Deset velikih sustava za obranu od poplava u izgradnji

Među deset velikih projekata za zaštitu od poplava je i sustav MOSE koji štiti Veneciju, a u projketu je sudjelovalo i brodogradilište Brodosplit

74
sustavi za obranu od poplava
Sustav MOSE u Veneciji (vrata Malamocco) [Izvor: MOSE]

Od kanalizacijskih sustava do barijera i brana protiv poplava, vlade diljem svijeta ulažu u vodoprivredne mega projekte kako bi zaštitile gradova od jakih oluja. Ova godina tek je na polovici, a mogla bi biti jedna od najkišovitijih u povijesti. U travnju je u Dubaiju u jednom danu palo kiše koliko inače padne u cijeloj godini, pretvorivši međunarodnu zračnu luku u jezero i poplavivši podzemnu željeznicu. Brazil je pogodila jedna od najgorih poplava u povijesti: poginulo je 155 osoba, a više od 54 tisuće ljudi moralo je napustiti svoje domove.

Suočene se s katastrofalnim olujama, ubrzanom urbanizacijom i zastarjelom infrastrukturom, vlade širom svijeta pokreću rekordne investicije u kanalizacijske i odvodne sustave, brane i barijere protiv poplava i slične projekte kojima se povećava otpornost na rizike koje donose donose klimatske promjene.

Construction Briefing izdvojio je 10 najznačajnijih projekata po svom izboru. Lucy Barnard

New York, SAD: Sustav za obranu od poplava

Kao odgovor na velike poplave nastale nakon uragana Sandy 2012., gradske vlasti New Yorka razmatrale su kako zaštiti grad. Sljedeće godine Ministarstvo stanovanja i urbanog razvoja SAD-a pokrenulo je Rebuild by Design, natjecanje u projektiranju vrijedno 930 milijuna američkih dolara kako bi se gradske četvrti oštećene uraganom učinile otpornijima. Odabrano je deset od 150 prijedloga, a sedam je dobilo savezne potpore.

Najveća bespovratna sredstva, u ukupnom iznosu od 335 milijuna dolara, dodijeljena su za projekt „The Big U”, ambiciozan plan danskog arhitektonskog ureda Bjarke Ingels Group i partnera, koji se sastoji od 12 kilometara dugog nasipa s bermama oko Donjeg Manhattana, koji uključuje javne prostore i parkove, a branio bi područje Manhattana od poplava.

Jedan od najvećih segmenata projekta „Big U” bio je poznat kao East Side Coastal Resiliency projekt. Prema izvornom planu to je uključivalo bermu od 8 stopa duž FDR Drivea, od istočne 23. ulice do ulice Montgomery. Međutim, 2018., nakon analize projekta,  gradonačelnik Bill de Blasio najavio je da će, umjesto izgradnje berme, cijeli East River Park od 57,5 ​​hektara biti podignut.

U prosincu 2019., Gradsko vijeće New Yorka odobrilo je plan vrijedan 1,45 milijardi dolara za podizanje redizajniranog parka na višu razinu. kako bi novi park bio brana protiv poplava. Građevinski radovi započeli su 2021. nakon dugotrajne pravne bitke s lokalnim stanovništvom.

IPC Resiliency Partners, konzorcij u kojem su CAC Industries, Posillico Inc i Lovino, trenutno radi na prvoj fazi projekta koja bi trebala biti dovršena do kraja 2024. Perfetto Contracting radi na drugoj fazi. Završetak cijelog projekta planiran je za 2026. godinu. Ostali segmenti projekta “The Big U” također su u tijeku.

Prošle godine uprava gradskok okruga Battery Park dodijelila je tvrtki Turner Construction i njezinoj podružnici EE Cruz ugovor za projektiranje i izgradnju sustava za obranu od poplava oko južnog vrha Manhattana vrijedan 631 milijun američkih dolara. Osim toga, u lipnju je Inženjerski zbor američke vojske (US Army Corps of Engineers – USACE) dodijelio ugovor vrijedan 132,7 milijuna dolara njujorškoj građevinskoj tvrtki Triumph Construction za izgradnju niza drenažnih bazena i infrastrukture za upravljanje oborinskim vodama na Staten Islandu.

Nakon dovršetka studije izvedivosti, USACE objavio je 2022. okvirni plan koji uključuje 2,2 milje barijera protiv olujnih udara, 50,6 milja morskih bedema i drugih mjera zaštite uz obalu, 11,8 milja sustava za ublažavanje izazvanih poplava i 18,7 milja sustava za smanjenja rizika. Procijenjeno je da bi u projekt trebalo uložiti 76,2 milijarde dolara i da bi izgradnja mogla trajati 14 godina. Ako planove odobre dužnosnici New Yorka i New Jerseyja, a nakon toga i Kongres – te ako bude odobreno financiranje projekta – izgradnja bi mogla započeti već 2030. godine.

