Znate li koliko biste zaradili da ste 2009. uložili u Boeing?

Usprkos snažnom padu vrijednosti početkom tjedna, nakon nesreće u kojoj je prilikom pada zrakoplova tipa Boeing 737 Max poginulo 157 osoba, ulaganje u dionice Boeinga kroz proteklih deset godina donijelo je prilično dobar prinos

u 13:12 Zadnja izmjena: 18.03.2019 u 11:36
884
Boeing

Dionice Boeinga, jednog od vodećih svjetskih proizvođača zrakoplova početkom tjedna pretrpjele su težak udarac. Nakon pada zrakoplova tipa Boeing 737 Max 8 u Etiopiji u kojem je poginulo 157 osoba tržišna vrijednost kompanije pala je za 26,6 milijardi dolara.

Nakon nesreće u mnogim zemljama regulatori zračnog prometa prizemljili su zrakoplove tipa Boeing 737 Max 8. Među posljednjima je takvu odluku donijela i američka Savezna uprava za zrakoplovstvo.

Usprkos tome, ulaganje u Boeing prije deset godina do danas prilično bi se isplatilo. Prema izračunu CNBC-a da ste 2009. investirali u Boeing 1000 američkih dolara, danas bi ta investicija, prema vrijednosti dionica na dan 15. ožujka 2019., godine, vrijedila više od 14.000 dolara. To je povrat veći od 1000 posto. U istom razdoblju indeks S&P 500 porastao je 270 posto. Drugim riječima, vaših 1000 dolara iz 2009. mjereno indeksom S&P 500 vrijedilo bi nešto više od 3700 dolara.

>>Evo koliko biste zaradili da ste 2009. uložili u Coca-Colu

No, budimo razboriti i svakako uzmimo u obzir da kretanje vrijednosti neke dionice u prošlosti, bez obzira na to koliko (ne)uspješno bilo, nije nikakvo jamstvo za prinose u budućnosti. Boeing je nakon nesreće u Etiopiji obustavio isporuke zrakoplova 737 Max. Naime, nesreća u Etiopiji desila se pet mjeseci nakon pada istog tipa zrakoplova u Indoneziji. U nesreći je poginulo 189 osoba.

Prizemljeni zrakoplovi

To je potaknulo niz zračnih prijevoznika da prebace putnike i prerasporede zrakoplove. Za takvim mjerama posegnule su američke kompanije United, American i Southwest. Među prvima koji su zabranili letove Boeinga Max 8 bile su Indonezija i Kina.

Američke kompanije u flotama imaju ukupno 72 zrakoplova tipa Boeing 737 Max, a ukupno je širom svijeta prizemljeno oko 300 zrakoplova. Oko četiri tisuće naručenih zrakoplova Boeing 737 Max još nije ni isporučeno, a Bloomberg navodi da je upitno hoće li narudžbe vrijedne 600 milijardi dolara uopće biti izvršene.

Internetski servis za rezervaciju letova Kayak uveo je odmah novi filter za pretragu koji korisnicima omogućuje da isključene određene modele zrakoplova.

Dobra vijest za Boeing jest da je vrijednost dionica, nakon pada za više od 10 posto početkom tjedna, u petak porasla čak tri posto. Boeing je najavio da će u idućih nekoliko tjedana intenzivno raditi na ispravljanju softverskih grešaka.

Međutim, analitičar Bank of America Ronald Epstein procjenjuje da bi popravak mogao potrajati mnogo duže. „Jednom kada Boeing identificira problem … najvjerojatniji scenarij je da će im trebati tri do šest mjeseci da osmisle i potvrde popravak“, poručio je u izjavi za CNBC.

Izvršni direktor Kayaka Steve Hafner smatra pak da će zrakoplovi tipa 737 Max biti prizemljeni samo na nekoliko mjeseci. “Oni su privremeno izvan upotrebe, ali, realno, zrakoplovne tvrtke nee ih se odreći. Ljudi žele sigurnost i udobnost prilikom letova.”

U međuvremenu Boeing je izdao priopćenje u kojem navodi da će “nastaviti graditi zrakoplove 737 Max”, te da će pratiti kako situacija, uključujući potencijalno ograničenje kapaciteta, utječe na njihov proizvodni sustav”.