Hrvatskoj treba obrazovni sustav koji će potaknuti poduzetništvo

Istraživanje je bilo fokusirano na dva aspekta koji odmažu ili pomažu poduzetništvu: unutarnji faktori (predanost, spremnost na rizik, znanje o financijskim aspektima poduzetništva) i vanjski faktori (stanje u državi, tehnološka dostupnost i obrazovni sustav usmjeren na poduzetništvo)

37
Amway
izvor: pexels.com

Što pokreće poduzetnički duh? Utječu li vanjski faktori, kao što su obrazovni sustav, na stav i percepciju o poduzetničkoj mogućnosti? Koje osobne karakteristike misle da imaju ljudi koji žele započeti svoj posao? To je bio fokus osmog Amway Globalnog Poduzetničkog Izvještaja, koji mjeri razinu poduzetništva na svjetskoj razini*.

“Bolje razumijevanje zbog čega se ljudi odlučuju za ili protiv vlastitog posla i koja vrsta posla je najprivlačnija, pomaže u učinkovitom poticanju poduzetništva u svijetu.” kaže Doug DeVos, predsjednik kompanije Amway. “Ta saznanja mogu pomoći gospodarstvenicima i političarima da donose odluke i poduzimaju akcije koje pomažu da više ljudi započne svoj vlastiti posao i ostvari svoj potpuni potencijal u tom području. Više poduzetnika znači više mogućnosti, veći gospodarstveni rast i više prosperiteta za svakoga.”

Ove godine istraživanje je bilo fokusirano na dva aspekta koji odmažu ili pomažu poduzetništvuunutarnji faktori (predanost, spremnost na rizik, znanje o financijskim aspektima poduzetništva) i vanjski faktori (stanje u državi, tehnološka dostupnost i obrazovni sustav usmjeren na poduzetništvo).

Od vanjskih faktora kao najveća prepreka poduzetništvu u Hrvatskoj četvrtina ispitanika je istaknula obrazovanje, s obzirom na to da naš obrazovni sistem iznimno zaostaje za razvijenim zemljama i ne stvara nikakvu pripremu za početak bavljenja poduzetništvom.

U takvim nesigurnim uvjetima ne čudi da 41% ispitanika ne bi odustalo od svog posla kod drugog poslodavca zbog straha od neizvjesnosti koju donosi poduzetništvo.

Idealan posao

Većina ispitanika u Hrvatskoj smatra da imaju društvenu potporu (58%), da mogu biti posvećeni svom poslu (55%), da mogu razviti poslovne ideje (48%). Ipak, manje od 50% ispitanika smatra da su spremni riskirati (47%) ili da mogu osigurati novac za svoju poslovnu ideju (27%).

Upitani da opišu svoj idealan posao ispitanici su ga ovako okarakterizirali: prednost je dana poslovima u gradovima (58%) u odnosu na selo (42%); s djelatnicima (56%) u odnosu na samostalan posao (44%); osobno pružanje usluga strankama (81%) u odnosu na digitalnu uslugu strankama; pružanje usluga (55%) u odnosu na prodaju proizvoda (45%).


*O Amway Globalnom Poduzetničkom Izvještaju (AGER)

2018. godine AGER je proveden od strane Amwaya u partnerstvu sa Prof. Dr. Isabell M. Welpe s katedre Strategija i organizacija u školi za upravljanje pri Tehničkom fakultetu Munchen, Njemačka. Anketu je na terenu odradio GfK, Nuremberg, od travnja do listopada 2017. Rezultati su poslani u znanstvenu zajednicu, uključujući 44 AGER znanstvenih savjetnika i svim ostalim zainteresiranim znanstvenim i javnim institucijama. Rezultati istraživanja su provedeni na uzorku od 1000 ljudi u dobi od 15+.