Najčešće pogreške u upravljanju osobnim financijama

Razmišljajte o financijama dugoročno. Ne nasjedajte na obećanja o brzoj i lakoj zaradi, jer takve nema. Čitajte uvjete prije potpisivanja ugovora o financijskim uslugama da ne biste kasnije žalili

162
Novac za sutra
Jurica Jednačak, Ante Žigman i Tomislav Ridzak

Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (HANFA) predstavila je svoju novu informativnu stranicu namijenjenu malim ulagačima – Novac za sutra. Cilj je povećati financijsku pismenost u Hrvatskoj, odnosno pružiti (potencijalnim) ulagačima što više informacija.

Tako će ulagači, na primjer, putem stranice moći kontaktirati HANFA-u i provjeriti je li riječ o ovlaštenim pružateljima financijskih usluga. Stranica je prilagođena za sve platforme, za manje i veće ekrane.

“Web stranica je napravljena vrlo pristupačno i nema domenu hanfa.hr. Pokušali smo se odmaknuti od HANFA-e, da sve bude jednostavno i da se promovira financijska pismenost, a ne poslovi regulatora. Kroz ovu web stranicu želimo svima osvježiti svijest i znanje o financijskoj pismenosti. Naš posao će biti lakši ako ljudi budu financijski pismeniji“, rekao je predsjednik Upravnog vijeća HANFA-e Ante Žigman.

Dodao je da financijska pismenost ne smije biti u fokusu samo u okviru Svjetskog ili Europskog tjedna novca, uz podsjećanje da smo Tjedan novca ove godine propustili zbog karantene.

(Ne)čitanje uvjeta

“Nakon krize 2008. svi su regulatori puno uložili u informiranje korisnika prilikom sklapanja ugovora o financijskim uslugama. To je u praksi dovelo do toga da imate hrpu papira koje netko pročita, a netko ne. Mnogi potpišu bez čitanja. Pitanje je jesu li uvjeti klijentima prezentirani na pravi način. Ova stranica je naš pokušaj da što jednostavnijim rječnikom to prezentiramo ljudima koji kupuju financijske usluge. Analize o financijskoj pismenosti pokazuju da ljudi uče kroz iskustvo, tijekom ulaganja. Ideja je da im ova stranica omogući da se što više informiraju unaprijed, na tuđim primjerima“, objasnio je Tomislav Ridzak, član Upravnog vijeća HANFA-e.

“Nama na predavanja“, dodao je, “dolaze studenti, učenici pa i pojedini građani. Često ih upućujmo na stranice HANFA-e. Ali na tim stranicama su objavljeni pravilnici, zakoni, regulativa. To je dosadno. Poanta je da ovo bude stranica za potrošače, da na njoj budu stvari koje će tim koji će na tome raditi detektirati kao interesantne. Naša službena stranica ima sve, ali ja tamo ne mogu uvijek naći ono što trebam, a svaki dan sam tamo. Kako bi se onda snašao netko tko posjeti stranice prvi put? Sadržaj nove stranice mora biti dostupan ljudima i čitak. Oni koji žele znati više uvijek mogu otići na službenu stranicu HANFA-e i potražiti pravilnike ili zakone“, objasnio je Ridzak.

Mirovinci – aktivni promotori

Stranica pokriva sve elemente koje nadzire HANFA: mirovinske i investicijske fondove te osiguravajuća društva.

“Mirovine i mirovinska štednja su nam ključni dijelovi na stranici budući da svi hrvatski građani koji rade moraju štedjeti u drugom mirovinskom stupu, kroz individualiziranu mirovinsku štednju“, rekao je Žigman.

Podsjetio je da je HANFA prije desetak dana donijeli smjernice o financijskoj pismenosti za mirovinske fondove koji po zakonu koji je stupio na snagu 1. siječnja 2019. imaju obvezu kontinuirano raditi na financijskoj pismenosti.

“Pojedini mirovinski fondovi su dosta aktivni, pokušavaju informirati o svom radu i važnosti mirovinske štednje. To je dobro. No, kroz smjernice smo željeli razdvojiti promidžbu, objasniti mirovinskim društvima da nije sve ono što oni objavljuju vezano za financijsko opismenjavanje, nego da moraju uložiti dodatan napor kako bi osigurali da budući umirovljenici imaju cjelovitu informaciju“, tumači Žigman.

Jurica Jednačak, zamjenik predsjednika Upravnog vijeća HANFA-e, podsjetio je na veliki broj pokušaja prevare malih ulagača kojima se preko društvenih mreža i telefona nudi brza i sigurna zarada.

“Primjeri koje smo stavili na stranice mogu osvijestiti male ulagače da brza i sigurna zarada ne postoji“, rekao je Jednačak te dodao da su na stranici navedene prednosti i mane raznih modela ulaganja.

“Također, željeli bismo osvijestiti male ulagače o potrebi sudjelovanja na glavnim skupštinama kompanija u koju ulažu. Relativno mali broj dioničara sudjeluje u radu glavne skupštine, iako je to glavno mjesto na kojem dioničar može dobiti informacije o svom ulaganju. Nadamo se da bi se taj broj mogao povećati.“

Tri glavne pogreške

Predsjednik Upravnog vijeća HANFA-e Ante Žigman rezimirao je tri glavne pogreške koje ljudi čine prilikom upravljanja javnim financijama.

“Prvo, ne razmišljaju dugoročno. Ne razmišljaju danas o tome što će biti za 10, 15 ili 20 godina. O mirovini počinju razmišljati u 55 godini.

Drugo, naivni su. Nasjedaju na olaka obećanja o brzoj i lakoj zaradi na raznim web stranicama.

Treće je da ne čitaju opće uvjete. Ne bi trebali brzati s potpisivanjem ugovora. A kasnije kada treba doći do naplate nastaju problemi.“

Ridzak je dodao kako “financijska industrija pruža koliko klijenti traže“. “Ako klijenti budu tražili više, industrija će nuditi više. Zato želimo potaknuti klijente da se raspituju o proizvodima, o detaljima.“

“Na primjer, nakon potresa u Zagrebu imali smo nekoliko predstavki jer ljudima nije bilo jasno što su točno ugovorili prilikom osiguranja od potresa. Takve stvari je dobro čitati unaprijed. Uvjeti osiguranja pisani su pravnim rječnikom, osiguravateljnim žargonom. Većina to teško razumije. Zato je dobro o informirati se unaprijed kako bi bilo što manje nejasnoća.“

Baza za istraživanja o navikama potrošača

“Namjeravamo razvijati stranicu i pratit ćemo glas korisnika kroz ankete i slične modele. Pratit ćemo trendove sličnih inozemnih stranica, što ljude zanima, kakva pitanja postavlaju… Slušat ćemo njihovo mišljenje“, najavio je Žigman.

Stranica Novac za sve bit će također baza za HANFA-ina istraživanja na reprezentativnom uzorku o promjenama u navikama potrošača – od štednje i potrošačkih navika do promjena potaknutih pandemijom.

Kako budu stizala pitanja potrošača vezana uz razumijevanje određenih financijskih usluga, širit će dijapazon tema o kojima će se pisati.