INA je počela trajnu sanaciju bušotine Ivana D1 dir. Platforma Ivana D potonula je u prosincu 2020. u sjevernom Jadranu i od tada leži na morskom dnu, na dubini od 41 metra. Za sanaciju bušotine angažirana je talijansku kompanija CNS, specijalizirana za izvođenje podvodnih radova.
Sanacija će se provesti uz pomoć specijalnog plovila za radove pod morem pod nazivom GSP Falcon koje je stiglo u pulsko brodogradilište Uljanik, a uskoro bi trebao krenuti prema potonuloj platformi. Falcon je višenamjensko plovilo norveškog standarda, osposobljeno za dizanje teških tereta i za podvodne radove. Opremljen je robotskom ronilicom i ostalom opremom za različite vrste radova na moru i pod njim – zavarivanje, postavljanje konstrukcija, podizanje pilota, kopanje rovova – kao i sustavom za dinamičko pozicioniranje razine 3, što znači da unatoč valovima, vjetru i morskoj struji može održavati svoju poziciju na moru bez sidrenja, samo uz rad motora. Brod je izgrađen 1989. godine, dug je 111 metara i na njemu se može smjestiti 139 osoba.
“Brod će odvesti ronioce na mjesto havarije. Tamo će pomoću robota snimiti dno i lokaciju, a onda će ronioci zaroniti i pristupiti uklanjanju viška dijelova potonula platforme i cementiranju ušća bušotine na tri mjesta”, rekao je operativni direktor istraživanja i proizvodnje nafte i plina Nikola Mišetić.
Sanacija bi trebala trajati oko dva mjeseca, a u radovima će sudjelovati tridesetak ronioca.
“Opasnosti za okoliš nema, bušotina je zatvorene pomoću sigurnosnih ventila i propuštanja plina u protekle dvije godine nije bilo. Ovo je uobičajena procedura koju već niz godina radimo s našim bušotinama koje se napuštaju na kopnu, a ovo je prvi put da pristupamo takvim radovima na moru”, dodao je Mišetić. “Lokacija je cijelo vrijeme pod nadzorom, naši ronioci obilaze je jednom mjesečno, cijeli sustav je pod tlakom i mjerimo tlak u sustavu, Da ima ikakvog propuštanja, mi bismo to vidjeli.”
Mišetić je rekao kako je ovo prvi puta da se pristupa takozvanom saturacijskom ronjenju. To znači da će ronioci cijelo vrijeme – dok su na dubini i dok odmaraju na brodu – biti pod tlakom kao da se nalaze na dubini od 40 metara.
GSP Falcon opremljen je sustavom za zasićeno ronjenje koji može podržati do 18 ronilaca pri tlaku kakav je na radnoj dubini. Kada kreću u zaroni, ronioci ulaze u takozvano zvono kojim se spuštaju na dubinu na kojoj rade i podižu natrag, bez potrebe prolaska kompresije kod zarona ili dekompresije kod izrona. Kad jedna smjena završi, druga se spušta, što omogućuje izvođenje radova 24 sata dnevno. Tako se skraćuje vrijeme potrebno za podvodne radove. Brod ima tri dekompresijske komore za po šest osoba, dva ronilačka zvona, hiperbarični čamac za spašavanje te tri dizalice za teret.
U skladu s rezultatima studije Instituta “Ruđer Bošković”, u INA-i je odlučeno da platforma ostane na morskom dnu, jer ne predstavlja opasnost za okoliš. Na platformi je već uočen rast mnogih morskih organizama i okupljanje velikog broja morskih životinja pa je odlučeno da ostane u moru kao umjetni greben.