Dubai, UAE: Tunelski kanalizacijski sustav u Dubaiju

U veljači 2024. vlada Dubaija objavila je natječaj za izvođača radova na izgradnji kanalizacijskog sustava vrijednog 80 milijardi AED (22 milijarde USD), koji će se razvijati kao javno-privatno partnerstvo.

Projekt uključuje izgradnju dva niza tunela koji završavaju na dvije crpne stanice smještene u postrojenjima za pročišćavanje otpadnih voda u Warsanu i Jebel Aliju. U Hatti će se izgraditi konvencionalni sustav kanalizacije i odvodnje te uređaji za pročišćavanje otpadnih voda.

Projekt također uključuje sustave za distribuciju reciklirane vode, povezane s postrojenjima za pročišćavanje otpadnih voda. Projekt se nastavlja na 12,5 milijardi AED (3,4 milijarde U$) vrijedan projekt izgradnje kanalizacijskog sustava dugog 75 kilometara, na dubini do  90 metara, kojeg je 2021. dovršio američki Parsons. Sustav bi trebao rijeđiti problem oborinskih voda za sljedećih 100 godina.

Venecija, Italija: MOSE

MOSE (Modulo Sperimentale Elettromeccanico odnosno Eksperimentalni elektromehanički modul) je integrirani sustav koji štiti Veneciju od poplava. Čine ga četiri barijere koje se sastoje od nizova mobilnih vrata postavljenih na morskom dnu u uvalama Lido, Malamocco i Chioggia. Mobilna vrata se mogu podići kako bi se Venecijanska laguna privremeno odijelila od otvorenog (Jadranskog) mora tijekom oluja. Projekt je osmišljen krajem 70-ih godina prošlog stoljeća, a talijanska vlada ga je 1984. povjerila podizvođaču Consorzio Venezia Nuova, konzorciju velikih talijanskih tvrtki. Međutim, izgradnja sustava započela je tek 2003. godine i bila je praćena kašnjenjima, prekoračenjem troškova i optužbama za korupciju.

Barijere su prvi put uspješno podignute 2020. i očekivalo se da će biti dovršene 2021., ali nedavni dokumenti objavljeni u talijanskim novinama Il Fatto Quotidiano pokazuju da će projekt biti završen do prosinca 2025. Ukupni trošak procijenjen je na 6 milijardi eura (6,5 milijardi američkih dolara).

Za projekt zaštite Venecije od poplava Brodosplit je od 2014. do 2018. izradio i transportirao u Veneciju 63 čelične brane.

Louisiana, SAD: West Shore Lake Pontchartrain

West Shore Lake Ponchartrainre nalazi se u jugoistočnoj Louisiani, na istočnoj obali rijeke Mississippi. Sastoji se od 17,5 milja nasipa, milju dugog zaštitnog betonskog zida, crpnih stanica, odvodnih struktura i drugih nestrukturalnih zaštitnih mjera koje koordinira Inženjerski zbor američke vojske, u okrugu New Orleans koji se proteže od preljeva Bonnet Carre do nasipa rijeke Mississippi u blizini Garyvillea.

Projekt, čiji se vrijednost procjenjuje na 760 milijuna američkih dolara, osmišljen je kako bi od olujnog udara štitio 60.000 stanovnika u župama St. Charles, St. James i St John the Baptist. Ugovori za različite građevinske pakete na projektu dodijeljeni su tvrtkama sa sjedištem u Louisiani, među kojima su Onshore Material, Mandeville Construction, Dynamic Group, EvCo Development i Lemoine-Frazier. Izgradnja je započela u prosincu 2022., a očekuje se da će biti dovršena 2027. godine.

Washington DC, SAD: Tunel rijeke Potomac

Zajednička tvrtka kompanija CBNA, američke podružnice francuskog Bouygues Constructiona, i američkog Halamar Internationala, uz podršku tvrtki COWI i Hatch, započela je u veljači radove na izgradnji 819 milijuna američkih dolara vrijednog kanalizacijskog sustava i sustava za odvodnju oborinskih voda projektiranog kako bi se smanjila količina izljeva u rijeku Potomac.

Glavni tunel dug 5,5 milja (8,9 km) prolazit će ispod rijeke Potomac u Washingtonu DC-ju i povezivat će se s postojećim tunelom rijeke Anacostia, prikupljajući oborinske vode i otpadne vode i odvodeći ih do modernog postrojenja za pročišćavanje otpadnih voda tvrtke DC Water u Blue Plainsu.

Tunel na dubini 100 stopa (30 m) imat će unutarnji promjer od 18 stopa (5,5 metara) i prolazit će kroz raznolike podzemne uvjete (glina, naplavine, čvrste stijene) i to u blizini kultnih vašingtonskih spomenika. To će zahtijevati upotrebu posebno prilagođenih strojeva za bušenje tunela. Završetak radova očekuje se do 2030. godine.

