Alibaba, jedna od vodećih kineskih tehnoloških kompanija, ima tržišnu vrijednost oko 467,66 milijardi dolara. Vrijednost dionice u godinu dana porasla je više od 31 posto.
Još 2014. Alibaba je punio naslovnice kao u tom trenutku najveća javna ponuda u povijesti. Vrijednost transakcije iznosile je oko 25 milijardi dolara. Već prvog dana trgovanja vrijednost dionice porasla je oko 38 posto, s inicijalne cijene u javnoj ponudi od 68 američkih dolara skočila je na 93,89 dolara.
Da ste tada u uložili u Alibabu, do danas biste ostvarili sasvim pristojan prinos. Prema izračunima CNBC-a, investicija od 1000 dolara po završnoj cijeni 19. rujna 2014. vrijedila bi u ponedjeljak, 11. ožujka, oko 1.921,50 dolara. To je 92,15-postotni skok vrijednosti od zaključne cijene prvog dana trgovanja. Alibaba ne isplaćuje dividendu.
Naravno, uspješni rezultati dionice u prošlosti ne jamče slične rezultate u budućnosti.
Alibabu je prije dvadeset godina pokrenuo Jack Ma i doveo ga je među vodeće globalne tehnološke igrače. Kompanija se bavi e-trgovinom, plaćanjima, logistikom i dostavom, zabavom i poslovanjem u oblaku. Dobit investira kako bi poticala rast.
Na primjer, Alibaba nastavlja ulagati u logističku tvrtku Cainiao kako bi izgradio infrastrukturu koja podržava trgovinu, te u startup Lazada iz jugoistočne Azije. U obje tvfrtke Alibaba posjeduje kontrolni udio.
Utjecaj usporavanja kineskog gospodarstva
Usprkos globalnoj prisutnosti Alibabin uspjeh temelji se prvenstveno na domaćoj, kineskoj potrošnji. Zbog toga kompanija trpi posljedice usporavanja drugog najvećeg svjetskog gospodarstva, upozoravaju analitičari.
Kina u posljednjih 30 godina nije prošla kroz značajan ekonomski ciklus pa je vrlo teško predvidjeti koliko će trenutno usporavanje trajati, no srednjoročno će utjecati na poslovanje Alibabe
Kineski potrošači prošli su kroz dugu dionicu povećane potrošnje i moguće je da ih očekuje dugoročno usporavanje potrošnje u skladu s gospodarskim ciklusom.
Podaci kineske vlade već mjesecima pokazuju da kinesko gospodarstvo usporava. I posljednji podaci o trgovini objavljeni prošlog petka slabiji su od očekivanih.
Ipak, domaća potrošnja u Kini još uvijek je relativno jaka. U posljednja tri mjeseca prošle godine, ukupni prihodi Alibabe porasli su 41 posto na godišnjoj razini, na 117,28 milijardi juana (više od 17 milijardi dolara), a prihod od osnovne trgovine porastao je 40 posto na nešto manje od 15 milijardi dolara. Na Singles Dayu – 24-satnom trgovačkom prazniku – Alibaba je zabilježilo promet od 30,8 milijardi dolara.
>>Koliko biste zaradili da ste 2009. uložili u Coca-Colu
Širenje baze kupaca
Izvršni potpredsjednik kompanije Joseph Tsai prilikom posljednje objave rezultata rekao je kako su u kompaniji uvjereni da će im rast e-trgovine i digitalizacija maloprodaje omogućiti da i dalje posluju na razinama iznad prosjeka kineskog gospodarstva. Tsai se osvrnuo i na zabrinutost zbog trenutnih trgovinskih napetosti između SAD-a i Kine. Rekao je da utjecaj carina na poslovanje Alibabe nije bio značajan s obzirom na to da su domaća potrošnja i korporativna transformacija primarni pokretači rasta kompanije.
No, Alibaba je suočen s oštrom konkurencijom na domaćem tržištu, pogotovo u velikim gradovima poput Pekinga i Šangaja, u kojima je penetracija e-trgovine visoka. Zbog toga se tvrtka širi u manje gradove i ruralna područja gdje razina online trgovine, prema procjenama analitičara, za razinom u velikim gradovima zaostaje najmanje tri do pet godina.
U posljednjem kvartalnom izvješću Alibaba navodi da oko 70 posto novih online kupaca dolazi iz manjih gradova.
Istovremeno, Alibaba, kao i globalni konkurenti u području online trgovine, nastoji potaknuti postojeće klijente da troše više i češće.
U tom kontekstu usporavanje kineskog gospodarstva gotovo sigurno će negativno utjecati na Alibabino poslovanje, pogotovo na investicije koje za sada još nisu osjetile usporavanje, smatraju analitičari.
Dugoročni izgledi obećavajući
Dugoročno gledano izgledi Alibabe i dalje su obećavajući. Alibaba je i dalje dobro vođena globalna internetska tvrtka sa značajnim dugoročnim izgledima. No, investitori bi svakako trebali uzeti u obzir usporavanje kineskog gospodarstva.
Online trgovina u Kini dugoročno još uvijek ima mnogo prostora za rast. Penetracija fizičke robe u e-trgovini u prošloj godini iznosila je oko 21 posto, navodi analitička kuća Sanford C. Bernstein.
Uz rast potrošnje od 7 posto i rast internetske penetracije od 1,8 posto godišnje, e-trgovina u Kini može rasti visokim stopama još niz godina, navodi se u izvješću iz veljače. Alibaba će, nakon konsolidacije tržišta, s tržišnim udjelom od 66 posto, nastaviti rasti s tržištem, poručuju analitičari.