Gdje su najbolji uvjeti za razvoj ženskog poduzetništva

Prepreke napretku ženskog poduzetništva uglavnom su uzrokovane percepcijom rodne pristranosti, što pridonosi lošem društvenom i kulturalnom prihvaćanju, nedostatku samopouzdanja i nedostatnom pristupu financijskim sredstvima ili kapitalu

u 14:48 Zadnja izmjena: 08.03.2018 u 14:48
81
Mastercard Index of Women Entrepreneurs

Ni razvijena tržišta s vrlo povoljnim uvjetima za razvoj nisu imuna na kulturalnu pristranost prema ženskom poduzetništvu, pokazala je druga studija Mastercard Index of Women Entrepreneurs (MIWE).

Istraživanje je pokazalo, na primjer, da društvo na Novom Zelendu slabo prihvaća poduzetnice. Usprkos tome, Novi Zelend sa 74,2 boda drugu godinu zaredom predvodi listu zemalja koje pružaju najpovoljnije uvjete za razvoj ženskog poduzetništva. Tajna poticajnog okruženja kombinacija je pristupa financijskim uslugama i proizvodima, jednostavnosti poslovanja, snažne podrške malim i srednjim poduzećima te kvalitetnog upravljanja.

Uz Novi Zeland predvodnici razvoja ženskog poduzetništva su Švedska, Kanada, SAD i Singapur, Portugal…

Primjeri tržišta Filipina (68,0, 9. mjesto), Bocvane (66,5, 14. mjesto), Tajlanda (65,8, 15. mjesto), Poljske (65,4, 19. mjesto) i Kostarike (65,0, 20. mjesto) pokazuju da poduzetništvo može biti prilika za žene i u slabije razvijenim gospodarstvima. Premda uvjeti podrške za poduzetnike na tim tržištima nisu povoljni, ona imaju veliku zastupljenost poslovnih žena, stručnjaka i tehničkih radnika, dinamično lokalno poduzetništvo i veliko poštovanje prema uspješnim poduzetnicima.

Najveći skok u odnosu na prethodno istraživanje – s 53,2 na 57,2 boda, odnosno 44. mjesto na ljestvici, napravila je Koreja zahvaljujući rastu poduzetničkih aktivnosti. Moguće je kako je rast korejskog ženskog poduzetništva potaknut pozitivnim shvaćanjem uspješnih žena rukovoditeljica i uspostavom radne skupine za ravnopravnost spolova.

10 vodećih tržišta koja pružaju najbolje uvjete i mogućnosti za poduzetnice

  1. Novi Zeland                            74,2
  2. Švedska                                 71,3
  3. Kanada                                  70,9
  4. Sjedinjene Američke Države    70,8
  5. Singapur                                69,2
  6. Portugal                                 69,1
  7. Australija                               68,9
  8. Belgija                                   68,7
  9. Filipini                                   68,0
  10. Ujedinjeno Kraljevstvo            67,9

Istraživanje je također pokazalo da poduzetnice na razvijenim tržištima bolje napreduju od svojih kolegica na tržištima u razvoju. To i nije neko iznenađenje s obzirom na to da poduzetnice na razvijenim tržištima imaju lakši pristup različitim resursima i mogućnostima, uključujući pristup kapitalu, financijskim uslugama i akademskim programima.

Index je pokazao da buduće i trenutne poduzetnice širom svijeta nastavljaju napredovati usprkos rodnim kulturnim predrasudama koje rezultiraju značajnim zaprekama kad je riječ o unapređenju poslovanja.

Mastercard Index of Women Entrepreneurs pratio je napredak i postignuća žena poduzetnica i vlasnica poduzeća na 57 tržišta u pet geografskih regija – Azijsko-pacifičkoj, Europskoj, Latinoameričkoj, Bliskoistočnoj i Sjevernomeričkoj.

“Žene poduzetnice postigle su znatne korake naprijed kao vlasnice poduzeća širom svijeta, no još uvijek su na putu da ostvare svoj puni potencijal. Vjerujemo da privlačenjem pozornosti na ovu temu možemo dodatno podržati žene i osnažiti ih kako bi uspješno vodile poduzeća te imale bogatiji, ispunjeniji život”, izjavila je Martina Hund-Mejean, financijska direktorica u kompaniji Mastercard.

Poduzetništvo iz nužde za preživljavanjem

Index također sugerira kako mogućnost za poduzetništvo nije nužno usklađena s tempom gospodarskog razvoja tržišta. Tržišta u nastajanju kao što su Gana (46,4 posto), jedno od tri novo dodana tržišta na Indexu, zajedno s tržištem države Malavi i Nigerijom-Ugandom (33,8 posto) te Vijetnamom (31,3 posto), imaju veću stopu žena među vlasnicima poduzeća nego razvijena tržišta. No, žene na tim tržištima odlučuju se na poduzetništvo iz nužde za preživljavanjem, a imaju problem s nedostatkom financijskog kapitala i pristupom uslugama koje bi im olakšale poslovanje.

10 tržišta s najvećim udjelom žena među vlasnicima poduzeća 

  1. Gana                         46,4%
  2. Rusija                       34,6%
  3. Uganda                     33,8%
  4. Novi Zeland               33,0%
  5. Austrija                     32,1%
  6. Vijetnam                   31,3%
  7. Poljska                      30,3 %
  8. Španjolska                29,4 %
  9. Rumunjska                28,9 %
  10.  Portugal                   28,7 %

Prepreke prisutne na svim tržištima

Prepreke napretku ženskog poduzetništva prisutne su na svim tržištima obihvaćenim istraživanjem. Uglavnom su uzrokovane percepcijom rodne pristranosti, što pridonosi lošem društvenom i kulturalnom prihvaćanju, nedostatku samopouzdanja i nedostatnom pristupu financijskim sredstvima ili kapitalu.

Vrlo često je nedostatak samopouzdanja ključan u odvraćanju žena od pokretanja vlastitog biznisa. Na tržištima poput Belgije (25,5% žena poduzetnica, 22. mjesto), Njemačke (25,3%, 24. mjesto) i Ujedinjenog Kraljevstva (25,0%, 27. mjesto) postotak žena vlasnica poduzeća je niži od očekivanog, unatoč učinkovitim zakonskim sustavima i visokoj mogućnosti pristupa resursima.

Suprotnost su tržišta poput Indonezije (62,4 boda, 30. mjesto), Gane (61,5, 33. mjesto), Brazila (61, 1, 35. mjesto), Meksika (60,2, 38. mjesto), Ugande (57,6, 43. mjesto) i Nigerije (56,4, 45. mjesto), na kojima žene u poduzetništvo ulaze iz nužde i sudjeluju u poduzetništvu kao i muškarci. Takva tržišta imaju tendenciju samozapošljavanja, vrlo vjerojatno u neformalnom sektoru, manjeg tehnološkog intenziteta i malog razmjera.

“Uoči Međunarodnog dana žena, nadamo se da rezultati studije mogu poslužiti kao podsjetnik za vlade i organizacije da daju podršku ženama koje su vlasnice poduzeća i to od veće financijske uključenosti do šireg pristupa obrazovanju“, rekla je Ann Cairns, predsjednica za međunarodna tržišta u kompaniji Mastercard.