Poduzetnici očekuju da će oporavak trajati minimalno dvije godine

Čak 61 posto hrvatskih poduzetnika očekuje oporavak po modelu U-shaped, odnosno nagli ulazak u recesiju i dugi oporavak. Četvrtina ispitanika procjenjuje da će oporavak trajati najmanje tri godine, a trećina se nada da će za oporavak biti dovoljne dvije godine

89
Business Executives’ Quarterly Outlook
[Image by Peggy und Marco Lachmann-Anke from Pixabay]

Hrvatski BDP u 2020. past će više od 10 posto, uz snažan pad turizma te pad izvoza između 10 i 30 posto, procijenili su hrvatski poduzetnici u istraživanju Business Executives’ Quarterly Outlook koje su proveli konzultantska agencija Equestris i prvi poslovni radio poslovniFM. Poduzetnici također očekuju da će se hrvatska ekonomija oporavljati dvostruko duže od svjetske.

Riječ je o prvom u nizu kvartalnih istraživanja o očekivanjima poslovne zajednice u 2020. – Business Executives’ Quarterly Outlook (BEQO) koje su pokrenuli Equestris i poslovniFM. Istraživanje je provedeno elektroničkim putem na uzorku od 200 poduzetnika, vlasnika i direktora tvrtki, u razdoblju od 30. travnja do 6. svibnja, kako bi se utvrdili stavovi poslovne zajednice o poslovanju u krizi te procjenama o tome kako će se kriza odraziti na njihovo poslovanje i gospodarstvo u cjelini.

Četvrtina poduzetnika očekuje pad BDP-a do 10 posto, dok ih čak 21 posto očekuje pad veći od 30 posto. Čak 75 posto poduzetnika očekuje pad u turizmu veći od 30 posto. Pad izvoza između 10 iI 30 posto očekuje 46 posto ispitanika, a 25 posto ih očekuje pad izvoza veći od 30 posto.

Stopa nezaposlenosti porast će do 30 posto

Poduzetnici očekuju da će to rezultirati padom cijena nekretnina, industrijske proizvodnje, prosječne neto plaće i stranih ulaganja. Poduzetnici predviđaju da će stopa nezaposlenosti porasti do 30 posto, a indeks korupcije za 20 do 30 posto.

Hrvatski poduzetnici očekuju da će se hrvatsko gospodarstvo oporavljati dvostruko duže od svjetskog. Čak 61 posto ih očekuje oporavak po modelu U-shaped, odnosno nagli ulazak u recesiju i dugi oporavak. Četvrtina ispitanika procjenjuje da će oporavak trajati najmanje tri godine, a trećina se nada da će za oporavak biti dovoljne dvije godine.

Hrvatski poduzetnici su optimističniji kada je riječ o globalnom oporavku pa tako 69 posto ispitanika vjeruje da će za oporavak globalne ekonomije biti dovoljne jedna do dvije godine.

>>Mark Cuban savjetuje kako preživjeti krizu i izaći jači iz nje

Pad prihoda i dobiti

Zbog pandemije 86 posto poduzetnika suočeno je s padom prihoda u različitom postotku. Više od 32 posto će ih u 2020. imati pad prihoda veći od 30 posto, uz gotovo siguran pad dobiti. Oko 10 posto poduzetnika ne očekuje pad prihoda, a jednako toliko ih očekuje manji rast.

Oko 74 posto poduzetnika osjetit će u ovoj godini pad novougovorenih poslova, a 32 posto procjenjuje da će pad biti veći od 30 posto. Odgovori o troškovima poslovanja su gotovo ravnomjerno podijeljeni: 37 posto ispitanika očekuje smanjenje, 31 posto procjenjuje da će troškovi ostati isti, a 35 posto očekuje rast troškova poslovanja.

Više od 60 posto poduzetnika zadržat će sadašnje zaposlenike, a 9 posto najavljuje rast broja zaposlenih. No, više od 30 posto poduzetnika očekuje pad broja zaposlenih, ali većinom do 10 posto.

>>Za brži i uspješniji izlazak iz krize treba rušiti pravila

Digitalna transformacija

Posljedice krize koje osjećaju poduzetnici su pad sponzorstva i donacija (39 %), ulaganja u marketing i oglašavanje (40 %) te ulaganja u opremu i opće kapitalne izdatke (38 %). Iako su ulaganja u marketing i oglašavanje pala kod 40 posto poduzeća, 21 posto ispitanika odgovorilo je da su ulaganja u marketing i oglašavanje u porastu.

Najviše tvrtki ulagalo je u digitalnu transformaciju. To potvrđuje da se tvrtke sve više okreću online poslovanju kako bi prilagodili poslovni model situaciji na tržištu. Većina poduzetnika smatra da će se ovi ulagački trendovi održati do kraja godine, s time da bi se, prema rezultatima istraživanja, ulaganja u marketing i oglašavanje mogla povećati kod 28 posto tvrtki.

Hrvatski poduzetnici najviše brinu zbog potencijalne globalne recesije (58 % poduzetnika) i njenog financijskog utjecaja na poslovanje (52 %). Više od polovice poduzetnika posljedično brine i likvidnost (51 %).

Najveći izazovi nedostatak potražnje i otežana naplata potraživanja

Za 57 posto poduzetnika najvećim izazovima smatra nedostatak potražnje, 40 posto poduzetnika zabrinuto je zbog ograničenja u obavljanju osnovne djelatnosti, dok je za trećinu poduzetnika najveći izazov otežana naplata potraživanja. Za 28 posto poduzetnika izazov će biti prilagoditi se promijenjenim potrošačkim navikama, a za 26 posto kako riješiti problem likvidnosti.

Čak 63 posto tvrtki smatra da neće izdržati dulje od šest mjeseci u slučaju pojave drugog vala koronavirusa.

Među pet glavnih poteza koje su poduzetnici povukli čim je počela koronakriza jesu smanjenje troškova poslovanja, prijava na mjere potpore, zaštita zaposlenika i rad u timovima, digitalizacija te rad od kuće.

Više od 50 posto poduzetnika ne očekuje promjene u statusu njihova poslovanja, 6 posto ih razmišlja o prodaji udjela, a 10 posto o prodaji cijele tvrtke. Za 11 posto poduzetnika rješenje je spajanje s drugom tvrtkom, dok ih 27 posto razmišlja o strateškom partnerstvu s drugim tvrtkama.

Mjere potpore nije zatražilo gotovo 40 posto poduzetnika, a potpore su u cijelosti odobrene za 75 posto onih koji su ih zatražili. Djelomično je odobreno 18 posto zahtjeva za potpore, a tek 7 posto poduzetnika nije dobilo zatražene potpore.

Vladinim mjerama za pomoć gospodarstvu u potpunosti je zadovoljno 14 posto ispitanika, 35 posto ih je djelomično zadovoljno, petina ih nije ni zadovoljna ni zadovoljna, a 16 posto ih je donekle ili u potpunosti nezadovoljno.


Istraživanje je provedeno elektroničkim putem na uzorku od 200 poduzetnika, vlasnika i direktora tvrtki, u razdoblju od 30. travnja do 6. svibnja 2020. godine.