Prije pet godina, nakon dva desetljeća uspješne karijere u vrhu korporativnog svijeta, Dubravka Mandić (55) odlučila je zakoračiti u neizvjesnost poduzetništva i započeti potpuno novu priču – svoju. Vratila se u rodni Osijek i pokrenula kozmetički brend DermaWise, specijaliziran za proizvode iz područja intimne njege – tržišnu nišu koju mnogi ni danas ne prepoznaju.
Dubravka iza sebe ima karijeru na kojoj bi joj mnogi pozavidjeli. Nakon završenog Ekonomskog fakulteta u Osijeku počela je raditi u prodaji, a s navršenih 30 godina preselila se u Zagreb gdje je postala voditeljica ključnih kupaca u kompaniji Nestlé. Nakon toga, 2005. prelazi u automobilsku industriju i počinje raditi za Peugeot Hrvatska na poziciji direktorice prodaje i logistike. Njezina je karijera nastavila uzlaznom putanjom kada se 2010. preselila u Pariz i preuzela poziciju menadžerice za zonu Poljska, Češka i Slovačka u središnjici Peugeota. Uskoro je postala odgovorna i za marku Citroen u centralno-istočnoj zoni, a nešto kasnije i menadžerica razvoja.
Život u vlastitom ritmu
No, Dubravka se 2020. odlučila na drastičan zaokret. U trenutku kad je počela imati osjećaj da su karijera i tempo života počeli uzimati danak zdravlju i zadovoljstvu poslušala je unutarnji glas i krenula iz početka, ovog puta u vlastitom ritmu i pod vlastitim uvjetima. Danas je sama sebi šefica, a znanje, strast i osobnu misiju pretvorila je u proizvode koji njeguju i progovaraju o ženskom zdravlju bez tabua.
- Kada ste shvatili da želite promjenu i da vas karijera u autoindustriji više ne ispunjava?
Mislim da takve ideje rijetko dođu odjednom. Nezadovoljstvo je u meni dugo tinjalo. To je bio proces u kojem sam sve jasnije osjećala da sam se pretvorila u nekoga tko živi isključivo za posao. U tom trenutku imala sam 45 godina, bila sam na visokoj poziciji u automobilskoj industriji, s timovima i odgovornošću koja je obuhvaćala tri zemlje i cijele menadžerske strukture ispod mene. Izvana je sve izgledalo bajno. No, kada vas u tome ne vodi ego, ako vam titule i moć nikada nisu bile glavna motivacija, onda takva pozicija s vremenom gubi smisao. Osobito kada shvatite da vas karijera košta svega drugog – vremena, prisutnosti, mira.
- U tom trenutku vaš je sin bio još tinejdžer?
Da, išao je u američku školu u Parizu i snalazio se na jeziku koji mu nije bio materinji. Iako sam to najviše željela, kako sam samohrana majka, nisam mogla biti dovoljno prisutna – ni fizički ni emocionalno. Dolazila sam kući iscrpljena u osam navečer. Tada se dogodio taj unutarnji klik. Ne u smislu “sada pokrećem biznis”, nego jednostavno – želim ponovno živjeti. Želim raditi nešto svoje, što je u skladu sa mnom, mojim vrijednostima i životnim okolnostima.
Krenuti bez pritiska – luksuz i prednost
- Jeste li odmah imali viziju što ćete dalje ili ste svjesno krenuli bez plana?
U trenutku kad se sve poklopilo – zanemareni interesi i zasićenje koje sam osjećala u korporativnom okruženju – odlučila sam dati otkaz. Zahvaljujući tome što sam tada bila financijski neovisna odlučila sam si priuštiti ono što do tada nisam stizala. Ostala sam u Parizu, te bez žurbe i pritiska upisala niz kozmetičkih edukacija koje su me godinama intrigirale. Isprva to nije imalo jasnu poduzetničku ambiciju – bila je to iskrena potreba da istražim nešto što me zanima. Kako sam dublje ulazila u tu priču s vremenom se iskristalizirao smjer u kojem želim ići.
- Koliko je za poduzetnički iskorak važan taj trenutak kada sebi dopustimo istraživanje bez pritiska rezultata?
U mom slučaju – bio je ključan. To je meni bio motiv, a i mislim da je to savjet koji mogu dati ženama bez obzira u kojem su biznisu i kojoj fazi života: stani, udahni i prepoznaj ono što voliš, u čemu si dobra, što te motivira – i tu se trebaš tražiti.
- Zašto ste odlučili upravo intimnu njegu postaviti u središte svog poslovnog modela?
Morate razumjeti da je moj način razmišljanja duboko ukorijenjen u komercijali i prodaji. Možete imati vrhunski proizvod, ali ako nemate jasnu viziju kako, kome i gdje ga plasirati, sve ostaje na entuzijazmu. U kozmetičkoj industriji najveći udjeli pripadaju njezi lica, tijela, kose… Osobna njega, osobito ona koja se tiče intimnog zdravlja, do nedavno nije imala ni jasno definirano mjesto u toj strukturi. Upravo tu sam vidjela priliku za pozicioniranje. Ako želite kupiti recimo pjenu za za intimno pranje, što je običan proizvod koji svakoj ženi treba, izbor je prilično sužen.
