Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta od 13. kolovoza počinje zaprimati prijave projekata za dodjelu bespovratnih sredstva putem vaučera za izradu ili unaprjeđenje web stranica te e-commerce ili m-commerce rješenja. Ako ste razmišljali o pokretanju online trgovine, ovo je prava prilika.
Na raspolaganju je ukupno 15,2 milijuna kuna bespovratnih sredstava iz Europskog fonda za regionalni razvoj, a iznos vaučera ne može biti manji od 15 tisuća kuna, niti veći od 100 tisuća kuna. Vaučer ne možete dijeliti na više dobavljača, a ovisno o indeksu razvijenosti jedinica područne (regionalne) samouprave u kojoj je prijavitelj registriran, financirat će se 70 do 85 posto prihvatljivih troškova. PDV, naravno, nije prihvatljiv trošak.
Ako još nemate web trgovinu, nemojte brzati. Dobra web trgovina traži vrijeme, trud i mnogo tehničkih priprema. Ako budete previše žurili, mogli biste previdjeti neki detalj koji će vas kasnije skupo koštati. Pitanje je trenutka kada će propust doći na vidjelo – možda odmah, a možda za nekoliko mjeseci, u trenutku kada si to najmanje možete priuštiti.
U ovom tekstu ukazat ćemo na šest najvažnijih tehničkih izazova o kojima biste trebali razmišljati prije nego li dodate ijedan proizvod u svoju online trgovinu. To su odabir softvera za upravljanje trgovinom, smještaj trgovine i planska nadogradnja, sigurnost stranica, sigurnosno kopiranje (backup), softver za upravljanje dostavom te sustav naplate (payment gateway).
Upravljanje web trgovinom
Svaka online trgovina treba dobar softver za upravljanje. Iako odabir sustava za upravljanje (CMS) ili dobavljača cjelovitog softverskog rješenja za web trgovinu nije nužno prva stvar koju biste morali učiniti prilikom pokretanja online trgovine, to je s tehničkog aspekta ključna odluka. O odabiru rješenja ovisi izbor svih dodataka koji su vam potrebni poput sustava za naplatu ili upravljanje dostavom koji moraju biti kompatibilni sa sustavom za upravljanje.
Dvije osnovne mogućnosti između kojih možete birati su da kupite ili unajmite server na koji ćete instalirati web shop koji vam netko treba iskodirati ili da odaberete dobavljača koji nudi gotovo rješenje za web trgovinu i prostor na svom serveru.
U prvom slučaju možete odabrati neku standardnu web platformu poput WordPressa ili Joomle koju treba prilagoditi da funkcionira kao web trgovina. Druga mogućnost je da nađete programera koji će “skrojiti” web trgovinu baš za vas,
Naravno, svaki pristup ima prednosti i mane. Odabir već gotovog rješenja je najjednostavniji pristup i primjereniji je osobama slabijeg tehničkog znanja. Dobivate praktično “ključ u ruke”. Za takve sustave uglavnom plaćate mjesečnu naknadu koja obuhvaća i održavanje sustava pa ne morate brinuti o tehničkim problemima S druge strane, to je i mana jer nemate prostora za prilagodbe koje biste možda željeli napraviti na svojoj web trgovini.
Odabir i prilagodba standardne web platforme danas je vrlo popularno rješenje, prvenstveno zbog omjera kvalitete i cijene implementacije. Sama implementacija je malo složenija, ali administracija je relativno jednostavna čak i ako nemate veliko tehničko predznanje. Sam sustav dopušta veću slobodu tako da možete odabrati rješenja u skladu s potrebama vaše trgovine. No, morate imati nekoga tko će brinuti o redovitoj nadogradnji sustava na nove verzije, što kod WordPressa, na primjer, može stvoriti probleme. Cijenu održavanja možete dogovoriti kao paušal ili plaćati po broju potrebnih sati kada se ukaže potreba za intervencijom programera. Naravno, opcija je i da imate čovjeka u vlastitoj tvrtki koji će brinuti o tome.
Što se održavanja tiče slično je i ako odaberete kodiranje web trgovine “iz temelja”. Zbog programiranje takvo rješenje je u startu skuplje. Pretpostavka je da ćete za takav posao angažirati vanjskog izvođača pa uvijek postoji rizik da izgubite izvornog programera što može stvoriti probleme u održavanju. Recimo, da se tvrtka koja je izvela posao ugasi ili da programer ode u drugu tvrtku. Naravno, ako postoji dobra tehnička dokumentacija, novoj osobi će ipak biti lakše preuzeti posao.
U svakom slučaju, odabir modela i sustava upravljanja web trgovinom je presudno i nemojte se suzdržavati da prijatelje i kolege poduzetnike za njihovo mišljenje.
Hosting
Svaka fizička trgovina zahtijeva određeni prostor. Tako je I s virtualnom trgovinom. Razlika je da virtualnu trgovinu morate smjestiti na neki server. Server možete kupiti ili unajmiti, a to je povezao s izborom sustava za upravljanje. Vjerojatnije je da ćete odabrati opciju unajmljenog servera, odnosno prostora na serveru. Naime, malo je vjerojatno da će vaš web shop ili stranica biti jedini na unajmljenom serveru.
Ako već imate web stranicu i dovoljno prostora na serveru, trgovinu možete smjestiti na isti server.. Možete zakupiti dodatni prostor za web trgovinu, a već smo spomenuli da neki pružatelji usluga nude gotova rješenja za web trgovinu zajedno s prostorom na serveru.
