Mark Cuban savjetuje kako preživjeti krizu i izaći jači iz nje

Mark Cuban ne vjeruje da će se gospodarstvo oporaviti u ovoj godini, ali smatra kako se poduzetnici mogu puno bolje pozicionirati ako o izazovima koji ih očekuju iskreno komuniciraju sa svojim kupcima, zaposlenicima i ostalim dionicima

124
kako preživjeti krizu

Mark Cuban jako dobro zna da se mali i srednji poduzetnici suočavaju s neizvjesnošću i problemima zbog pandemije koronavirusne bolesti, ali vjeruje da će agilni poduzetnici preživjeti ovu oluju i izaći iz nje još jači nego što su bili prije nje.

“Prebrodit ćemo ovo, ali to više neće biti biznis na kakav smo navikli”, rekao je Cuban tijekom opsežne rasprave “Pitaj me bilo što” 22. travnja s urednikom Inc-a Tomom Fosterom. Kuban je, naravno, govorio iz američke perspektive, pa je spominjao Ameriku 2.0 kao najveću priliku za poduzetnike.

No, i u Hrvatskoj je situacija slična. Udruga Glas poduzetnika smatra također ovu krizu vidi kao priliku za novi početak, barem kada je riječ o uvjetima poslovanja. Uputili su otvoreno pismo premijeru Andreju Plenković u kojem je iznijela četiri postulata koji su nužna pretpostavka za Hrvatsku 2.0: poticanje rada kroz porezna i zakonodavna rješenja, digitalizacija, manji porezi i efikasnije pravosuđe.

>>Glas poduzetnika: Četiri postulata za Hrvatsku 2.0

Marku Cuban vlasnik je košarkaške momčadi Dallas Mavericks i jedan od vodećih ulagača u ABC-ijev poslovni reality show Shark Tank. U posljednje vrijeme dota vremena provodi razmišljajući kako će izgledati ta nova poduzetnička budućnost. Sredinom travnja imenovan je u radnu skupinu za ekonomski oporavak koju je osnovao američki predsjednik Donald Trump. U radnoj skupini je 50 savjetnika iz raznih gospodarskih sektora koji bi trebali pomoći u planiranju ponovnog otvaranja američkog gospodarstva.

Iako ne vjeruje da će se gospodarstvo oporaviti u ovoj godini, Cuban smatra kako se poduzetnici mogu puno bolje pozicionirati ako o izazovima koji ih očekuju iskreno komuniciraju sa svojim kupcima, zaposlenicima i ostalim dionicima.

“U redu je priznati da se bojite i da je budućnost neizvjesna”, kaže Cuban. “To znači da se razvili iskren odnos sa svojim kupcima i oni će to poštovati.”

Ali bez obzira čime se bavite, učinite nešto, poručuje Cuban. Sada je vrijeme za akciju. Izdvajamo četiri njegova savjeta o tome kako preživjeti krizu kakvu do sada nismo imali, ali i kako napredovati u takvim uvjetima.

1. Budite transparentni

Budite transparentni prema ljudima koji dobro poznaju vašu tvrtku. Cuban posebno potiče poduzetnike koji su na rubu zatvaranja da se obrate zaposlenicima. “Oni najbolje poznaju vaše poslovanje. Oni su stručnjaci u vašem poslu. Ako itko zna kako preokrenuti poslovanje ili restrukturirati tvrtku, to su oni”, poručuje Cuban.

2. Budite otvoreni za velike promjene

Možda ćete otkriti da najbolje šanse za opstanak vaše tvrtke dolaze iz potpuno drugog poslovnog modela ili linije proizvoda. Morate biti spremni prihvatiti takve radikalne promjene i biti otvoreni za potpuno novi smjer. “Sve što vam treba je jedna dobra ideja”, kaže Cuban. “Duboko vjerujem da će, kada izađemo iz ove krize, postojati male tvrtke koje su procvjetale jer su imale drugačiju viziju.”

3. Idite lijevo kada svi drugi idu desno

Cuban je opisao brojne poruke e-pošte koje svakodnevno dobiva o tvrtkama koje proizvode zaštitne maske ili testiraju proizvode. “Ako svi rade isto, idite tamo gdje nema nikoga”, kaže on. “Smislite nešto to još nitko ne radi.”

4. Uložite u preokret

Ako vam poslovanje miruje, iskoristite to. Posvetite to vrijeme rebalansu poslovnih ili marketinških planova. Popravite propuste na internetskim stranicama koje ste davno trebali riješiti, ali niste imali vremena. Također, sada je savršeno vrijeme za trošenje na marketing, jer su cijene plaćanja po kliku pale. Čak i ako imate proizvod koji ljudi nisu spremni kupiti u ovakvim vremenima, zapamtit će vašu tvrtku. “Izgradite tu bazu sada,” kaže Cuban, “jer tvrtke koje se sada oglašavaju ostavljaju snažan dojam.”