Kreditne i debitne kartice danas stalno nosimo uz sebe i koristimo ih u raznim, svakodnevnim transakcijama – počevši od rutinskih kupovina kućnih potrepština u obližnjem dućanu, pića u kafiću i hrane restoranu, do raznih trgovina i situacija na internetu.

Kad ih koristimo online, u virtualnom svijetu, prije nego izvedemo neku transakciju, dobro je prethodno bolje se upoznati s internetskom trgovinom u kojoj nešto želimo kupiti.

Lokot, S i provjera vjerodostojnosti

Prvi korak je proučiti internetsku trgovinu ili webshop u koji smo svratili. Pogledajmo pomnije gdje smo i izgleda li sve kako treba izgledati. Adresa online trgovine mora počinjati ili simbolom lokota i/ili slovima HTTPS. Adresa mora imati taj “S” jer to znači da je propisno zaštićena, a transakcija koju ćete tamo obaviti karticom bit će sigurna.

Nakon što utvrdimo da adresa online trgovine ima lokot ili početni HTPPS, dobro je provjeriti i njenu vjerodostojnost. Pogledajmo što o dotičnom internetskom dućanu pišu Google i društvene mreže. Jesu li ljudi koji su tamo već kupovali to i komentirali? Ima li tih komentara premalo, ili je riječ o pretjerano pozitivnim opisima doživljaja kupovine? Ako ih je premalo, možda je riječ o zamci – zlonamjernoj internetskoj stranici koju su postavili online lopovi kako bi lažno predstavljala trgovinu u kojoj želite kupovati. Ako je komentara previše – posebno ako je previše pozitivnih opisa – možda su naručeni, to jest plaćeni od te tvrtke. Može biti da je riječ o internetskoj trgovini koja se ne može pohvaliti kvalitetom usluge.

Nakon što ste sve to provjerili, i sve vam izgleda (više-manje) u redu, pogledajte i osnovne podatke. Osnovni podaci su informacije kao što je adresa tvrtke u stvarnom svijetu (ulica i kućni broj), broj telefona (fiksne linije) za kontakt, ime kontakt osobe, je li tvrtka koja stoji iza internetske stranice registrirana u zemlji u kojoj ima sjedište, itd. Sve to, ako je točno, govori o pouzdanosti online trgovine.

Alati za provjeru internetskog dućana

Dodatno, legitimnost internetske domene može se provjeriti i primjenom alata kao što su https://www.scamadviser.comi https://check.ecommerce.hr.

Ovaj drugi alat je alat hrvatske udruge za elektroničku trgovinu – eCommerce.hr. Ta udruga može se pohvaliti s više od 500 web shopova koji poslužuju hrvatske kupce. Nudi certifikaciju Trusted Shop svojim članovima koji ispunjavaju uvjete, signalizirajući vlasnicima kreditnih kartica da je trgovina vrijedna povjerenja.

Dodatno, trostruko osiguranje

Sve kartice danas su zaštićene i jednom snažnijom sigurnosnom tehnologijom, koja se naziva 3D Secure. Riječ je o dodatnom sloju zaštite transakcija, koji s pokreće svaki put kada se kreditnom karticom izvodi neka kupovina putem interneta.

3D u tom nazivu je skraćenica za izraz “tri domene” – te “domene” su tvrtka Izdavatelj kartice (Mastercard, Visa, itd.) Trgovac koji prihvaća uplatu (dućan ili online trgovina u kojoj kupujete) i 3DS sigurnosna Infrastruktura – mreža koja služi kao zaštitni posrednik između kupca i trgovca.

Uglavnom, 3D Secure zaštita događa se tijekom obavljanja kupovine preusmjeravanjem korisnika kartice na posebnu 3DS stranicu na kojoj on mora upisati lozinku ili PIN broj. Istodobno, banka generira jednokratni PIN i šalje ga na vaš mobitel SMS porukom. To je broj koji morate upisati prije nego dovršite transakciju. 3D Secure traži nešto više vremena pri obavljanju online kupovine, no to ne bi trebala biti gnjavaža, jer vas dodatno zaštićuje.

Posebni sustavi naplate

Štoviše, ozbiljne online trgovine 21. stoljeća od svojih kupaca neće ni tražiti pojedinosti o kreditnoj kartici za izvedbu transakcije – takvi internetski dućani koriste se posebnim sustavima za naplatu, servisima kao što su PayPal, Stripe, Verisign Secure, Amazon Payment, Google Checkout (GooglePay), ApplePay, T-ComPay, CorvusPay, itd.

Ti servisi drže podatke o vašim kreditnim karticama iza još jednog jakog sigurnosnog zida u svojim sustavima i omogućavaju vam da svoje online transakcije obavite bez upisivanja podataka o svojoj kreditnoj kartici na stranicama internetskih trgovina. Pretplatite se na neki od tih servisa.

I trgovine se štite

Uz to, svaka internetska trgovina koja želi svom kupcu omogućiti kupovinu kreditnom karticom mora poštovati međunarodni standard sigurnosne zaštite podataka: PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Taj propis precizno definira kako treba čuvati informacije koje povezuju korisnike s kreditnim karticama i nalaže primjenu alata kao što su CVV verifikacija i 3-D Secure zaštita.

Izbjegavajte sve e-trgovine koje traže neke “prikladnije” načine plaćanja. Budite posebno oprezni u onim razdobljima u godini kada trgovci snažno medijski promoviraju razne popuste i ponude (kao što su Crni petak – Black Friday i kibernetički ponedjeljak – Cyber Monday) te razdoblja darivanja u godini, počevši od Valentinova, Dana žena, Majčinog dana pa sve do sv. Nikole, Božića i Nove godine ili povoljnih putovanja (zimski i ljetni praznici, blagdanska putovanja…)


Prvi tekst iz serijala #SigurnaKupovinaKarticama