivo na proizvodnji. Prva akvizicija Iskre u Hrvatskoj bilo je upravo šibensko brodogradilište koje je tada bilo pred stečajem.

Od 2019. godine nadalje Iskra je uspjela šibenske navoze pretvoriti u primjer pozitivnog i stabilnog poslovanja. Nedavno su, u sklopu produženja koncesije, ušli u značajan investicijski ciklus vrijedan oko 30 milijuna eura, koji uključuje i ugovaranje novog betonsko-čeličnog doka dužine 110 metara i nosivosti 4.000 tona Dok se gradi u Bugarskoj i trebao bi biti u funkciji na proljeće 2027.

Nakon šibenskog brodogradilišta, Iskra je 2021. preuzela i Elku, hrvatskog proizvođača električnih kabela, a reorganizacijom i ulaganjima u novu opremu i linije udvostručila je prihode i proizvodnju. U proljeće prošle godine preuzeli su 50 posto udjela u Elkakonu, proizvođaču industrijskih vodiča, a lani i većinski udio u splitskom Elmapu, tvrtki specijaliziranoj za automatizaciju uređaja za pročišćavanje voda.

Kompanija Iskra osnovana je 1946. i nudi inteligentna industrijska rješenja u području telemehanike, telekomunikacija, elektronike i automatizacije. Danas je u vlasništvu obitelji Šešok. Dušan Šešok je nekadašnji slovenski ministar financija i gospodarstva, u vladama Lojzea Peternela i Janeza Drnovšeka, a danas koncern operativno vode njegovi sinovi Klemen i Matija. Klemen je predsjednik Uprave Iskre, a Matija je predsjednik Uprave Elke.

Šest zainteresiranih, četvero provelo dubinsko snimanje, jedna ponuda

Riječko brodogradilište prodaje se po početnoj cijeni od najmanje 6,665 milijuna eura, a ponuđači su za dokaz ozbiljnosti morali uplatiti jedan posto tražene cijene, odnosno 66.650 eura. Prodaju se tri poslovna udjela, a uvjet je zadržavanje brodograđevne djelatnosti.

Ponudbenu dokumentaciju otkupilo je šest potencijalnih ponuditelja, no prema dostupnim informacijama samo su četiri provele dubinsko snimanje (due diligence). Najviše vremena u analizi stanja brodogradilišta uložili su upravo predstavnici Iskra brodogradilišta iz Šibenika.

U proces se uključio i aktualni potkoncesionar, MKM Yachts koji posluje unutar australske Scenic Grupe, no tvrtka nije predala ponudu. Due diligence su proveli i predstavnici turskog Dearsana te riječka tvrtka Lürssen Design Center Kvarner, članica Lürssen grupe. Dokumentaciju su otkupile i jedna bugarska te jedna talijanska brodograđevna kompanija, ali one nisu pristupile dubinskom snimanju.

Predsjednik Uprave Iskra brodogradilišta Vuletić rekao je da žele nastaviti suradnju s tvrtkom MKM Yachts te da se namjeravaju okrenuti projektima obrambene industrije i gradnji ekološki prihvatljivih brodova.

S obzirom na dekarbonizacijsku strategiju Europske unije, Vuletić kaže kako procjenjuju da europska brodogradnja ima priliku u gradnji putničkih i teretnih brodova na ekološki pogon, poput metanola, LNG-a ili vodika.

Osim što su nužna velika ulaganja u riječko brodogradilište, otegotna okolnost je što koncesija istječe 2031., a Vlada ne jamči produženje koncesije.