Automobilsko tržište će se 2030. godine suočiti s radikalnim promjenama. Kao rezultat novih koncepata dijeljenja, broj automobila u Europi mogao bi pasti s 280 na 200 milijuna, a u Sjedinjenim Američkim Državama s 270 na 212 milijuna, zaključak je istraživanja koje je proveo PwC.
Nasuprot tome, očekuje se da će u Kini broj vozila do 2030. porasti s današnjih 180 milijuna na 280 milijuna.
Izvješće PwC-a “eascy – Pet dimenzija transformacije automobilske industrije”, donosi niz naizgled kontradiktornih nalaza. Na primjer, predviđa se da bi do 2030. broj vozila u Europi i SAD-u mogao dramatično pasti, no istovremeno se predviđa da će promet na cestama postati još gušći. Iako će broj novoregistriranih vozila znatno porasti, mnogi konvencionalni proizvođači i dobavljači bit će pod pritiskom.
Do 2030. jedan od tri prevezena kilometra će se “dijeliti“
“Ova slika samo je naizgled kontradiktorna. U ovoj automobilskoj revoluciji mnoga pravila na koja je industrija navikla tijekom proteklih desetljeća preokrenut će se naglavačke”, kaže Felix Kuhnert, PwC-ov globalni voditelj usluga za sektor automobilske industrije.
Ovdje je naročito važan rast koncepata dijeljenja s malim troškovima kojeg predviđa PwC. “Za samo nekoliko godina današnji standard u kojem se većina ljudi vozi u vlastitom vozilu bit će samo jedan od niza koncepata mobilnosti“, tumači Christoph Stürmer, glavni globalni analitičar za izvješće PwC Autofacts.
Istraživanje PwC-a predviđa da će već 2030. godine više od jednog od tri prevezena kilometra biti u nekom od mnogih oblika “dijeljenja“.
Električni i samovozeći automobili ubrzat će promjene
Trend “dijeljenja” kombinirat će se s dva megatrenda u automobilskoj tehnologiji – elektrifikacijom voznih sustava i velikim napretkom u razvoju samovozećih automobila.
Prema scenariju PwC-a, do 2030. godine 55 posto svih novih vozila mogli bi biti električni automobili, dok će konvencionalni motori s unutarnjim izgaranjem polagano izumirati.
Očekuje se da će se ovi događaji u Europi i SAD-u odvijati manje-više paralelno. Nasuprot tome, u Kini će do prodora dijeljene i autonomne mobilnosti doći brže nego na Zapadu. To bi moglo Kinu učiniti vodećim tržištem za transformaciju automobilske industrije.
“Različiti trendovi međusobno će se poticati“, pojašnjava Stürmer. “Na primjer, električna vozila manje su podložna kvarovima zahvaljujući jednostavnijem pogonu, što je značajna prednost u slučaju kada se vozila dijele i intenzivnije koriste. Samovozeći automobili bi tako mogli učinkovito postati ‘robo-taxiji’ ako se povežu s konceptima dijeljenja.“
Cestovni promet radikalno će se promijeniti
Povezivanje raznih megatrendova značit će da će se cestovni promet u cjelini radikalno promijeniti. Uz sve veći broj ljudi koji se okreću modelima dijeljenja automobila, vjerojatno će se do 2030. značajno smanjiti broj onih koji posjeduju vlastiti automobil. Međutim, istovremeno će se individualni promet masovno povećati. Osobna kilometraža u Europi mogla bi do 2030. godine narasti za 23 posto, na 5,88 milijardi kilometara. U SAD-u se predviđa povećanje za 24 posto, a u Kini za 183 posto.
Uz rast stanovništva, jedan od razloga rasta je i to što će samovozeće automobile koristiti i ljudi koji danas ne voze. Još jedan razlog je to što razvoj potpuno autonomnih automobila znači da će vjerojatno postojati i prazne vožnje, jer je jasno da će ‘robotaxiji’ morati putovati s točke A do točke B kako bi preuzeli nove putnike.
“Ceste će definitivno postati punije”, kaže Christoph Stürmer. Ipak, ne očekuje kaos – upravo suprotno.
“Zahvaljujući sve većoj povezivosti, u budućnosti će biti mnogo lakše organizirati pojedinačni promet”, tvrdi Stürmer. “Posljedično, studija PwC-a opisuje četvrti megatrend kao ‘povezan’, uz ostale ‘elektrificirane’, ‘autonomne’ i ‘dijeljene’ megatrendove.
Može li tradicionalna autoindustrija odgovoriti na izazov?
PwC predviđa rast novoregistriranih vozila, ali što ovaj trend znači za proizvođače i dobavljače? Scenarij PwC-a pretpostavlja da bi broj novih registracija godišnje u Europi mogao rasti za jednu trećinu i da bi do 2030. premašio 24 milijuna automobila. Zbog koncepta dijeljenja, odnosno češće uporabe, automobili bi se više trošili, a novi automobili jedini način kompenziranja veće istrošenosti automobila.
PwC Autofacts pretpostavlja da bi u SAD-u moglo doći do rasta novoregistriranih vozila od 20 posto te da bi 2030. moglo biti prodano gotovo 22 milijuna novih vozila. U Kini se očekuje rast veći od 30 posto i porast na 35 milijuna prodanih vozila.
Ova velika količina zahtijevat će od proizvođača i dobavljača automobila dodatna ulaganja u nove kapacitete za proizvodnju i razvoj – za nove, visokospecijalizirane koncepte vozila po mnogo nižim cijenama.
“Automobilske grupe i njihovi dobavljači morat će donijeti ključne odluke u narednim godinama”, smatra PwC-ov Christoph Stürmer. S jedne strane, automobilska industrija se mora boriti sa sve nižim maržama – uglavnom zbog pritiska operatora koji upravljaju velikim brojem vozila – a istovremeno će morati znatno povećati ulaganja u nove tvornice i razvoj kako bi pratili elektro-mobilnost i druge megatrendove.
Osim toga, novi konkurenti iz tehnološkog sektora tražit će prilike da se probiju na tržište. Paralelna studija PwC-ove tvrtke za strateško savjetovanje Strategy& procjenjuje da bi udio konvencionalnih igrača u dobiti globalne industrije do 2030. mogao pasti sa sadašnjih 85 posto na ispod 50 posto.
Stürmer prognozira da “jedine tvrtke koje dugoročno mogu opstati u ovom scenariju su ili one koje se ističu kao jasni vođe u inovacijama na strani proizvoda, ili one koje prepoznaju da mobilnost više nije proizvod, nego usluga, i ponude svojim klijentima ugodne i jeftine usluge koje su jednostavne za korištenje – drugim riječima, ponude koje im život čine eascy“.