Prosječan pametni telefon sadrži toliko toga što čini važan dio našeg života: fotografije, kontakte, kalendar, e-poštu, digitalni novčanik… Toliko toga da gubitak uređaja može biti vrlo stresan za vlasnika. Možda se nikada nećete morati suočiti s takvom situacijom, ali bilo bi mudro planirati da se takvo što kože dogoditi, pogotovo ako imate djecu koja se koriste vlastitim telefonima.
Ovo je kratki vodič o tome što možete učiniti prije i nakon što izgubite ili razbijete telefon.
Osnovne mjere opreza
Nabava čvrste torbice otporne na padove i štitnik za zaslon početni su koraci za zaštitu vašeg telefona od fizičkih oštećenja.
Izgubljeni telefon može predstavljati sigurnosni rizik, stoga provjerite jeste li omogućili prepoznavanje lica ili otiska prsta i imate li jaku lozinku za zaključavanje zaslona.
Značajka praćenja lokacije vašeg telefona može vam pomoći da pronađete uređaj ako ga izgubite, pa bi bilo dobro da uključite ovu opciju u postavkama za Android ili iOS (ako ste je isključili). Imajte na umu da u postavkama privatnosti možete prilagoditi (ograničiti) pristup odabranih aplikacija svojoj lokaciji.
Zabilježite identifikacijske brojeve telefona (serijski broj i međunarodni identifikacijski broj mobilne opreme) u slučaju da vam kasnije zatrebaju informacije za podnošenje policijske prijave. Brojeve možete pronaći u postavkama ili biranjem *#06# na tipkovnici telefona. Napravite snimku zaslona i pošaljite na svoje računalo i pohranite na sigurno.
>>Evo kako ćete napraviti screenshot svog pametnog telefona
Mogućnosti osiguranja
Osiguranje ili produženo jamstvo za vaš telefon morate platiti unaprijed, ali to vam može pružiti pogodnosti kao što su podrška 24/7, jeftiniji popravci i zamjena neupotrebljivih uređaja istog dana.
Ako niste sigurni trebate li osiguranje, razmislite o tome koliko se dugo namjeravate koristiti telefonom, kako ćete ga koristiti i možete li si priuštiti plaćanje popravaka ako se uređaj pokvari ili ošteti. U nekim slučajevima osiguranje može koštati više od popravka, stoga pažljivo pročitajte jamstvo ili policu prije nego što je ugovorite.
Obično se od vas traži da se registrirate nakon što kupite novi telefon. AppleCare, Google Preferred Care i Samsung Care+ uobičajeni su planovi proizvođača; a određene modele osiguranja mobitela od oštećenja koja nisu pokrivena jamstvom nude i operatori – Hrvatski Telekom, A1 Hrvatska i Telemach Hrvatska – te neki osiguravatelji.
Napravite sigurnosnu kopiju
S Apple, Google ili Samsung računom na telefonu dobivate određenu količinu pohrane u “oblaku” — na poslužitelje povezane s internetom možete sigurnosno kopirati datoteke. Izrada sigurnosnih kopija u oblaku je jednostavna: kada je omogućena, telefon bi trebao automatski napraviti sigurnosnu kopiju kada je uključen u napajanje i spojen na Wi-Fi mrežu. Pri tome treba paziti da raspolažete s dovoljno prostora za pohranu, inače sigurnosna kopija neće biti izrađena.
Ako imate puno sadržaja na telefonu, morat ćete kupiti i više prostora da biste osigurali redovnu automatsku izradu sigurnosne kopije.
Postavite svoj Apple iCloud, Google ili Samsung račun za sinkronizaciju na svim uređajima, a zatim će se vaša e-pošta, kontakti, bilješke i kalendar sigurnosno kopirati u oblak vašeg pružatelja usluga. No možda biste također željeli sačuvati stvari kao što su povijest poziva, tekstualne poruke i druge informacije s telefona.
Apple, Google i Samsung imaju upute na svojim stranicama za konfiguriranje sigurnosne kopije u oblaku na svojoj opremi. Googleova usluga Google One također radi s drugim Android telefonima i uređajima.
U slučaju da su vaša primarna briga fotografije, Google Photos, iCloud Photos i druge usluge kao što su Amazon Photos i Dropbox mogu se podesiti za automatsko sigurnosno kopiranje slika.
Ako zbog brige o privatnosti i sigurnosti radije čuvate svoje datoteke izvan udaljenih poslužitelja, možete napraviti sigurnosnu kopiju na svom računalu Appleovi iOS uređaji mogu se sigurnosno kopirati na Mac ili PC pomoću USB kabela ili Wi-Fi veze; ta se sigurnosna kopija kasnije može prenijeti na novi iPhone ili iPad. Googleova stranica ima upute za prijenos Android datoteka na računalo, a Samsungova besplatna aplikacija Smart Switch za Windows, Mac i Android može napraviti sigurnosnu kopiju i prenijeti datoteke vašeg Galaxy telefona.
Potraga za telefonom
Ako ste izgubili svoj telefon ili se bojite da je ukraden, potražite ga pomoću Apple, Google ili Samsung stranica “pronađi moj uređaj” (“find my device”) ili pomoću alata poput Appleovih aplikacija Find My ili Googleovih Find My Device. Ako vaš telefon i dalje radi, kad je postavka lokacije omogućena, i povezan je na mrežu, trebali biste na karti vidjeti gdje se uređaj nalazi.
Appleova aplikacija Find My može vas upozoriti ako ostavite negdje uređaj i tada možete uključuti postavku “Označi kao izgubljeno” za zaključavanje telefona šifrom i onemogućavanje Apple Paya. Ako vam se čini da je uređaj na nepoznatoj lokaciji, možete koristiti ove alate za praćenje kako biste daljinski zaključali ili izbrisali svoj iPhone, Samsung Galaxy ili drugi Android telefon.
Ako smatrate da je telefon trajno nestao ili ste sigurni da je ukraden, obavijestite svog operatora i prijavite gubitak policiji; vjerojatno ćete im morati dostaviti serijske i I.M.E.I. brojeve. Podnesite zahtjev za osiguranje ako imate policu, promijenite svoje lozinke i obavijestite svoje financijske institucije da paze na sumnjive aktivnosti na računu.
Suočite se sa štetom
Nesreće se događaju. Vlažni hardver i napuknuti zasloni uobičajeni su kvarovi na telefonu. Apple, Google i Samsung imaju vlastite vodiče za rješavanje oštećenja uzrokovanih vodom, koja mogu biti manje fatalna nego što su bila prije. (Mnogi stručnjaci savjetuju da se mokri telefon ne umače u suhu rižu kako bi se izvukla vlaga.)
Za one željne tehničkih avantura, stranica za “uradi sam” iFixit nudi ilustrirane vodiče za uobičajene popravke. Ali ipak za mnoge ljude razbijeno staklo ili spržena elektronika znače odlazak u profesionalni servisni centar, stoga prvo provjerite što možete učiniti kod proizvođača telefona i svog operatera.