SailRouter je softversko rješenje koje povećava energetsku efikasnost plovidbe brodova jer pomaže pronaći bolju rutu kako bi smanjio potrošnju goriva. Ima dvije osnovne funkcionalnosti – planiranje rute prije plovidbe i sugestije za poboljšanje rute tijekom plovidbe, pojašnjava nam Dino Mandić, tvorac ovog softvera. Analize su pokazale kako bi on brodovima mogao uštedjeti do 10 posto troškova goriva što znači da jedan brod može uštedjeti 200.000 dolara godišnje.
Kako ste osmislili SailRouter?
Ideja za projekt zasnovana je na analizama svjetskog tržišta brodara te identificiranim problemima vezanim za ovaj segment svjetske ekonomije kao i zaštitu okoliša. U nekoliko različitih neovisnih istraživanja utvrđeno je da se kod većine brodova povećava potrošnja goriva i do 10% uslijed različitih razloga.
Jedan od najefikasnijih načina optimiziranja plovidbe broda jest upotrijebiti stvarne podatke prikupljene tijekom plovidbe za optimiziranje sljedeće plovidbe.
Danas je tijekom plovidbe moguće prikupiti sve podatke osim podataka o morskim valovima. SailRouter uz pomoć vlastitog razvijenog algoritma za strojno učenje omogućava prepoznavanje morskih valova tijekom plovidbe na temelju prikupljenih podataka o gibanju broda.
Što to znači za brodare? U kojim se sektorima može primijeniti?
Od 2013. za sve veće brodove na snazi je obaveza smanjenja potrošnje goriva odnosno posljedično smanjenje emisije ugljičnog dioksida.
Zbog toga svi veći brodovi koriste neki od postojećih sustava za smanjenje potrošnje goriva. SailRouter je namijenjen prvenstveno sektoru trgovačkih brodova koji imaju obavezu smanjenje emisija ugljičnog dioksida za 20 posto do 2020. Pored toga potencijalni korisnici su i motorne jahte koje žele smanjiti ljuljanje broda kako bi spriječile morsku bolest kod putnika.
Obje skupine potencijalnih korisnika koriste SailRouter na isti način: aplikacija prvo prikuplja podatke tijekom plovidbe i kroz algoritam za strojno učenje “uči” o stvarnom ponašanju broda na valovima.
Nakon učenja, korisnik može koristiti SailRouter za određivanje optimalne rute od točke A do točke B na kojoj će brod potrošiti manje goriva i biti izložen smanjenom ljuljanju tijekom plovidbe.
Podrška HAMAG-BICRO-a
Kakva su vaša poduzetnička iskustva u Hrvatskoj sa SailRouterom?
U Hrvatskoj smo pokrenuli razvoj projekta uz potporu HAMAG-BICRO-a i proveli smo tri pilot projekta u kojima smo prikupili stvarne podatke tijekom plovidbe brodova. Stvarni podaci su vrlo važni za razvoj našeg sustava za prepoznavanje morskih valova.
Hrvatsko tržište nam je važno za razvoj i testiranje sustava u stvarnim uvjetima. Na Jadranu imamo jedinstvenu priliku da primijenimo internetsku vezu na moru, što nije čest slučaj na drugim europskim i svjetskim morima.
Na koji način vas je podržao HAMAG-BICRO?
Trenutno koristimo bespovratnu potporu u iznosu od 350.000 kuna u sklopu programa PoC6 (do lipnja 2017.) HAMAG-BICRO-a u okviru kojeg smo razvili naš vlastiti sustav za prepoznavanje morskih valova uz pomoć strojnog učenja.
Njihova potpora nam je važna jer investitori nisu skloni ulaganju u razvoj proizvoda nego u njegovo plasiranje na globalno tržište. Bez ove podrške razvoj sustava bio bi znatno otežan i usporen.
Gdje bi na domaćem tržištu SailRouter moga biti primijenjen?
Prvi naš korisnik će biti elektro katamaran koji će se isporučiti za hrvatskog vlasnika tijekom ove godine, a SailRouter će biti korišten za prikupljanje i obradu podataka tijekom plovidbe.
To nam je prvi takav projekt, a vjerujemo da će SailRouter omogućiti duži vijek trajanja baterija.
Kako ste organizirali poslovanje u Hrvatskoj?
U Hrvatskoj poslujemo putem tvrtke ITEL d.o.o. iz Splita koja je investirala u početni razvoj projekta.
Iskustvo iz poduzetničkih inkubatora
Što vam je donio ulazak u akcelerator PortXL u Rotterdamu?
Za vrijeme boravka u akceleratoru tijekom 2016. upoznali smo se s najvećim svjetskim tvrtkama iz područja pomorskog prometa. Dobili smo uvid u stvarno stanje na svjetskom tržištu. Boravak u Rotterdamu omogućio je vidljivost SailRoutera na europskom tržištu.
U direktnom kontaktu s potencijalnim korisnicima dobili smo uvid u njihove stvarne probleme, što nam je dalo ideje u kojim sve segmentima je moguće upotrijebiti SailRouter.
Želio bih podsjetiti kako smo krajem 2015. odabrani u osmu generaciju Zagrebačkog inkubatora poduzetništva (ZIP) i u tom razdoblju pobijedili smo na natjecanju Pioneers of the Balkans u kategoriji Transporta. Iskustvo i znanje koje smo stekli u ZIP-u nam je pomoglo da bolje i kvalitetnije iskoristimo vrijeme provedeno u akceleratoru PortXL u Rotterdamu.
Kakvi su daljnji planovi proboja na nizozemsko tržište?
U Nizozemskoj smo osnovali tvrtku s akceleratorom koji je u vlasništvu najveće europske luke Rotterdam (Port of Rotterdam). U toj zemlji planiramo osnovati glavni ured koji će biti naš kontakt prema potencijalnim korisnicima i investitorima.
Je li do sada SailRouter imao neki komercijalni uspjeh odnosno “donio novac”?
Do sada nismo imali prihode.