Vraćamo li se na staro normalno?

Očekivanja naših građana već dugo nisu bila tako optimistična kako u pogledu smanjivanja broja nezaposlenih, tako i u procjeni da će se gospodarsko stanje u Hrvatskoj promijeniti na bolje

126
istraživanje očekivanja građana
[Image by Tasy Hong from Pixabay]

Najnoviji podaci o percepciji potrošačke i ekonomske klime iz perspektive građana ukazuju na daljnji rast indeksa potrošačke, a naročito indeksa ekonomske klime, pokazalo je istraživanje agencije Improve.

Indeks potrošačke i ekonomske klime

Nakon godine i pol življenja s koronavirusom, napokon smo dočekali barem nekakvo otvaranje i popuštanje restriktivnih epidemioloških mjera. Broj zaraženih znatno se smanjio kao i broj teže oboljelih; s druge strane, povećava se udio cijepljenih.

Počeli smo se veseliti kafićima, restoranima, koncertima, putovanjima… Nakon dugo vremena i najvažnija sporedna stvar na svijetu (Europsko nogometno prvenstvo) imala je svog i 12-tog igrača.

Došlo je vrijeme kad se ljudi napokon osjećaju opuštenije i kad vjerojatno mogu konkretnije planirati kako će (po)trošiti akumulirana sredstva (štednja je znatno porasla u vrijeme pandemije). Raste udio građana koji procjenjuju da će njihova financijska situacija biti bolja, a gotovo trećina njih izjavljuje da će sveukupna potrošnja njihovog kućanstva biti veća što pozitivno utječe na ekonomski rast i povećanje BDP-a.

Pozitivni signali vide se i u blagom povećanju prosječne plaće u Hrvatskoj, a turistička sezona sama po sebi utječe na rast broja zaposlenih. No ipak, ne možemo reći da i tu nema problema; sve češće slušamo o nedostatku kvalificirane radne snage.

Očekivanja naših građana već dugo nisu bila tako optimistična kako u pogledu smanjivanja broja nezaposlenih, tako i u procjeni da će se gospodarsko stanje u Hrvatskoj promijeniti na bolje. Što se tiče tog indikatora, na razini smo „starog normalnog“ – stanja iz 2019. godine.

Što mislite kako će se mijenjati gospodarsko stanje u Hrvatskoj u sljedećih godinu dana? (prosjek procjena na skali od 1-lošije do 5-bolje)

Izlazimo li iz krize? Vraćamo li se polako na „2019 godinu“? Povratak na „staro normalno“ nije moguć, ali ne treba niti težiti tome. Naučili smo tijekom krize što je bolje. I neka to oblikuje naše potrošačke navike.


O istraživanju: Sve navedene indikatore agencija Improve Research & Analytics prati  kvartalno, od početka 2019. godine. Kvartalni uzorci od 1000 ispitanika reprezentativni su za online populaciju po dobi, spolu, regijama i obrazovanju. Zadnji val istraživanja realiziran je od 15. lipnja do 5. srpnja 2021.