Bez obzira jeste li zakleti ekolog ili ste nadahnuti naletom klimatskog aktivizma u svijetu, vjerojatno razmišljate o klimatskim promjenama. Možda kod kuće čak primjenjujete neke postupke kako biste smanjili osobni ugljični otisak. No, zamislite kako bi bilo da cijeli vaš odjel, pa možda i cijela kompanija, prihvate promjene koje bi mogle pomoći očuvanju okoliša.
Učinak bilo koje inicijative ovisit će o industriji kojom se bavi vaša kompanija i njenim specifičnostima. Ključno je identificirati partnere u drugim odjelima i nekoga iz višeg menadžmenta tko će vas podržati. A to bi moglo biti lakše nego što mislite.
Prvi korak je da istražite što vaša tvrtka već čini. Postoji li u menadžmentu osoba koja je zadužena za brigu o održivosti? Objavljuje li tvrtka izvješća o održivosti ili društvenoj odgovornosti? Slijedi li standarde inicijative Global Compact ili neke druge inicijative za održivost? Je li član granskog udruženja koje se zalaže za održivo poslovanje? Ima li zaposlenika koji su već aktivni u promicanju održivog poslovanja? Ako je odgovor na bilo koje od ovih pitanja potvrdan, velike su šanse da ćete u menadžmentu pronaći ljude koji će vas podržati.
Ako je odgovor negativan, vjerojatno ćete se morati potruditi malo više kako biste uvjerili nadređene da prihvate vašu inicijativu. Ali to nije nepremostiv zadatak.
“Najvažnije je usredotočiti se na nešto što će izravno pomoći poslovanju, jer ćete tako pokazati višem menadžmentu da nije riječ o pukoj dobrotvornoj inicijativi”, savjetuje Alison Taylor, direktorica održivog upravljanja u konzultantskoj tvrtki BSR. Prednosti za tvrtku bi mogle biti smanjenje troškova, poboljšanje slike o kompaniji unutar industrije ili osviještena i angažirana radna snaga.
No, odakle početi? Evo nekoliko konkretnih prijedloga kako da svoj ured učinite “zelenijim”.
Prestanite upotrebljavati jednokratne predmete, posebno plastiku
Zabrana upotrebe plastičnih boca i pribora za jednokratnu upotrebu u cijeloj tvrtki može se činiti kao radikalan korak, no mogli biste započeti manjim koracima. Na primjer, poticanjem upotrebe staklenih vrčeva za vodu i čaša na sastancima. Ili poticanjem djelatnika da donesu vlastite boce s vodom za višekratnu upotrebu
.
Ali priča ne završava s plastikom. Dogovorite s IT odjelom da podese printere na dvostrani ispis. Ako imate zajedničku kuhinju, predložite kupnju (ne previše skupog) posuđa za višekratnu upotrebu koje bi se koristilo umjesto papirnatih tanjura.
Smanjite potrošnju energije
Već samo isključivanje računala tijekom noći može snažno utjecati na potrošnju energije. Također, možete predložiti da kolege koje sjede blizu koriste zajedničke produžne kabele. Njihovim isključivanjem na kraju dana možete smanjiti fantomsku potrošnju električne energije i tako smanjiti troškove.
Naravno, ciljeve možete postaviti i više. Platforma WeSpire omogućava kompanijama da grade okruženje koje podržava inicijative zaposlenika kojima se pozitivno utječa na okoliš i društvo. Kampanja koju je tvrtka vodila oko potrošnje energije za pohranu podataka imala je veliki uspjeh zahvaljujući upravo angažiranom zaposleniku.
“Jedan od zaposlenika u egipatskom uredu imao je ideju kako prilagoditi proces pohrane podataka kako se podaci ne bi nepotrebno pohranjivali u previše primjeraka”, prisjeća se izvršna direktorica tvrtke WeSpire Susan Hunt Stevens. Promjene su rezultirale manjim troškovima energije za od oko milijun dolara, uz smanjenje emisije stakleničkih plinova.
Smanjite potrošnju mesa
Uzgoj stoke “zaslužan” je za prozvodnju između 14,5 i 18 posto emisija stakleničkih plinova koje uzrokuje čovjek, a 42 posto emisije koju stvara američka poljoprivreda potječe od uzgoja stoke.
Naravno, ne možete tražiti da svi zaposlenici prihvate vegetarijanstvo, niti da interna kuhinja ima isključivo vegetarijanski jelovnik. Ali predložite da jedan danu tjednu bude bez mesa na jelovniku. Ako nemate internu kuhinju, pokušajte nagovoriti kolege da određenim danima prihvate vegeterijanski obrok ili neku sličnu inicijativu.
Smanjite broj putovanja i dijelite automobil prilikom prijevoza
Prema podacima Međunarodnog vijeća za čisti prijevoz, komercijalni zračni promet u 2018. proizveo je 918 milijuna metričkih tona ugljičnog dioksida – što je povećanje od 32 posto u posljednjih pet godina.
Jedan od načina da smanjite doprinos vaše tvrtke ovom povećanju je da smanjite broj putovanja na sastanke. Prilikom predstavljanja inicijative istaknite kako se sastanci mogu organzirati putem programa za telekonferencije.
Također, potičite zajedničke vožnje automobilom prilikom dolaska na posao i odlaska kući te promovirajte javni prijevoz, vožnju bicikla i druge ekološke modele prijevoza. Možete napraviti tablicu u koju zaposlenici mogu upisati podatke o mjestu stanovanja kako bi se utvrdilo tko bi mogao zajednički putovati na posao. Ili nagradite svakog mjeseca zaposlenika koji najviše koristi javni prijevoz.
Ozelenite prostor
Male stvari, poput postavljanja biljaka na radne stolove, neće samo poboljšati okoliš, već će povećati sreću i produktivnost zaposlenika. Biiljke proizvode kisik, smiruju i podsjećaju nas da pripadamo zelenom timu. Korak dalje može biti orgnizirana sadnja drveća i razgovor saslužbom održavanja o sadnji stabala na korporativnom zemljištu.