Mnogo je priča o poduzećima i poduzetnicima koji su prošli trnovit put do uspjeha. Milijarderi poput Marka Cubana, Billa Gatesa i Richarda Bransona govorili su o tome kako su im neuspjesi i pouke koje iz izvukli pomogli da postanu to što jesu.
No, to što iz neuspjeha možemo učiti ne znači da su oni manje bolni, osobito ako je pri tome izgubljeno mnogo novca.
CB Insights analizirao je više od dvjesto velikih i skupih startup neuspjeha. Najskuplji među njima je LeSports, ogranak kineskog tehnološkog diva LeEco za streaming sportskih događanja. LeSports je prikupio ukupno 1,7 milijardi dolara od grupe investitora među kojima su bili fondovi rizičnog kapitala HNA Capital, Caissa Travel, Zhongtai Securities i Fortune Link, navodi CB Insights.
Međutim, nakon što je 2014. osnovao svoju podružnicu LeSports, LeEco se našao u problemima zbog nelikvidnosti jer je osnivač Jia Yueting nagomilao dug tvrtke kako bi potaknuo njeno širenje. Nakon što se u Kini suočio sa skandalima zbog prekomjernog duga I sumnjive računovodstvene prakse svojih tvrtki, Yueting je 2019. podnio zahtjev za stečaj. Vjerovnicima je dugovao oko 3,6 milijardi dolara. Matična tvrtka nastavila je pružati usluge video streaminga na kineskom tržištu pod imenom Le.com, ali u svibnju 2020. njene dionice su uklonjene s burze u Shenzhenu nakon što je u prethodnoj godini izgubila više od 1,6 milijardi dolara.
U nastavku prenosimo pregled pet ostalih najvećih startup neuspjeha prema izvješću CB Insightsa.
Theranos – uređaji za testiranje krvi
Elisabeth Holmes je napustila Stanford kako bi 2003. osnovala tvrtku Theranos. Njezina obećanja o bržim, jeftinijim i preciznijim uređajima za testiranje krvi potaknula su veliku pozornost. Tvrtka je prikupila od investitora više od 500 milijuna dolara, a procijenjena je na čak 9 milijardi dolara. Međutim, u rujnu 2018. prestala je s radom. Bilo je to nekoliko mjeseci nakon što je Savezna komisija za vrijednosne papire optužila Holmes i bivšeg predsjednika Theranosa Ramesha Balwanija za “masovnu prijevaru” zbog navodnog falsificiranja rezultata krvnih testova i financijskih izvješća tvrtke.
Prije toga Theranos je prikupio novac od niza bogatih i uglednih investitora kao što su Rupert Murdoch, drugi najveći američki ljekarnički lanac Walgreens i fond rizičnog kapitala američke udruge zdravstvenih osiguravatelja BlueCross BlueShield. Holmes se 2108. nagodila sa Saveznom komisijom za vrijednosne papire, ali dalje ju čeka suđenje koje bi trebalo početi u ožujku iduće godine. Optužnica je u devet točaka tereti za prevaru i u dvije točke za zavjeru zbog počinjenja prevare.
Fitness-tracking uređaj Jawbone
Startup Jawbone sa sjedištem u San Franciscu privukao je veliku pozornost na prilično zasićenom tržištu “nosivih uređaja”. Procijenjen je 2014. na 3,2 milijarde dolara nakon što su njegovi osnivači najavili da će njihov fitness-tracking uređaj nazvan UP nadmašiti Fitbit. Fondovi rizičnog kapitala poput Sequoia Capital, Kleiner Perkins Caufield & Byers i Andreessen Horowitz odlučili su ih podržati u napadu na poziciju tržišnog lidera, a tadašnja izvršna direktorica Yahooa Marissa Mayer čak se pridružila Upravnom odboru tvrtke.
Unatoč prikupljenih više od 900 milijuna dolara, tvrtka je do 2015. uspjela osvojiti udjel na tržištu fitness-trackera manji od tri posto. Njihov proizvod nikada nije opravdao početni hype. U srpnju 2017. počela je likvidacija tvrtke.
Pets.com – internetska prodaja proizvoda za kuićne ljubimce
Pets.com je bio tvrtka za internetsku prodaju proizvoda za kućne ljubimce, također sa sjedištem u San Franciscu. Počeo je operativno djelovati u studenom 2018., a likvidiran je dvije godine kasnije, u studenom 2020. godine. Bilo je to doba napuhavanja dot.com balona, snažnog rasta kompanija koje su svoje poslovanje temeljile na internetu. Pet.com je jedna od najpoznatijih kompanija koje su stradale zbog prenapuhanog balona.
Od investitora među kojima su bili Amazon i Hummer Winblad Venture Partners tvrtka je prikupila su oko 110 milijuna dolara, što je značajno manji iznos od ostalih kompanija uvrštenih u ovaj izbor, ali ostala je zapamćena po spomenutom dot.com balonu.
Tvrtka je postala poznata u javnosti po snažnoj marketinškoj kampanji koja je obuhvatila i skupi oglas na Super Bowlu u siječnju 2000. godine. Njena maskota dala je intervju za magazin People i gostovala je u emisiji Good Morning, America. Mjesec dana nakon Super Bowla pokrenula je inicijalnu javnu ponudu u kojoj je prikupljeno 82,5 milijuna dolara. No, tvrtka nije dočekala kraj godine. Urušila zbog neodrživog poslovnog modela koji je gomilao gubitke i prekomjerne potrošnje na oglašavanje.
Električni automobil Better Place
Tvrtku Better Place za proizvodnju električnih automobila osnovao je 2007. izraelski poduzetnik Shai Agassi. U jednom trenutku izgledalo je da bi mogla ostvariti uspjeh poput Muskove tvrtke Tesla. Better Place prikupio je više od 900 milijuna dolara, privukavši investitore, među kojima su bili VantagePoint Capital Partners, General Electric i bankarski divovi HSBC i Morgan Stanley, s inovativnom idejom o lako zamjenjivim baterijama.
Istrošene baterije u električnom automobilu zamijenile ni se svježim baterijama za samo nekoliko minuta, Tako bi se povećao domet automobila i smanjila sumnjičavost vozača prema električnim automobilima zbog malog dohvata.
Međutim, logistika i visoki troškovi izgradnje potrebne infrastrukture kako bi ideja o zamjeni baterija postala ostvariva pokazali su se kao prevelika prepreka. Better Place je proizveo samo tisuću automobila prije nego što je 2013. pokrenut stečaj tvrtke.
Solarni paneli Solyndra
Tvrtka za proizvodnju solarnih panela Solyndra osnovana je godine. Brzo je privukla pozornost, a Obamina administracija isticala ju je kao primjer tehnoloških inovacija u sektoru održive energije. Solyndra je dobila kreditna jamstva savezne administracije u iznosu od 535 milijuna američkih dolara, a od investitora je istovremeno prikupila više od 1,2 milijarde dolara. Među ulagačima su bili Redpoint Ventures, US Venture Partners i milijarder, inače veliki Obamin donator, George Kaiser. Solyndra je “najskuplja” američka kompanija na popisu CB Insightsa.
Kompanija je krahirala nakon što su 2011. pale globalne cijene većine komponenata za solarne panela, prvenstveno silicija. Pad cijena omogućio je Solyndrinim konkurentima da snize cijene, a Solyndra, koja je za razliku od konkurencije za proizvodnju fotonaponskih članaka nije koristila multikristalni silicij, tome nije konkurirati. Tvrtka je podnijela zahtjev za stečaj u rujnu 2011. godine.