Ako unajmljujete prostor na serveru, svaki hosting provider obećat će vam u svom paketu stalnu tehničku podršku i dnevni backup. Uz odgovarajuću naknadu, odnosno cijenu paketa. Opcija može biti brza reakcija 24 sata dnevno sedam dana tjedno, ili samo tijekom radnog vremena., brza instalacija softvera…. Na vama je da provjerite uvjete i uskladite ih sa svojim potrebama: što morate imati, što bi bilo dobro da imate, a što vam – možda – nije nužno.
Pogledajte kako drugi ocjenjuju vaše potencijalne hosting providere, pogledajte i poslušajte iskustva drugih korisnika. I u ovom slučaju pitajte prijatelje i kolege za preporuke.
Neka vam najniža cijena ne bude osnovni kriterij. Usporedite ponuđene pakete i uvjete.
Razmotrite mogućnost povećanja prostora. Ono što je na početku dovoljno za vašu trgovinu, za šest mjeseci moglo bi biti nedovoljno. Pokušajte pronaći providera koji će vam omogućiti širenje bez dodatnih troškova i obveza. Morate imati mogućnost dodavanja RAM-a, povećanja propusnosti ili prostora bez dodatnih nameta i straha da će se vaša web trgovina ugasiti zbog tehničkih ograničenja.
Provjerite nudi li provider neke dodatne pogodnosti za veće web trgovine. Razmotrite sve potencijalne troškove prije nego što donesete odluku o CMS-u.
Sigurnosni plan
Kroz web trgovinu prolazi puno osjetljivih informacija: brojevi kreditnih kartica, razni osobni podaci… Pitanje zaštite podataka postalo je još osjetljivije stupanjem na snagu Opće uredbe o zaštiti podataka (GDPR).
Mnoge platforme za web trgovinu dolaze u paketu s osnovnim sigurnosnim mjerama. Svakako provjerite je li vaše odabrano rješenje usklađeno s GDPR-om i svim ostalim sigurnosnim uzancama prije nego što prodate ijedan proizvod u svojoj online trgovini.
Nikako nemojte zaboraviti SSL certifikat. To je mala datoteka koja sadrži kriptografski ključ. Instalirana na server aktivira https protokol koji osigurava sigurniju razmjenu podataka između servera i pretraživača (browsera). Cijena certifikata je od nekoliko stotina pa do, otprilike 1200-1300 kuna godišnje.
Osjetljive podatke poput brojeva kreditnih kartica sigurnosnih kodova pohranite u zaštićenom formatu, nikako u tekstualnom. Nemojte dopustiti jednostavne pristupne lozinke.
Zaštitite server vatrozidom ili provjerite kakva sigurnosna rješenja nudi vaš hosting provider.
Pripazite na kritična ažuriranja softvera za upravljanje kada se mogu pojaviti greške ili novootkriveni sigurnosni propusti. Brzo “krpanje” takvih propusta može spriječiti da vaše web stranice budu izložene potencijalnim prijetnjama.
Automatsko sigurnosno kopiranje
Nezgode se dešavaju. Svakom se može dogoditi da slučajno obriše važnu datoteku ili korisnički zapis.
U idealnom slučaju trebali biste postaviti rutinsko automatsko sigurnosno kopiranje stranica vaše internetske trgovine prije nego što prodate ijedan proizvod. To će vam omogućiti da brzo obnovite podatke čak i slučaju najveće katastrofe, bez obzira na to tko je pogriješio. Ako su sigurnosne kopije postavljene od samog početka, ne morate brinuti. One će uvijek biti dostupne.
Nije dovoljno “biti oprezan”, niti je dobro štedjeti prostor zanemarivanjem sigurnosnih kopija. Bolje je potrošiti kunu više da biste si osigurali bezbrižnije dane nego potrošiti vrijeme novac kako biste ponovo podigli web trgovinu od nule. Da ne spominjemo gubitak jer trgovina ne radi.
Softver za dostavu
Kada vam klijenti ostave narudžbu, kako ćete im dostaviti robu? Kako namjeravate pratiti podatke o isporuci?
Najlakše rješenje je softver za dostavu.To mogu biti jednostavna rješenja lokalnih dobavljača ili robusne logističke platforme koje podržavaju više dostavljača. Softver bi trebao obuhvatiti automatizirano upravljanje odlaznim pošiljkama, izrada i ispis naljepnica za pakete te sustav za praćenje narudžbi i isporuka. Takav sustav štedi mnogo vremena jer podatke o praćenju paketa ne morate unositi ručno.
Prilikom odabira softvera za dostavu pripazite da bude kompatibilan sa sustavom za upravljanje web trgovinom.
Payment Gateway
Na kraju, za vašu trgovinu morate osigurati pouzdan i siguran sustav plaćanja.
U web trgovini tri su osnovna načina plaćanja: pouzećem, po ponudi i karticama. Plaćanje pouzećem, odnosno po primitku robe, može biti problematično zbog velike vrijednosti ili odluke kupca da odustaje od narudžbe. Plaćanje po ponudi, odnosno uplatu na račun prodavača prije slanja robe, nije omiljeno kod kupaca. Za kartično plaćanje nužno je pak odgovarajuće sigurnosno sučelje – payment gateway – što predstavlja dodatni trošak. No, to je za današnje internetske trgovine neophodno.
Payment gateway je softver koji omogućava siguran prihvat, autorizaciju i procesuiranje prilikom plaćanja karticom. Na tržištu postoji niz rješenja koja su kompatibilna s većinom platformi, ali prihvatljivost rješenja ovisi o regiji i valuti.
Odabir payment gatewaya je važan je kako bi se osigurala ispravnost transakcija i zaštitu podataka kupaca. Za svaki payment gateway plaća se naknada koja može biti prilično skupa. Naknada može biti mjesečna, a u pravilu se naplaćuje određeni postotak od iznosa transakcije.