Hrvatske tvrtke prepoznaju AI kao ključ konkurentnosti

Prvo nacionalno istraživanje o primjeni umjetne inteligencije u poslovanju otkriva da 70 posto poduzeća vidi umjetnu inteligenciju kao stratešku prednost, a polovica je već aktivno koristi

31
umjetna inteligencija u poslovanju
Izvor: HUP

Čak 70 posto hrvatskih poduzeća vidi umjetnu inteligenciju kao izvor konkurentske prednosti, a gotovo polovica ju već aktivno koristi u svakodnevnom poslovanju — pokazalo je prvo nacionalno istraživanje o percepciji i primjeni umjetne inteligencije u gospodarstvu, koje je predstavljeno u Hrvatskoj udruzi poslodavaca (HUP).

Istraživanje je provedeno na uzorku od 659 poduzeća, u organizaciji HUP-ICT Udruge i HUP-Koordinacije za umjetnu inteligenciju, u suradnji s agencijom Prizma CPI. Riječ je o prvom istraživanju takve vrste u Hrvatskoj koje daje konkretan uvid u to kako domaće gospodarstvo vidi, koristi i doživljava umjetnu inteligenciju.

“Umjetnu inteligenciju moramo gledati kao pokretača inovacija, razvoja i alata za izgradnju konkurentnog, tehnološki naprednog gospodarstva. HUP će kroz rad AI koordinacije osigurati kontinuiranu suradnju industrije, javnog sektora i akademske zajednice kako bismo maksimalno iskoristili mogućnosti koje nam tehnološki napredak donosi,” poručila je Irena Weber, glavna direktorica HUP-a.

Ključni nalazi istraživanja

  • 80% poduzeća upoznato je s AI, a 45% njih ima pozitivan stav prema toj tehnologiji.
  • Najčešće se koristi u marketingu, prodaji i automatizaciji sadržaja, a ChatGPT redovito koristi trećina ispitanih tvrtki.
  • 70% poduzeća smatra da AI neće zamijeniti radna mjesta u njihovoj organizaciji.
  • Četvrtina poduzeća već vidi konkretne koristi, poput uštede više od jednog sata dnevno po zaposleniku.
  • Gotovo 90% planira zadržati ili povećati razinu ulaganja u AI tehnologije u sljedećim godinama.

Unatoč pozitivnim pomacima, istraživanje ukazuje i na izazove: samo 3 posto poduzeća ima definiranu AI strategiju, a sustavna edukacija zaposlenika još je u povojima. No, većina tvrtki prepoznaje važnost razvoja analitičkih, kreativnih i kritičkih vještina za uspješnu integraciju AI-ja.

“Rezultati potvrđuju da hrvatske tvrtke prepoznaju umjetnu inteligenciju kao ključnu polugu konkurentnosti. Ipak, nužno je jačati strateški pristup i ulaganja u znanje. Ovo istraživanje treba biti temelj za konkretne politike, inicijative i investicije,” istaknuo je Ratko Mutavdžić, voditelj HUP-Koordinacije za umjetnu inteligenciju.

AI kao strateški prioritet

“Istraživanje HUP AI B2B 2025 predstavlja inicijalno snimanje stanja u sklopu godišnjeg transverzalnog praćenja primjene AI-ja u gospodarstvu. Rezultati će biti važan alat za izradu Nacionalnog i Akcijskog plana razvoja umjetne inteligencije te pomoći u savladavanju izazova, definiranju trendova i postavljanju benchmarka,” rekao je izv. prof. dr. sc. Robert Kopal, znanstvenik i član HUP-Koordinacije za umjetnu inteligenciju.

Na predstavljanju su sudjelovali i Nikola Modrušan (Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije), Hrvoje Josip Balen (predsjednik HUP-ICT Udruge), Siniša Đuranović (zamjenik predsjednika HUP-ICT Udruge), Ervin Jagatić (Infobip), Tomislav Glavaš (Bosqar) i Roberto Gobo (Valamar).

“S obzirom na tijek izrade Nacionalnog i Akcijskog plana AI-ja, ovo je idealan trenutak da se postave ciljevi koji će omogućiti ne samo veću produktivnost, već i razvoj inovacijskog kapaciteta domaćih tvrtki. Nužno je iskoristiti novo financijsko razdoblje EU-a za rast AI eko sustava i zadržavanje znanja u Hrvatskoj,” istaknuo je Hrvoje Josip Balen.

Ovo istraživanje postavlja temelje za bolje razumijevanje prilika i izazova koje umjetna inteligencija donosi hrvatskom gospodarstvu. Predstavnici HUP-a pozvali su na intenzivniju suradnju poslovnog sektora, države i akademske zajednice kako bi se AI učinkovitije integrirala u poslovne procese i time osigurala dugoročna konkurentnost hrvatskog gospodarstva.