Amerikanci otkrivaju čari plaćanja na rate

Rezultati ostvareni na Crni petak nagovijestili su što se može očekivati tijekom ovogodišnjih blagdana: prema procjeni eMarketera promet u američkoj maloprodaji mogao bi dosegnuti gotovo 1,15 bilijuna dolara

312
plaćanje na rate
e-commerce-shopping-basket-shopping - free image on Pixabay

PayPal program “kupi sada, plati kasnije” (Buy now, pay later / BNPL) generirao je ove godine na Crni petak oko 750.000 transakcija. Na godišnoj razini to je rast od 400 posto, rekao je CNBC izvršni direktor PayPala Dan Schulman. Dodao je da je u studenom u sklopu istog programa obrađene transakcije u vrijednosti većom od milijardu dolara, a pridobili su više od milijun novih korisnika na mjesečnoj razini. Sada program ima više od 10 milijuna korisnika.

Deloitte navodi kako ove godine 30 posto potrošača planira koristiti model “kupi sada, plati kasnije” kako bi mogli potrošiti više tijekom ovogodišnjih božićnih praznika.

Rješenja poput PayPalovog Pay in 4 privlačna su potrošačima jer im omogućavaju fleksibilno plaćanje bez dodatnih troškova. Drugim riječima, Amerikanci otkrivaju čari plaćanja na rate, modela koji je u Hrvatskoj već gpodinama uvriježen. U istraživanju The Motley Foola iz prošle godine 39 posto američkih potrošača reklo je da takav model koriste kako bi izbjegli plaćanje kamata na kreditnu karticu, a 38,4 posto je da ga koriste za kupovinu koju si u tom trenutku ne bi mogli priuštiti u okviru svog trenutnog proračuna.

Jasno je da će model “Kupi sada, plati kasnije” biti važan alat za generiranje PayPalovih prihoda u četvrtom tromjesečju. Rezultati ostvareni na Crni petak nagovijestili su što se može očekivati tijekom ovogodišnjih blagdana: prema procjeni eMarketera promet u maloprodaji mogao bi dosegnuti gotovo 1,15 bilijuna dolara. S obzirom da popularnost navednog modela plaćanja raste, PayPal bi mogao još snažniji rast volumena transakcija nego lani. U četvrtom tromjesečju 2020. PayPal je obradio transakcije ukupne vrijednosti 277 milijardi dolara, što je bilo 39 psoto više nego prethodne godine.

PayPal je uvođenjem novog modela plaćanja ugrozio pozicije tvrtki poput Afterpaya ili Klarne koje su prve ponudile model “Kupi sada, plati kasnije”. Afterpay i Klarna su se prošlih godina međusobno natjecali za tržišni udjel, ali ove godine suočeni su sa žestokom konkurencijom banaka i velikih platnih sustava poput PayPala i Vise.

PayPalova ogromne baza kupaca i trgovačka mreža koju pokriva daju njegovom programu “Kupi sada, plati kasnije” veliki potencijal za rast i s time se dosadašnji tržišni lideri teško mogu nositi.

Iako je program sve bolje prihvaćen kod potrošača, analitičari upozoravaju na rizik prekomjerne potrošnje, pogotovo tijekom blagdana.

Financijski stručnjaci upozoravaju da takvi modeli plaćanja predstavljaju rizik za potrošače jer mogu lako izgubiti nadzor nad svojom potrošnjom. Kod kredita banke vjerojatno brinu za svoje potrošače i paze kako se ovi ne bi pretjerano zadužili i ostali bez imovine.

CNBC navodi istraživanje McKinseyja prema kojem potrošači uglavnom troše više po kupnji kada koriste model “Kupi sada, plati kasnije”. To je jedan od razloga zašto raste pritisak da se ponuda takvih modela plaćanja regulira. Usprkos mogućem padu prihoda, inicijativu podržavaju i neki davatellji takve usluge, među kojima je i Affirma, tvrtka koje je prva na američkom tržištu ponudila model “Kupi sada, plati kasnije”, no ubrzo su je po tržišnom udjelu pretekli Afterpay i Klarna.