
Zagrebački startup Creative Water pokrenuo je svoju prvu Kickstarter kampanju za inovativni i održivi pročistač vode bez plastike – PIRYA. Startup djeluje uz podršku ZICER-a, jednog od vodećih europskih startup hubova.
Kampanja je započela 9. listopada 2025. i traje do 13. studenoga. Cilj je prikupiti 25.000 dolara za proizvodnju i razvoj.
Projekt PIRYA započeo je 2022. godine osvajanjem jedne od glavnih nagrada na Startup Factory akceleratorskom programu u ZICER-u. Tim je od tada razvio desetke prototipova, usavršio dizajn i proveo brojna laboratorijska testiranja.
“PIRYA je već u ranim fazama dokazala da učinkovito smanjuje klor i nitrate u vodi. Opsežnija laboratorijska ispitivanja potvrdila su i širi spektar parametara, čime se uređaj priprema za EU certifikaciju i lansiranje na tržište”, istaknula je Dora Maroš, osnivačica Creative Watera.
Održivost i dizajn u fokusu
PIRYA dolazi u dvije verzije. Jedna ima drveno, a druga mramorno postolje. To ga čini funkcionalnim, ali i estetski privlačnim dodatkom kuhinji. Uređaj ima kapacitet od jedne litre i koristi metalnu kapsulu od nehrđajućeg čelika koja se jednostavno pere i može se višekratno koristiti. Filteri su od aktivnog ugljena i zeolita, prirodnih materijala koji se nakon korištenja mogu kompostirati. PIRYA ne koristi jednokratnu plastiku, nudeći tako ekološki prihvatljivu alternativu flaširanoj vodi i standardnim filterima.
Kickstarter je globalna platforma za grupno financiranje koja omogućuje pojedincima, timovima i startupima da predstave svoje ideje širokoj publici i prikupe sredstva za realizaciju projekata. Kampanje funkcioniraju po jednostavnom principu: autor postavi cilj, ljudi uplaćuju željene iznose i zauzvrat dobivaju nagrade, najčešće u obliku proizvoda ili ekskluzivnih izdanja. Iako je moguće predstaviti i samu ideju, kampanje s prototipom ili jasnim planom proizvodnje imaju znatno veće šanse za uspjeh.

Dora Maroš odabrala je Kickstarter zbog preorder modela koji omogućuje startupovima da proizvedu točno onoliko jedinica koliko je naručeno, bez potrebe za velikim zalihama. Naime, podupiratelji kampanje unaprijed plaćaju proizvod, a dobiju ga tek za par mjeseci, nakon što se proizvede.
“To je dobro za startupove jer su resursi ograničeni. Osim toga, i sama zajednica koja podržava ovakve projekte na Kickstarteru je dosta fleksibilna. Oni znaju da je to prije svega ulaganje u projekt za koji zauzvrat dobiješ reward u obliku proizvoda. Svjesni su da taj proizvod može imati i neke mane jer je to svojevrsni test tržišta i način da se prikupe prve recenzije korisnika koje su jako vrijedne za daljnji razvoj. Osim toga, Kickstarter kao svjetski poznata platforma pruža vidljivost na globalnoj razini”, objasnila je Dora.
Dostava unutar sedam mjeseci
“Uz svaki uređaj backeri tj. podupiratelji će dobiti tromjesečnu zalihu filtera, tako da prvih 90 dana ne moraju brinuti o zamjeni. Za sve koji žele samo podržati projekt, bit će dostupna i opcija Make a pledge without a reward – donacije od 1 dolara nadalje”, naglašava Dora.
Dostava je planirana unutar sedam mjeseci od završetka kampanje, s tim da će tim dati sve od sebe da to bude što ranije. PIRYA će se u prvoj fazi isporučivati na području Europske unije te u neke odabrane zemlje izvan Unije.
“Kampanja je važna prekretnica, ne samo za projekt PIRYA, već i za moj poslovni put. Ona će projekt staviti u novu poziciju u kojoj kao startup možemo pokazati prvi ozbiljan track record i dokazati svoj potencijal na globalnoj sceni”, poručuje Dora.
Dodaje kako je kampanja i njena osobna prekretnica. “Imam velike planove za daljnji razvoj projekta, a sve u smjeru održivih rješenja za tržište pročistača vode. Posljednje tri godine PIRYA je jako napredovala, a to je rezultat rada i vizije. Mogu reći kao da sam izgubila svoju osobnu priču, sve se vrti oko PIRYA-e”, pojašnjava Dora.
Podrška ZICER-a
Dora Maroš svoju je ideju razvijala od studentskih dana uz podršku ZICER-a, koji je omogućio mentorsku podršku, početni kapital i infrastrukturnu pomoć.
“ZICER mi je uvelike pomogao kroz cijelo to razdoblje. Akceleracijski program bio je temelj na kojem je projekt pokrenut. Bez te podrške teško bismo uspjeli. Naime, sredstva koja smo dobili pomogla su nam da proizvedemo i testiramo prve prototipove. Velika je stvar i sama činjenica da smo osvojili jednu od glavnih nagrada. To je bila važna potvrda da smo na pravom putu, što je iznimno bitno za mladog poduzetnika koji još traži smjer u kojem treba krenuti”, zaključila je Dora.