Kamgrad, Dalekovod i Strabag predvode građevinare u 2021. godini

Deset vodećih građevinskih kompanija u Hrvatskoj u 2021. ostvarilo je ukupan prihod od 7,94 milijarde kuna, što je 5,78 posto više u odnosu na ukupne prihode vodećih 10 u prethodnoj godini.

202
Dest vodećih građevinskih kompanija
[Izvor: Točka na i Media ]

Ovogodišnju ljestvicu vodećih građevinskih tvrtki u Hrvatskoj, po kriteriju ostvarenog ukupnog prihoda, predvode Kamgrad, Dalekovod i Strabag d.o.o.

Deset vodećih građevinskih kompanija u Hrvatskoj u 2021. ostvarilo je ukupan prihod od gotovo osam milijardi kuna (7,94 mlrd. kn), što je 5,78 posto ili 433,84 milijuna kuna više u odnosu na ukupne prihode vodećih 10 u prethodnoj godini, objavio je časopis Mineral&Gradnja.

Na samom vrhu ovogodišnje ljestvice vodećih građevinskih tvrtki u Hrvatskoj je Kamgrad slijedi ga Dalekovod, Strabag d.o.o. je stabilan treći, a četvrti je China Road and Bridge Corporation Zagreb. Od petog do sedmog mjesta smjestili su se također starosjedioci – GIP Pionir, GP Krk, Radnik iz Križevaca i Bouygues Travaux Publics (podružnica francuskog građevinskog diva) – koji su lani u malo drugačijem rasporedu držali četvrto, peto, šesto i sedmo mjesto. Mjesto u vodećih deset zadržao je i Osijek-Koteks, a nakon godinu dana u Top 10 vratio se zagrebački ING-GRAD.

Treba napomenuti da u analizi poslovanja vodećih 10 građevinskih tvrtki u 2020. nisu uvršteni podaci za China Road and Bridge Corporation Zagreb (CRBC), podružnicu kineske tvrtke koja je gradila Pelješki most, te Bouygues Travaux Publics, podružnice francuske građevinske tvrtke koja je nositelj građevinskih radova na Istarskom ipsilonu. Podružnica CRBC-a je s prihodom od 613,15 milijuna kuna u 2020. bila na osmom mjestu, a podružnica Bouyguesa sa 638,61 milijunom kuna na sedmom. Uzevši u obzir njihove rezultate, vodećih deset građevinskih kompanija u Hrvatskoj u 2020. ostvarilo je ukupni prihod od 7,51 milijardu kuna.

Iz tablice vodećih deset građevinskih kompanija izdvojeni su Hrvatske autoceste i Bina Istra koji su investitori, a ne izvođači građevinskih radova i glavninu prihoda ostvaruju od cestarina.

1. Kamgrad

Nakon godinu dana Kamgrad se vratio na vodeću poziciju s prihodom od 1,75 milijardi kuna, što je porast od čak 62 posto u odnosu na prethodnu godinu, uz dobit od 116,18 milijuna kuna. Tvrtka posluje na hrvatskom i švedskom tržištu. Fokusirani su na izgradnju zgrada – hotela, poslovnih i stambenih zgrada, trgovina, industrijskih pogona, skladišta. Najznačajniji aktivni projekti su izgradnja KBC-a Rijeka, izgradnja novog turističkog resorta u Savudriji, hotela Brioni u Puli i stambenog kompleksa RIO-Kantrida u Rijeci.

Osim visokogradnje, kao core businessa, Kamgrad je u 2021. ugovorio poslove aglomeracije te niskogradnje.

2. Dalekovod

Dalekovod je u 2021. ukupno prihodovao milijardu i 25 milijuna kuna, uz neto dobit od 12,7 milijuna kuna. Prihodi su u odnosu na prethodnu godinu manji za oko 6 posto, dok je dobit prije oporezivanja iznosila 19,61 milijuna kuna, što je nešto više od 41 posto dobiti prije oporezivanja iz 2020. godine. Tvrtka je specijalizirana za gradnju dalekovoda, a glavne poslove ugovara na području Skandinavije. Aktivna je i u izgradnji željezničke infrastrukture.

Dalekovod d.d. je vodeća tvrtka unutar istoimene grupacije koju čini 16 povezanih tvrtki. Poslovni prihodi Grupe iznose 1,38 milijardi kuna i veći su za 7 posto u odnosu na isto razdoblje prethodne godine. Na profitabilnost Grupe negativno su utjecali snažan rast cijena ključnih materijala i sirovina te poteškoće u opskrbnim lancima. Utjecaj pandemije COVID-19 negativno je utjecao i na aktivnost investitora, odnosno ključnih kupaca Grupe, a to se izrazito negativno odrazilo na iznos ugovorenih poslova tijekom 2021.: zabilježen je pad od oko 40 posto i posljedično značajno manja knjiga ugovora u odnosu na isto razbolje prethodne godine.

Tijekom četvrtog tromjesečja 2021. došlo je do rasta dospjelih odnosno nereguliranih obveza prema financijskim vjerovnicima s osnove tražbina nastalih u predstečajnoj nagodbi koje su na dan 31. prosinca iznosile preko 115 milijuna kuna s osnove glavnice i kamata. Zato je Glavna skupština Društva Dalekovod d.d. u lipnju 2021. donijela odluku o dokapitalizaciji. Proces je uspješno okončan u siječnju ove godine i temeljni kapital povećan je za 410 milijuna kuna.

