Poljska u veliki prometni infrastrukturni projekt ulaže više od 30 mlrd eura

Veliki nacionalni infrastrukturni projekt nazvan Središnji komunikacijski port, vrijedan oko 30,8 milijardi eura, obuhvaća izgradnju nove međunarodne zračne luke i njenu integraciju s nacionalnom prometnom mrežom

631
Središnji komunikacijski port
Izvor: Centralny Port Komunikacyjny

Na javni natječaj za izgradnju najdužeg željezničkog tunela u Poljskoj dostavljeno je pet ponuda. Pruga i tunel će se graditi u sklopu velikog nacionalnog infrastrukturnog projekta nazvanog Središnji komunikacijski port (Centralny Port Komunikacyjny / CPK), koji obuhvaća izgradnju nove međunarodne zračne luke i njenu integraciju s nacionalnom prometnom mrežom.

Natječaj uključuje izgradnju podzemnog tunela dugog oko 4,6 kilometara koji će povezivati podzemne stanice (komore) Retkinia i Fabryczna u Łódźu te potrebne infrastrukture i same pruge. Tunel je važan element prometne infrastrukture u Łódźu i ključan element Središnjeg komunikacijskog porta. Dio je željezničke pruge kojom će brzi vlakovi povezivati tri velika poljska grada: Varšavu, Wrocław i Poznań.

CPK je za projekt izdvojio 2,8 milijardi poljskih zlota (oko 655 milijuna eura) bruto. Zaprimljene ponude su u rasponu od 2,166 milijardi zlota (oko 507 milijuna eura) do 2,797 milijardi zlota (oko 655 milijuna eura) bruto.

Prilikom izgradnje tunela primijenit će se tehnologija tunelskog svrdla (TBM / Tunnel Boring Machine), što će omogućiti siguran prolaz ispod postojeće urbane infrastrukture i ograničiti slijeganje površine tla.

Promjer tunela bit će 14 metara, što je najveći promjer u usporedbi sa svom do sada građenom podzemnom željezničkom infrastrukturom u Poljskoj koja je građena tehnologijom TBM-a, istaknuo je zamjenik ministra infrastrukture i vladin povjerenik za CPK-a Maciej Lasek. Bit će to i najduži tunel u Poljskoj izgrađen kao jedna dionica.

Između početne i prihvatne komore projektirano je pet podzemnih komora koje su stubištem povezane s površinom, čime se osigurava mogućnost evakuacije.

Očekuje se da odabrani izvođač završi projekt u roku od 46 mjeseci od potpisivanja ugovora, što bi se trebalo desiti u drugoj polovici 2025. godine. Probijanje tunela trebalo bi započeti u četvrtom kvartalu 2026., a očekuje se da će biti dovršeno do trećeg kvartala 2028. Cijela linija između Varšave i Łódźa trebala bi biti operativna do 2032. godine, kada bi trebala biti otvoren i nova međunarodna zračna luka. Nakon završetka projekta putovanje vlakom između dva grada bit će smanjeno na otprilike 40 minuta.

Poljska Vlada usvojila je višegodišnji revidirani program razvoja središnjeg komunikacijskog čvora za razdoblje 2024.-2032. Plan predviđa troškove za nastavak pripremnih i projektnih radova, kao i osnovne građevinske radove, u ukupnom iznosu od 131,7 milijardi zlota (oko 30,8 mlrd eura). Revidirani plan pretpostavlja pokretanje prve faze izgradnje zračne luke CPK i brze pruge između Varšave, CPK i Łódźa do kraja 2032., te nastavak građevinskih radova na dionicama brze pruge do Wrocława i Poznańa.

Pruga bi na površinu izašla jugozapadno od Łódź Kaliska, u blizini naselja Retkinia. Dalje će trasa željezničke pruge LK85 voditi na zapad – prema Sieradzu, a nakon toga slijedi račvanje prema Poznańu i Wrocławu.

Nova zračna luka gradit će se oko 40 kilometara zapadno od Varšave, u blizini Stanislaow. Isprva će imati dvije uzletno-sletne staze (4000 m × 45 m), ali će se s vremenom proširiti na četiri. Kombinacija zračne luke i željezničkog kolodvora trebala bi prema projekcijama opsluživati ​​40 milijuna putnika godišnje, dvostruko više od zračne luke Berlin Brandenburg, s dugoročnim ciljem da godišnje prihvati oko 100 milijuna putnika.

Brza željeznica omogućila bi da putovanje od zračne luke do glavnog željezničkog kolodvora u Varšavi traje 15 minuta, do željezničkog kolodvora Łódź Fabryczna trebalo bi 25 minuta, a do većine drugih velikih poljskih gradova, kao što su Kraków, Wrocław, Poznań i Gdańsk, oko dva sata.

U planu je i izgradnja brze željeznice prema Frankfurtu na Odri, čime bi se vrijeme putovanja između CPK i Berlina skratilo na manje od 3,5 sata. Otvaranje CPK-a moglo bi rezultirati zatvaranjem varšavske zračne luke Chopin, ali službena odluka o tome još nije donesena.