Testiranje učinkovitosti
- Vaš prvi proizvod je i dalje perjanica vaše proizvodnje?
Da, to je naš VaGel – gel za poticanje prirodne vlažnosti rodnice. Riječ je o proizvodu koji odražava filozofiju brenda DermaWise – promišljen pristup ženskom zdravlju i njezi. Kreiran je s fokusom na žene koje se suočavaju s gubitkom vlažnosti i elastičnosti rodnice, bilo zbog hormonalnih promjena ili medicinskih intervencija. No, ono što ga čini drugačijim jest njegova nježna i čista formulacija. Cilj nam je bio razviti proizvode koji su učinkoviti, prirodni i bez suvišnih dodataka. Zato su sve naše formulacije jednostavne, s pažljivo biranim sirovinama.
- Zanimljivo je da su svi vaši proizvodi uz dermatološko testiranje prošli i test učinkovitosti?
Ono što mi je od početka bilo važno jest da proizvodi koje plasiram na tržište budu i dokazano učinkoviti. Stoga smo svaki proizvod testirali kroz blind testove na ciljnim skupinama. Primjerice, žene u pedesetima koje su proizvod koristile u razdoblju od mjesec dana. Takav pristup nije zakonska obveza, ali je bio moj osobni standard. Jednostavno, nisam željela ponuditi proizvod bez stvarne potvrde njegove učinkovitosti.
Podrška ginekologa i pozicioniranje na tržištu
- Vaše su proizvode prepoznali i ginekolozi?
Suradnja s ginekolozima u Osijeku, Zagrebu i Splitu za mene je izuzetno vrijedna jer su to stručnjaci koji su se uvjerili u učinkovitost naših proizvoda i spremni su ih preporučiti svojim pacijenticama. Iako ti liječnici, zbog regulatornih ograničenja, ne mogu sudjelovati u maloprodaji, njihova stručna podrška i preporuka imaju veliku težinu.
- Uspjeli ste se pozicionirati i u regiji?
Mene regija iskreno obožava (smijeh). Npr. nevjerojatan je podatak da više posjetitelja našeg weba dolazi iz regije, Bosne i Hercegovine te Srbije, nego iz Hrvatske. Međutim, najveći izazov koji se javlja je dostupnost proizvoda, pa bi nam bilo iznimno korisno imati distributera na tim tržištima.
- Ipak, dobra je stvar da se proizvodi mogu naručiti putem weba, zar ne?
Tako je, a dostupni su i u određenom broju ljekarni čiji popis redovito ažuriramo na webu. U drugom dijelu godine planiramo i širenje na nove ljekarne. Također, prisutni smo i u pojedinim specijaliziranim trgovinama s prirodnom i homeopatskom kozmetikom, kao i na nekim web shopovima.
Fleksibilan poslovni model
- DermaWise je u početku bio obrt, ali ste se prebacili na d.o.o. Koliko ljudi sudjeluje u lancu proizvodnje?
Počeli smo kao obrt, no pokazalo se da je učinkovitije poslovati kao društvo s ograničenom odgovornošću. Model koji sam izgradila temelji se na fleksibilnoj mreži vanjskih suradnika i specijaliziranih timova s kojima surađujem po segmentima poslovanja. Trenutačno je 15-ak ljudi u tom lancu. Na primjer, logistiku sam u potpunosti outsourcala – radim s fulfillment centrom koji preuzima skladištenje, pakiranje, slanje proizvoda te vođenje inventure. Imam i razvojni tim s kojim radim na razvoju novih ideja i proizvoda. Kako smo mi klasični proizvođači tu je i laboratorij s kojim surađujem u dijelu proizvodnje. Takav pristup mi omogućuje agilnost, optimizaciju troškova i uvid u svaki aspekt nastanka proizvoda.
- Kako balansirate inovacije i tržišne trendove s izazovima u razvoju novih proizvoda?
Kozmetička industrija izrazito je trendovski orijentirana – od sastojaka, preko rituala njege, do samih kategorija proizvoda. Izmjenjuju se “zvijezde” među aktivnim sastojcima – od CBD-a, puževe sluzi, peptida, ceramida pa do raznih kiselina. U mom slučaju, kao mali brend koji sve formulacije razvija in-house, svaka nova linija nosi tehničke, logističke i financijske izazove – od nabave i testiranja sirovina, preko formulacije do certificiranja. No, tržišna dinamika je neumoljiva – bez stalne inovacije i prilagodbe trendovima teško je dugoročno opstati. Ideja za razvoj novih proizvoda mi ne nedostaje, no za ozbiljniji iskorak bilo bi nužno osigurati dodatna financijska sredstva za realizaciju i plasman.