3. Strabag d.o.o.

S prihodom većim od milijardu kuna Strabag d.o.o. je i u 2021. na trećem mjestu. Prihode su na godišnjoj razini povećali za skromnih 0,75 posto, odnosno za otprilike 7,5 milijuna kuna. Tvrtka je dio austrijsko-njemačke građevinske korporacije koja djeluje u svim područjima građevinske industrije i posluje širom svijeta. Osim izgradnje pristupnih cesta Pelješkom mostu, Strabag je prisutan na nizu hrvatskih gradilišta. Neki od projekata u kojima sudjeluju ili su sudjelovali su izgradnja obilaznice oko mjesta Ložišća na Braču, most Kopno – otok Čiovo u Trogiru, sanacija i rekonstrukcija uzletno-sletne staze Zračne luke Split, trgovački centar Supernova u Požegi, trgovine Eurospina u Velikoj Gorici i Samoboru, obilaznica Omiša, kanalizacijska i vodoopskrbna mreža na području Kaštela…

Ako Strabagu d.o.o. pridodamo splitski Pomgrad Inženjering s prihodom od 195,45 milijuna kuna, koji je također član Strabag grupe, te Strabag d.d., Glavnu podružnicu za građevinarstvo Zagreb koja je u 2021. prihodovala 374,01 milijuna kuna, onda je ukupni prihod triju glavnih Strabagovih tvrtki u Hrvatskoj 1,58 milijardi kuna. No, ove godine to je ipak manje od prihoda Kamgrada.

4. China Road and Bridge Corporation (CRBC)

China Road and Bridge Corporation (CRBC) je jedna od četiri velike kineske državne tvrtke koje su prisutne na međunarodnom tržištu. Većinom se bavi ugovaranjem, investiranjem, razvojem i upravljanjem cestama, mostovima, lukama, željezničkim prugama, zračnim lukama, tunelima, nekretninama i industrijskim parkovima, podružnice i urede ima u skoro 60 zemalja u Aziji, Africi, Europi, Sjevernoj i Južnoj Americi. U Hrvatskoj su bili angažirani na gradnji Pelješkog mosta.  U 2021. prihodovali su 698,77 milijuna kuna, što je 14 posto više od prihoda u 2020. godini, ali neto gubitak iznosi 514,64 milijuna kuna.

5. GP Krk

GP Krk je prvu godinu pod vodstvom Sanjina Purića završio s prihodom od 692,45 milijuna kuna uz neto dobit od 18,26 milijuna kuna. Pad prihoda za 60 milijuna kuna odnosno za 8 posto u usporedbi s prethodnom godinom donio je krčkim građevinarima i pad s četvrtog na peto mjesto ljestvice po ukupnim prihodima. GP Krk je jedan od izvođača radova na državnoj cesti 403 od čvora Škurinje do Luke Rijeka. Cesta duga samo tri kilometra prolazi izuzetno složenim terenom i gradskim područjem, tako da je vrijednost projekta čak 456,3 milijuna kuna. Tvrtka je u vlasništvu sadašnjih i bivših zaposlenika.

6. GIP Pionir
GIP Pionir zadržao je šesto mjesto na ljestvici. Tvrtka je fokusirana je na stanogradnju, a u 2021. ostvarila je prihod od 637,82 milijuna kuna te neto dobit od 35,4 milijuna kuna. Prihodi su u usporedbi s 2020. manji za 2,9 posto. GIP Pionir sudjelovao je u izgradnji sljemenske žičare. Projekt je bio vrijedan 300 milijuna kuna bez PDV-a.

7. Radnik Križevci
Križevački Radnik pao je s petog na sedmo mjesto. U 2019. bili su na devetom mjestu. U 2020. Radnik je ostvario ukupni prihod od 600,04 milijuna kuna te neto dobit od 36,17 milijuna kuna. Pad prihoda iznosi 17,85 posto, što je najveći pad među vodećih deset građevinskih tvrtki. Ipak, Radnik je zadržao poziciju u Top 10.

8. Bouygues Travaux Publics
Bouygues Travaux Publics je članica korporacije Bouygues specijalizirana za infrastrukturne radove – cestogradnju, lučku infrastrukturu, elektrane… U Hrvatskoj su fokusirani na izgradnju Istarskog ipsilona s obzirom na to da je Bouygues u koncesijskom društvu BINA-Istra d.d. vlasnik 51 posto dionica te prema dioničarskom sporazumu ima status glavnog izvođača radova. U 2021. podružnica u Hrvatskoj ostvarila je prihod od 561,61 milijuna kuna.

9. Osijek-Koteks
Tvrtka Osijek-Koteks, na devetom mjestu ljestvice, uglavnom je usredotočena na izgradnju prometne i vodoprivredne infrastrukture, a raspolaže i vlastitim tvornicama betona u Osijeku i Štitaru te asfaltnom bazom u Našicama. U prošloj godini povećali su prihode za 15,66 posto u odnosu na 2020., na 522,88 milijuna kuna. Neto dobit iznosila je 47,03 milijuna kuna.

10. ING-GRAD
Nakon godinu dana zagrebački ING-GRAD vratio se u Top 10 s 442,59 milijuna kuna prihoda naprema 398,42 milijuna kuna prihoda u 2020. godini. Porast iznosi 11,08 posto, uz neto dobit u 2021. od 47,94 milijuna kuna. Tvrtka ING-GRAD obavila je niz radova na sanaciji, restauraciji i konzervaciji spomeničke i kulturne baštine u svim dijelovima Hrvatske

Ljestvicu 100 najvećih kompanija na građe­vinskom tržištu Hrvatske, rangiranih po ostvarenom ukupnom prihodu u 2021. godini donosi časopis Mineral&Gradnja.


Cjeloviti tekst objavljen je u časopisu Mineral&Gradnja br. 146 (04/2022), autor: Tihomir Dokonal. Sva prava pridržana @Mineral&Gradnja