Potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković u središnjem Dnevniku HRT-a govorio je o modernizaciji Hrvatskih željeznica, projektima u cestovnom prometu i o obnovi flote nacionalnog zračnog prijevoznika.
Zbog gužvi na autocestama u turističkoj sezoni u planu je dogradnja trećeg traka na najopterećenijim dionicama. “Pripremamo treću traku prema Karlovcu, odnosno Bosiljevu, i treću traku na Zagrebačkoj obilaznici. To su dva projekta u visokoj fazi spremnosti kada govorimo o prometnoj dokumentaciji. Kroz godinu, možda godinu i pol, trebali bismo imati spremnu dokumentaciju s građevinskim dozvolama i ići u realizaciju tih projekata, jer pokazalo se da se najveći dio gužvi stvara u dijelu autoceste do Karlovca, odnosno do Bosiljeva, poglavito kada je vrhunac turističke sezone”, rekao je ministar Butković.
Gužve bi trabao smanjiti i novi sustav naplate cestarina koji kasni zbog pandemije koronavirusa i pada prihoda u Hrvatskim autocestama. S novim sustavom protočnost na ulazu odnosno izlazu s autoceste trebali bi porasti na 3000 vozila u jednom satu.
“Hrvatske autoceste (HAC) osigurale su iz Nacionalnog programa oporavka i otpornosti sredstva u iznosu od 100 milijuna eura. Ovih dana trebao bi biti potpisan ugovor za taj projekt i 2026. bismo imali novi sustav naplate”, najavio je ministar.
U rujnu će biti otvorena druga cijev tunela Učka i autocesta prema Sisku. Radi se i na završnoj dionici Istarskog ipsilona, 10 kilometara dugoj dionici od tunela učka do Matulja. Istarski ipsilon trebao bi biti završen 2026. godine.
Ministar Butković pohvalio se i skorim početkom radova na probijanju tunela Kozjak kod Splita.U planu su i brze ceste oko Splita, spoj Požege na autocestu, obilaznica Vukovara, završetak brze ceste do Virovitice i Koprivnice.
Autocestovna infrastrukturu uglavnom je izgrađena: “Koridor 5C bit će gotov početkom sljedeće godine. Ostao nam je još Jadransko-Jonski koridor, dionica Križišće – Žuta Lova te dionica Ploče-Dubrovnik”, pojasnio je.
Govoreći o stanju u željezničkom prometu Butković je ponovio kako nismo mogli istovremeno graditi i autoceste, zrače luke i željeznicu. Autoceste i zračne luke su sada završene, pa je došlo vrijeme za željeznicu.
“Trenutno smo na preko milijardu i pol eura ulaganja u željezničku infrastrukturu, što iz evropskih fondova, što iz zajma Europske investicijske banke. Podigli smo kredit od 900 milijuna eura kao država za financiranje i obnovu oko 500 kilometara lokalnih i regionalnih pruga. Dio tih radova se već izvodi, a neke dionice smo završili”, istaknuo je Butković. Spomenuo je pruge Zaprešić – Zabok, Vinkovci – Vukovar, obnovu pruga, Savski Marof – Zagreb i pruge do Siska.
“Puno toga je već obnovljeno, ali završavamo prugu Krapina – Zabok. Pruga Knin – Zadar ide u raspis. Neke su i problematične, poput dionice Dugo Selo – Križevci, gdje radovi kasne. Ali očekujem da sljedeće godine i ta dionica i nastavak do mađarske granice u cijelosti budu izgrađeni”, rezimirao je situaciju ministar Butković.
Ponovio je da najavljene uštede u proračunu neće znatno utjecati na projekte: “Morat ćemo naravno prilagoditi dinamiku realizacije bitnih objekata financijskim mogućnostima. Puno toga se financira iz europskih sredstava. Kad govorimo o brzim cestama, tu ćemo morati koristiti nacionalna sredstva, jer europski fondovi ne žele više financirati brze ceste i ceste. Uuglavnom se koncentriraju na željeznicu, ali u projekcijama proračuna za sljedeće godine napravili smo dinamiku koja je prihvatljiva, tako da neće doći do zastoja” tvrdi Butković.
Na kraju se ministar pohvalio i obnovom flote Croatia Airlinesa, odnosno nabavkom 15 novih Airbuseva – 13 Airbusova 220-300 te dva Airbusa 220-100.