Otvoreni pristup temama spolnog zdravlja
- Na kojim formulacijama trenutačno radite? Planirate li neke nove iskorake?
Razmatramo nekoliko formulacija s fokusom na žene u perimenopauzi i menopauzi. To je skupina čije su potrebe često zanemarene, a promjene koje se događaju – osobito na razini kože i sluznice – izravno utječu na kvalitetu života. Sljedeći logičan korak bio bi i osigurati financijska sredstva za nastupe na sajmovima koji su su važna platforma za promociju proizvoda, ali i za edukaciju šire publike. Proizvodi poput onih namijenjenih regeneraciji vaginalne sluznice nakon porođaja u brojnim zemljama su dio uobičajene postporođajne rutine i koriste se preventivno. Nažalost, kod nas za takvim proizvodima žene posežu tek kad problemi postanu izraženi. Postoji ta duboko ukorijenjena društvena norma da je žensko trpljenje “normalno” i da neugoda “prolazi sama od sebe”. Upravo to je narativ koji želim mijenjati.
- Kako se nosite s predrasudama?
To je izazov s kojim se suočavamo, ali radimo na tome. Mnoge žene zaziru od otvorenog razgovora o intimnoj njezi, osobito u društvima gdje se takve teme često ne iznose na površinu. Tu leži ključna prilika za edukaciju i promjenu svijesti o važnosti otvorenog pristupa temama spolnog zdravlja.
- Je li vam iskustvo rada u multinacionalnoj kompaniji pomoglo u vođenju vlastitog poslovanja?
To su zaista dva potpuno različita svijeta. Tijekom karijere imala sam priliku raditi u dva velika sektora – autoindustriji i FMCG industriji (op.a. FMCG ili Fast Moving Consumer Goods odnosno roba široke potrošnje). FMCG sektor je iznimno dinamičan i jedna sezonska kampanja može značajno utjecati na kvartalni rezultat. U takvom okruženju razvija se sposobnost brze reakcije i prilagodbe. S druge strane, automobilska industrija je znatno sporija i strukturiranija. Tamo se uči strpljenje, dugoročno planiranje i sustavno razmišljanje. Oba iskustva su mi izuzetno vrijedna, no ono što danas radim potpuno je druga dimenzija. U vlastitom poslu nema tima koji će preuzeti dio zadatka, nema procesa koji se pokreću sami od sebe.
Što kad nema strukture koja vas gura?
- A pomaže li vam neka od “starih” vještina naučenih u korporaciji?
Rad u korporaciji prirodno vas usmjerava prema stalnom napretku – kroz jasno postavljene ciljeve, budžete, planove i česte prezentacije. Takvo okruženje vas kontinuirano potiče na postizanje rezultata. Ono što posebno cijenim iz tog iskustva jest razvoj otpornosti. Kroz godine sam stekla mentalnu čvrstoću, usmjerenost na rješenja i naviku da ne postoji opcija odustajanja – bez obzira na izazove. To je vrijednost koju danas prenosim u svoj poduzetnički rad. U poduzetništvu je razlika ta što je odgovornost isključivo na vama. Nema strukture koja vas gura – vi ste ta struktura.
- Imate li osjećaj da poduzetnička klima u Osijeku i Slavoniji mijenja na bolje?
Rođena sam u Osijeku, no veliki dio svog života provela sam izvan njega. Upravo zbog tog izbivanja možda nisam najpozvanija govoriti o promjenama u lokalnoj klimi. Mogu samo reći da postoje određeni pomaci, no čini mi se da su oni još uvijek nedovoljni i prilično spori.
Osjećaj slobode
- Kako uspijevate održati visoku razinu energije i motivacije u svakodnevnim izazovima?
Oduvijek sam voljela putovati i taj me interes prati i danas. Početkom travnja bila sam u Rimu, što mi je bilo izvrsno iskustvo. Putovanja mi omogućuju da proširim horizonte i pronađem inspiraciju za osobni i profesionalni razvoj. Uz to, redovito vježbam, a pilates je moja omiljena aktivnost. Smatram da je održavanje dobrog fizičkog stanja ključ za dugoročnu kvalitetu života.
- Može li se reći da ste uspjeli ostvariti balans između privatnog i poslovnog povratkom u Osijek?
Sada imam drugačiji pristup radu. Ponekad se zateknem kako radim intenzivno, od jutra do 2 sata u noći, ali ključna razlika je što sada ne doživljavam taj rad kao prije. Imam potpunu kontrolu nad svojim rasporedom i odlukama, što znači da većinu toga radim iz strasti i vlastite volje, a ne iz osjećaja nužnosti. Tako da, iako radim više nego prije, osjećam da je balans mnogo bolji. Mogućnost da sama odabirem tempo i radim na projektima koji me ispunjavaju daje mi osjećaj slobode.
#SamaSvojaŠefica – priče žena koje su se odlučile na poduzetništvo.