Uz Buksu svaki neiskorišteni prostor može postati dodatan izvor prihoda

Želimo potaknuti ljude da razmisle o neravnoteži u iskorištenosti prostora koja je vidljiva svuda oko nas, te im osvijestiti činjenicu da svaki neiskorišteni prostor može poslužiti kao dodatan izvor prihoda, kaže Daliborka Dragašević, jedna od pokretačica platforme Buksa.hr.

654
buksa.hr Daliborka Dragašević
Daliborka Dragašević

Prostor nam je danas sve dragocjeniji. Od onog javnog  do prostora kojim raspolažemo u svojim domovima. Mnogi se, na primjer, nađu u situaciji da privremeno moraju negdje pohraniti dio stvari, a zbog nedostatka prostora nemaju kamo. Ili im je on potreban iz nekog drugog razloga. Drugi pak stjecajem okolnosti imaju višak prostora.

Potaknuta time, Daliborka Dragašević s partnerima pokrenula je platformu za dijeljenje prostora buksa.hr na kojoj svaka pravna ili fizička osoba koja ima bilo kakav neiskorišteni prostor može ga oglasiti i ponuditi u najam na kraći ili duži rok nekome kome nedostaje prostor za pohranu stvari, parking ili ured. Jednako tako, prostor se preko platforme može i unajmiti.

Na ideju je došla nakon razgovora s kolegicom i sadašnjom članicom tima Ivanom Kukolj o problemu s kojim se suočava svakog ljeta kada iseljava svoje stvari iz stana kako bi ga iznajmila turistima. Redovito se događa da u sezoni nema gdje pohraniti svoje stvari, a isti problem ima većina njezinih kolega privatnih iznajmljivača.

“Njezin prijedlog je bio da unajmimo dio komercijalnog skladišta koje bi dalje iznajmljivali fizičkim osobama koje imaju isti problem. No zaključile smo da bi idealno bilo da netko u blizini ima slobodan prostor po povoljnijoj cijeni. Nekoliko mjeseci nakon toga je nastupila pandemija koja je značajno ubrzala transformaciju društva u smislu više razine informatičke pismenosti i otvorila ljude svih dobnih skupina prema digitalnom obliku poslovanja.

Buksa je ekonomija dijeljenja primijenjena na prostor

Život se u to vrijeme odvijao online. Puno sam vremena provodila na internetu proučavajući modele elektroničkog poslovanja, pa mi se nekako ideja nametnula sama po sebi. Ako se dijele automobili, kuće za odmor i bicikli, zašto se ne bi dijelio i prostor, kad već postoji realan problem kroničnog nedostatka prostora, naročito u velikim gradovima i turističkim središtima. Ekonomija dijeljenja nije ništa novo, mi smo je samo odlučili primijeniti na prostor”, razlaže Daliborka.

Naglašava da Buksa.hr nije posrednik u prometu nekretnina: “Ne obvezujemo se i ne obećavamo da ćemo korisnicima pronaći odgovarajući prostor. Također ne sudjelujemo u pregovorima oko najma, već korisnici direktno dogovaraju uvjete i međusobno potpisuju ugovor o najmu prostora te preuzimaju sve obveze oko tog pravnog posla”.

Buksa djeluje kao internetsko tržište: najmodavci na platformi oglašavaju svoje prostore za najam, a najmoprimci ih pretražuju i imaju mogućnost preko platforme odgovarajući prostor rezervirati i platiti, odnosno pokrenuti proces automatske mjesečne naplate najamnine.

I to je ono što Buksu razlikuje od oglasnika koji se bave oglašavanjem prostora za najam, ističe Daliborka. Kada najmoprimci preko platforme rezerviraju i unajme prostor, platforma dalje naplaćuje najamninu od najmoprimca i uplaćuje je najmodavcu umanjenu za proviziju platforme.

“Tako ni najmodavci, ni najmoprimci ne moraju brinuti o naplati – najamnina se naplaćuje od najmoprimca i isplaćuje najmodavcu na točno određeni datum svakog mjeseca. Provizija platforme omogućuje nam da učinimo platformu maksimalno sigurnom kroz provjeru identiteta korisnika i da ponudimo osiguranje pohranjenih predmeta, te sigurno i bezbrižno provodimo platne transakcije.

Potencijal neiskorištenog prostora

Postoji još nešto što nas čini drugačijima. Želimo potaknuti ljude da razmisle o neravnoteži u iskorištenosti prostora koja je vidljiva svuda oko nas, te im osvijestiti činjenicu da svaki neiskorišteni prostor može poslužiti kao dodatan izvor prihoda. Svaki prostor – slobodna soba, podrum, tavan, čak i vrtna kućica, može nekome poslužiti da privremeno ili trajno zbrine stvari koje su mu višak ili mu privremeno ne trebaju.