London, Ujedinjeno Kraljevstvo: Tunel Thames Tideway

Dovršen u ožujku, nakon osam godina izgradnje, tunel Thames Tideway vrijedan 5 milijardi funti (6,4 milijarde američkih dolara) najveći je infrastrukturni projekt koji je ikada realizirala britanska vodoprivreda. Tunel dug 26 kilometara, širok 7,2 metra, koji vodi od Actona u zapadnom Londonu do Abbey Millsa u istočnom Londonu, preusmjerit će 34 kanala s vrlo zagađenim otpadnim vodama koje su se ispuštale u Temzu u kanalizacijski tunel gdje će se otpadne vode pohraniti dok ne budu obrađene.

Očekuje se da će prve otpadne vode biti preusmjerene u novi tunel ovog ljeta, a sustav bi trebao biti potpuno operativan 2025. godine. Izvođači na projektu su BAM Nuttall, Morgan Sindall, Balfour Beatty, Ferrovial Agroman, Laing O’Rourke, Costain, Vinci i Bachy Soletanche.

Los Angeles: Projekt Clearwater

Nakon višegodišnje analize glavnog kanalizacijsko-sanitarnog sustava okruga Los Angeles, koji opslužuje više od 5 milijuna ljudi, dogovorena je gradnja 7 milja dugog tunela, promjera 18 stopa, za prijenos pročišćene vode iz pogona za kontrolu onečišćenja vode u Carsenu do postojećih oceanskih ispusta na plaži Royal Palms u San Pedru. Ugovor o izgradnji vrijedan 630 milijuna američkih dolara dobila je 2019. tvrtka Dragados USA, američki ogranak španjolske građevinske tvrtke ACS. Planirani završetak projekta je 2026.

Dallas, SAD: Odvodni tunel Mill Creek

Mill Creek Drainage Relief Tunnel, koji bi trebao biti dovršen 2026., je pet milja dug podzemni tunel koji se proteže od okruga State Thomas u gornjem dijelu Dallasa, kroz Mill Creek i Peaks Branch. Tunel promjera 30 stopa nalazi se 70 do 100 stopa ispod zemlje, a projektiran je kako bi zaštitio od poplava gotovo 6000 stambenih i poslovnih objekata u istočnom dijelu Dallasa.

Sustav gradi Southland Mole, zajednička tvrtka dviju podružnica Southland Holdinga sa sjedištem u Teksasu, kojoj je 2018. dodijeljen ugovor o izgradnji vrijedan 206,7 milijuna američkih dolara. Za bušenje tunela korišten je stroj Main Beam Robbins. Bušenje je trajalo od proljeća 2020. do ljeta 2022. Sada se tunel oblaže betonom.

Kopenhagen, Danska: Tuneli za odvodnju oborinskih voda

Nakon velike provale oblaka u Kopenhagenu 2011. godine, lokalne vlasti prepoznale su potrebu za novom kanalizacijom i mrežom oborinske odvodnje koja može usmjeriti otjecanje voda iz grada u tjesnac Øresund. Osmišljen je Plan upravljanja oborinskim vodama putem dva nova tunela koji su opisani kao “autoceste za vodu”.

Tunel Kalvebod Brygge proteže se kroz 1360 metara, dok je tunel Valby dug 1500 metara. Tuneli imaju promjer do 3 metra i nalaze se 12 – 20 metara ispod razine mora. Danska inženjerska tvrtka NIRAS započela je s radom na projektu kao konzultant 2017. Bušenje tunela Kalvebod Brygge pomoću TBM-a dovršeno je krajem 2023. Očekuje se da će crpne stanice biti puštene u rad 2026.

Krajem svibnja ove godine, zajednička tvrtka danske građevinske tvrtke MT Højgaard Danmark i francuske građevinske tvrtke Eiffage dobila je ugovor za izgradnju 2.380 metara dugog tunela Valby, Ugovor je vrijedan 490 DKK (71,3 milijuna američkih dolara.

Tokio, Japan: Podzemno regulacijsko spremište – Ring Road No. 7

Tokio se već može pohvaliti najvećom podzemnom vodnom infrastrukturom na svijetu, koja se sastoji od 28 podzemnih regulacijskih rezervoara na dvanaest rijeka, s ukupnim kapacitetom skladištenja od 2,63 milijuna kubičnih metara.

Međutim, nakon dramatičnog povećanja intenziteta i učestalosti oluja, Gradski Odbor za građevinske poslove namijenio je dodatnih 6,6 bilijuna jena (42 milijuna američkih dolara) za jačanje obrane od poplava na užem području grada.

Godine 2022. započeli su radovi na novom podzemnom spremištu u obliku tunela dugog 5,4 kilometara, promjera 13,2 metra i kapaciteta 1,4 milijuna kubičnih metara. Tunel povezuje postojeće podzemne rezervoare na rijeci Kanda i rijeci Shirako. Završetak izgradnje očekuje se 2026. godine.