Smještaj plaćamo gotovinom, ali gotovo pola troškova odmora plaćamo karticama

Glavni kriterij prilikom odabira destinacije su troškovi, a nakon toga preporuka prijatelja i obitelji. Važni faktori su i udaljenost do destinacije, online recenzije, sigurnost destinacije te lokalna ponuda, pokazalo je Masterindex istraživanje o navikama domaćih turista

78
istraživanje o navikama turista
Foto: Tomas Rodriguez/Corbis

S više od 1000 otoka, brojnim plažama, čistim morem te bogatom kulturnom i gastronomskom ponudom, hrvatska obala svakog ljeta privlači stotine tisuća turista iz zemlje i svijeta. Štoviše, riječ je o uvjerljivo najpopularnijem ljetnom odredištu domaćih turista: gotovo dvije trećine ispitanika (62%) ljetovanje provodi u Hrvatskoj. Pokazalao je to MasterIndex istraživanje o navikama turista, koje je Mastercard u svibnju proveo u Hrvatskoj.

Tijekom boravka na domaćoj obali, 46 posto ispitanika boravit će u privatnom smještaju, a 41 posto u svojoj ili obiteljskoj nekretnini. Hotelski smještaj odabrat će 12 posto Hrvata, a smještaj u kampu samo 6 posto.

Ljetni odmor na Jadranu u nešto većem broju planiraju provesti oni s mjesečnim prihodima iznad 12 tisuća kuna (84%), ispitanici iz Zagreba i okolice (79%) te sjeverne Hrvatske (71%). Takve planove ima ipak manji broj ispitanika u dobi od 50 do 55 godina (54%), zatim onih iz Istre, Primorja i Gorskog kotara (45%), iz Dalmacije (42%), ali i onih bez primanja (39%). S druge strane, ljetovanje na hrvatskoj obali ne planira tek 22 posto ispitanika.

Glavni izvor turističkih informacija je internet

Kao glavni izvor informacija o destinacijama na koje putuju čak 90 posto ispitanika navodi internet. To se prvenstveno odnosi na domaće online sadržaje te specijalizirane aplikacije i stranice kao što je npr. TripAdvisor.

Drugi izvori informacija su prijatelji i rodbina, koje ističe 41 posto ispitanika, a nakon njih turističke agencije (12%). Ispitanici u dobnoj skupini od 50 do 55 godina nešto manje koriste internet kao izvor informiranja o putovanju (82%) pa se u nešto većoj mjeri informiraju kod turističkih agencija (16%).

Troškovi glavni faktor pri izboru destinacije

Glavni kriterij prilikom odabira destinacije su troškovi (77%), a nakon toga preporuka prijatelja i obitelji (51%). Također, važni faktori su udaljenost do destinacije (38%), online recenzije (31%), sigurnost destinacije (26%) te lokalna ponuda (26%).

Kao najvažnije karakteristike destinacije ispitanici ističu troškove smještaja (61%), omjer cijene i kvalitete (59%), klimatske uvjete (39%), troškove prijevoza (39%), dobru prometnu povezanost (37%), raznovrsnu kulturnu i gastronomsku ponudu (36%), ponudu događanja (24%), noćni život (19%) i mogućnosti za shopping (17%).

Rezervacija smještaja je najčešća online

Kada je riječ o rezervaciji smještaja, najuobičajeniji način je online rezervacija preko specijaliziranih stranica za booking ili stranica putničkih agencija (40%), a zatim izravni kontakt putem telefona ili maila (31%). Otprilike četvrtina ispitanika (26%) rezervira smještaj putem stranice pružatelja smještaja, dok ih 13 posto uopće ne treba rezervaciju.

Tek 10 posto ispitanika rezervira smještaj telefonski ili putem maila kod turističkog agenta, a samo 8 posto to čini u uredu turističke agencije. Prema istraživanju, najmanje je onih (4%) koji prvo dolaze na destinaciju, a tek onda traže smještaj.

>>Hrvatska još atraktivnija turistička destinacija

Online rezervacije češće su među visokoobrazovanima (53%), onima iz Dalmacije (62%), Istre, Primorja i Gorskog kotara (58%) te onima s mjesečnim prihodima iznad devet tisuća kuna (65%) i 12 tisuća kuna (45%).

Gotovina za plaćanje sportskih i rekreativnih aktivnosti

Čak 60 posto ispitanika smještaj plaća gotovinom. Smještaj debitnom karticom plaća pak 14 posto Hrvata, a internetskim bankarstvom 13 posto. Na plaćanje u ratama se odlučuje manji broj ispitanika.

Osim za plaćanje smještaja, gotovina se najčešće koristi za plaćanje zabavnih i rekreativnih aktivnosti kao što su sport ili wellness (42%), zatim izleti (58%), usluge u restoranima, kafićima, klubovima (74%), ulaznice za koncerte, muzeje, kazališta i galerije (59%) te kupnja suvenira (75%).

S druge strane, debitne kartice su najčešći način plaćanja u supermarketima (46%), na benzinskim crpkama (39%) te u dućanima odjeće i obuće (35%).

Zanimljive su razlike u odabiru načina plaćanja među različitim skupinama. Oni bez ikakvih primanja koriste gotovinu iznadprosječno (85%), a kartice ispodprosječno (13%). Gotovinu u većoj mjeri koriste i mladi te oni iz Like, Korduna i Banovine. Ispitanici s prihodima iznad devet tisuća kua češće koriste kartice – prvenstveno za plaćanje ugostiteljskih usluga (više od 50%), ali i za kupnju svakodnevnih potrepština (više od trećine). Za plaćanje goriva gotovinu iznadprosječno koriste žene, mladi u dobi od 18 do 29 godina te oni bez primanja ili mjesečnim prihodima do 5.500 kuna.

U prosjeku, ispitanici karticama plaćaju gotovo polovicu troškova odmora (48%). Tako značajnih 40 posto ispitanika koristi kartice za nešto manje od 40 posto troškova odmora, dok više od 60 posto troškova ljetovanja karticama plaća gotovo trećina (30%) domaćih turista.

Online istraživanje MasterIndex o navikama korištenja financijskih usluga u Hrvatskoj te stavu prema platnim karticama je u svibnju 2018. provela kompanija Mastercard u suradnji s GfK – Centrom za istraživanje tržišta, na uzorku od 1.027 korisnika bankarskih usluga u Hrvatskoj u dobi od 18 do 55 godina.