Samo primjer – mnogi ljudi nemaju gdje s dječjim igračkama i opremom, ali je ne žele baciti. Komercijalna skladišta si mnogi u tu svrhu ne mogu priuštiti, ali bi vjerojatno pohranili tu opremu kod nekoga u svojoj blizini tko ima slobodan podrum i iznajmljuje ga po povoljnijoj cijeni od komercijalne. Netko tko preuređuje stan treba na mjesec dana odložiti namještaj. Vjerojatnije je da će ga pohraniti u neki prostor u svojoj blizini koji se nudi po povoljnoj cijeni, nego da će ga voziti u skladište na drugi kraj grada. Sportsku opremu – skije, čamac i slično – mogu također zbrinuti kod nekoga van sezone. To je koncept dijeljenja prostora koji donosimo i želimo osvijestiti i učvrstiti na hrvatskom tržištu”, tumači Daliborka.

U timu ih je zasad troje. Ivana Kukolj je zadužena za oglašavanje i prodaju u regiji Dalmacija i podršku korisnicima. Dugogodišnje iskustvo voditelja maloprodajnih jedinica u B2C sektoru rezultiralo je vrlo dobrim (pre)poznavanjem potreba kupaca te sposobnošću asertivne komunikacije i upravljanja sukobima što je, ističe Daliborka, iznimno poželjna osobina osobe koja se bavi podrškom kupcima.

“Za prodaju poslovnim korisnicima i marketing zadužen je jedini muški član tima koji je ujedno i najveći kreativac kad je riječ o pronalasku poslovnih rješenja. Kombinacija kreativnosti i dugogodišnjeg iskustva u prodaji, uz brojne kontakte iz poslovnog sektora značajno će doprinijeti uspjehu platforme.

Ja sam zadužena za postavljanje i prilagodbu poslovnog modela, izradu i održavanje tehnološkog rješenja, uspostavu i održavanje procesa te pravnog i financijskog okvira projekta”, kaže naša sugovornica.

Poslovni model

Projekt su financirali isključivo iz vlastitih izvora. A poslovni model temelji se na oglašavanju i najmu prostora preko platforme.

Oglašavanje na platformi može biti besplatno i naplatno. Ako korisnik besplatno oglašava svoj prostor na platformi vidljiva je samo lokacija, a komunikacija s najmoprimcem sporija jer se odvija preko kontakt forme. Naplatni paketi pak daju mogućnost izravne komunikacije korisnika: uz oglas su vidljivi svi kontakt podaci najmodavca, oglas je ovisno o paketu dodatno naveden na poziciji “Izdvojeni oglasi”, postoji mogućnost objave logotipa tvrtke te ostalih pogodnosti.

“Oglašavanje funkcionira na bazi pretplate. Korisnik preko platforme kupi paket oglašavanja, čime aktivira pretplatu na odabrani paket. Iznos oglašavanja se svakog mjeseca na isti datum naplaćuje s korisnikove kartice ili transakcijskog računa (SEPA) do dana kada korisnik odluči otkazati pretplatu.

Kod najma prostora preko platforme najmoprimac plaća rezervacijski polog u fiksnom iznosu koji određujemo mi, a služi kao svojevrsno jamstvo ozbiljnosti ponude. Sredstva se skidaju s računa tek ako najmodavac potvrdi da je prostor slobodan i rezerviran, a vraćaju se na račun najmoprimca u cijelosti nakon sklapanja ugovora. Nakon rezervacije korisnici dogovaraju eventualni pregled prostora, datum potpisa ugovora i početka pohrane i nama dostavljaju sklopljeni ugovor o pohrani kako bismo mi u sustavu postavili datume i iznose naplate i isplate najmodavcu”, objašnjava Daliborka.

Naplata najamnine počinje na dan početka ugovora i traje do isteka ugovora. Platforma cijenu najamnine uveća za iznos svoje provizije, i to je iznos koji se naplaćuje od najmoprimca mjesečno terećenjem njegove kreditne ili debitne kartice ili transakcijskog računa (SEPA), dok se najmodavcu isplaćuje iznos najamnine naveden na ugovoru o pohrani na njegov transakcijski račun.

Još jedan važan segment za Buksu je sigurnost.

Sigurnost korisnika i pohranjenih stvari

“Sigurnost korisnika te sigurnost pohranjenih stvari u lokalnoj zajednici pokazala se kao ključan faktor za donošenje odluke o korištenju platforme. Stoga svi naši korisnici prije sklapanja svog prvog ugovora preko platforme moraju proći provjeru identiteta i valjanosti osobne iskaznice ili drugog dozvoljenog službenog dokumenta. Također, prihvaćaju da u bilo kojem slučaju zlouporabe ili sumnje na njihovu zlouporabu platforme i povjerenja najmoprimca njihove podatke možemo proslijediti nadležnim tijelima.

S obzirom na to da nismo posrednik u prometu nekretnina, ne pregledavamo prostore koji se iznajmljuju. Najmodavci predajom oglasa na platformu prihvaćaju naše uvjete korištenja i time jamče da su vlasnici prostora ili da nastupaju u drugom svojstvu prema kojem imaju pravo iznajmljivati prostor koji oglašavaju. Tako preuzimaju svu pravnu odgovornost koja proizlazi iz predmetnog posla. Osim toga, svakako se moraju susresti s najmoprimcem prije početka pohrane radi eventualnog pregleda prostora i potpisa ugovora o pohrani. Logično je da će najmoprimac prije početka pohrane željeti pregledati prostor u kojem će ostaviti svoje predmete.”

Stvari pohranjene kod najmodavaca osigurane su prema uvjetima police Buksina osiguravajućeg partnera, ali uz uvjet da se najamnina plaća preko platforme. Predložak ugovora o pohrani i popisa pohranjenih predmeta pojavit će se u korisničkom sučelju najmoprimca nakon uplate rezervacijskog pologa. Osiguravajuća kuća partner nudi korisnicima platforme i dodatne pogodnosti.

“Veseli nas što su prepoznati potencijali našeg projekta i u tom segmentu., dodaje Daliborka.

Od 1. svibnja platforma je u potpunosti u funkciji

Ideju o platformi su počeli razvijati krajem 2019. Od 1. rujna 2022., kada je osnovana tvrtka Sharing, do 30. travnja ove godine trajala je pripremna, testna faza u kojoj je bilo moguće samo učitavati oglase.

“U tom razdoblju obavljali smo potrebna testiranja i prilagođavali elektronski upravitelj plaćanja koji nije bilo moguće u punom obuhvatu koristiti do uvođenja eura. Krajem 2022. sudjelovali smo i u ZICER-ovom Startup Factory akceleratorskom programu gdje smo uz pomoć mentora razvijali marketinšku strategiju te dovršavali pravni okvir.

Tijekom cijelog tog razdoblja osluškivali smo reakcije poslovnih korisnika .U prvom kvartalu ove godine neznatno smo promijenili odnosno dopunili poslovni model temeljem povratnih informacija. Pripremno razdoblje konačno je završilo krajem travnja, kada smo uveli i uspješno testirali sustav verifikacije odnosno provjere identiteta korisnika, što smo oduvijek smatrali ključnim za rad platforme i bez čega nismo željeli pokrenuti mogućnost najma i naplate najamnine putem platforme. Od 1. svibnja platforma je u potpunosti u funkciji, što znači da je sada omogućeno plaćanje i oglašavanja i najma prostora preko platforme.”

Daliborka također pojašnjava kako je teško procijeniti zaradu platforme u dijelu koji se odnosi na najam.

“Nismo mi ti koji određuju cijenu najma. Cijene određuju najmodavci, tako da je to trenutno jedna velika nepoznanica jer ne znamo hoće li doći do raskoraka između onoga što će za svoj neiskorišteni prostor tražiti najmodavci i onoga što će najmoprimci biti spremni platiti za pohranu svojih predmeta ili parkiranje vozila. Zamišljeno je da platforma bude mjesto na kojem svatko može po povoljnijoj cijeni zbuksati svoje stvari na neko vrijeme u lokalnoj zajednici, a onaj tko ima neiskorišteni prostor taj prostor iznajmiti i malo popraviti svoj kućni budžet.

No, ono što zasad vidimo jest da dosad oglašeni prostori prate relativno visoke komercijalne cijene. To je uvijek tako na početku svake nove priče, dok se tržišni odnosi u smislu ponude i potražnje ne usklade. Stoga u ovom trenutku ne bismo donosili nikakve financijske procjene. O tome možemo razgovarati ponovo za kojih godinu dana. Naša želja je pedesetak novih korisnika svakog mjeseca, uz prosječno trajanje oglašavanja ili najma od 4 mjeseca do kraja 2023.”

Daljnji koraci: nadogradnja platforme, automatizacija procesa i širenje

Tim okupljen oko Bukse nada se da će do kraja godine sklopiti dovoljan broj ugovora kako bi dobili uvid u prosječne cijene i trajanje najma.

“To nam je potrebno za učinkovito planiranje poslovanja i daljnjih marketinških aktivnosti. Također se nadamo učitati što veći broj prostora u svim većim gradovima i turističkim središtima, jer zasad su korisnici uglavnom s područja Zagreba. Ta ravnoteža između ponude i potražnje je inače veliki izazov kod svih poslovnih modela utemeljenih na principu internetskog tržišta. Još uvijek smo u fazi podizanja svijesti o postojanju našeg rješenja, a do kraja godine planiramo doći barem u fazu u kojoj potencijalni korisnici polako shvaćaju da smo baš mi ono što im je potrebno.

Također planiramo sklopiti ugovore s partnerima koji bi olakšali proces preseljenja stvari naših najmoprimaca do prostora najmodavaca, pružali usluge pakiranja i slično. Dugoročni planovi uključuju nadogradnju platforme i automatizaciju procesa, integraciju s ERP sustavom i povezanim aplikacijama, dodatna tehnička i sigurnosna rješenja koja bi umanjila potrebu da se korisnici međusobno sreću, te širenje na druge države u regiji u kojima postoje tehnički i ostali preduvjeti za ovakvo rješenje”, poručila je na kraju Daliborka.