
Bez obzira na to jeste li turist ili stanovnik, smart city aplikacije mogu vam znatno olakšati život. Jedna od takvih aplikacija je i Rutmap, mobilna aplikacija koju razvija start up-a Event Roster iz Zagrebačkog inovacijskog centra (ZICER).
Rutmap je nastao iz želje da se kreira idealna smart city platforma koja bi služila turistima i domaćem stanovništvu kao „Personal-Virtual Travel Assistent“ te tako zadovoljila sve veću turističku ponudu i potražnju, a koja bi ujedno primjenjivala najnovija tehnološka rješenja.
Putem mobilne aplikacije krajnjem korisniku nudi se virtualni prikaz okoline sa svim povijesnim i kulturnim znamenitostima, uz dodatni povijesni opis, slike i zanimljivosti.
“Rutmap je nastao u suradnji sa sarajevskom tvrtkom BetaTel Studio koja je počela razvijati aplikaciju za područje Sarajeva, a mi smo je u suradnji s njima nastavili razvijati ovdje”, tumači Mihaela Visinski, suosnivačica Event Rostera.
U Sarajevu je aplikacija postale veliki hit kao zamjena za Google Street View koji u Bosni i Hercegovini nije dostupan.
Ljepši dizajn i radi offline
“Rutmap je aplikacija na tragu Google Mapa, ključna razlika je da naša aplikacija u potpunosti funkcionira offline. Kad jednom skinete aplikaciju, ne treba vam više internet – sve je pohranjeno na vašem mobitelu”, tumači Mihaela.
Osim toga, Rutmap je vizualno ljepši i može se pretraživati po interesima. Na primjer, mogu se tražiti samo restorani, a aplikacija sugerira restorane u vašoj blizini. Obuhvaća također turističke ture, događanja i informacije o mogućnostima prijevoza.
„Htjeli smo napraviti aplikaciju koja je potrebna i turistima i lokalnim ljudima, koji ne žele imati desetke raznih aplikacija. Postoje slične aplikacije koje se baziraju na virtualnim šetnjama, a mi se pokušavamo istaknuti dodatnim sadržajem poput informacija o događanjima i turističkim turama”, razlaže Mihaela. „Vodimo se time da lokalne stvari prikažemo kvalitetnije nego što su prikazane na, na primjer, Google Mapsu. Na Google Mapsu je mnogo objekata koji više ne postoje. Mi to možemo kvalitetnije i brže ažurirati. Google Street View također pokazuje situaciju od prije nekoliko godina, iz 2011. godine, što je za današnje kriterije davno prošlo vrijeme.”
Zato su nabavili dva automobila za Street View. Osim snimanja centra grada, pripremili su poseban projekt prilagođen općinama kroz koji bi se kreirala digitalna baza koju bi one mogle koristiti za svoje potrebe.
“Načelnik općine Gračanica u Bosni i Hercegovini sklon je novim tehnologijama pa je s lokalnim tvrtkama dogovorio da financiraju Street View kako bi općina dobila virtualni zapis. Snimkom su pokrivene sve tvrtke i obrti. Ideja je da se snimka napravi za nekoliko godina uzastopno kako bi se dobila digitalna baza koja bi pratila razvoj općine i promjene koje su se u međuvremenu dogodile.”
Ovu ideju, kaže Mihaela, namjeravaju ponuditi i hrvatskim jedinicama lokalne uprave i samouprave.
Rutmap kao marketinški alat
Osnovna svrha platforme Rutmap je promoviranje i informiranje, ali ona je ujedno i marketinški alat. Zainteresiranim tvrtkama, obrtima, kulturnim i drugim institucijama Event Roster nudi tri paketa kroz koje na njihovoj platformi, odnosno na digitalnoj karti, mogu oglašavati svoje djelatnosti. Prvi paket je besplatan, za drugi mjesečna naknada iznosi 400 kuna, a za treći, najobuhvatniji, 600 kuma. Ovisno o paketu, ikona je na karti jače istaknuta, a Mihaela ističe kako jako paze na detalje. „Sve ikone su posebno dizajnirane kako bi se korisnici lakše snalazili.”
Uz svaki značajniji objekt Rutmap će imati i opciju Audio vodiča na nekoliko najzastupljenijih jezika.Rutmap pokriva područje grada Zagreba i Zagrebačke županije, a idući korak trebalo bi biti širenje na područje Istre. Aplikacija je za sada dostupna samo na Google Playu.
“Istraživanja su pokazala da nam je to za početak dovoljno, ali naravno da imamo u planu razvoj za iOS. Radimo na tome prikaz bude prilagođen iPhoneima i tražimo developera za iOS. A to u ovom trenutku nije jednostavno jer je potražnja velika”, pojašnjava Mihaela.
Na hrvatsko tržište aplikacija lansirana 1. prosinca prošle godine, uoči Adventa. Danas ju koristi nešto manje od tisuću korisnika. U BiH je korisnika znatno više, ali to je posljedica toga što nema Google Street Viewa, dodaje naša sugovornica.
Uskoro stiže update
Ovih dana izlazi update aplikacije, s nekim novim funkcionalnostima i još boljim dizajnom. „Želimo sadržajno i vizualno ojačati aplikaciju. Želimo detaljno prikazati objekte, sa slikama i detaljnim opisima. Da kad odete na neki događaj, imate svu potrebnu navigaciju, da imate liste ulica, prikaz javnog prijevoza, da možete bukirati turističke ture…”, tumači Mihaela. “Imamo pun ideja, a teško ij je sve implementirati.”
“Željela bih, na primjer, unutar aplikacije objediniti razne aplikacije za naručivanje taksija. Ljudi zaziru od velikog broja aplikacija, a sigurna sam da bi mnogi voljeli sve imati u jednoj aplikaciji.”
Sama tvrtka Event Roster nastala je zbog jednog drugog projekta po kojem je dobila ime. Projekt je još uvijek u razvoju, a Rutmap je nastao „slučajno”kroz suradnju sa sarajevskom tvrtkom, kaže Mihaela.
“Suprug Tomica i ja smo geodeti po struci. Tomici je jedan kolega predložio suradnju s BetaTel Studijom, a kako smo tek krenuli u poduzetničke vode bilo nam je zanimljivo da krenemo s nečim što je gotovo razvijeno.”
Razvoj, zapošljavanje i marketing
Do sada su posao financirali uglavnom vlastitom ušteđevinom. Mihaela je dobila od grada Zagreba potporu za samozapošljavanje od 55.000 kuna, što joj olakšalo nabavu opreme. Osim toga, bavi se grafičkim i web dizajnom što također donosi određene prihode. „Na razvoju aplikacija radimo s ljubavlju kako bismo nešto stvorili, ali teško je bez ovih poslova sa strane.”
Aplicirali su i na natječaj za inovacije novonastalih malih i srednjih poduzeća na kojem se dodjeljuju sredstva iz fondova Europske unije. Riječ je o značajnim iznosima koji bi pokrili i plaće, odnosno omogućili zapošljavanje programera i stručnjaka za prodaju, ističe Mihaela. Prijava je u proceduri.
“Dobivena sredstva namjeravamo uložiti u razvoj aplikacije, zapošljavanje i marketing. Ako ljudi nisu čuli za vas, badava vam najbolji softver”, kaže Mihaela. Najisplativiji i najpristupačniji su im digitalni marketinški kanali, ni Mihaela ne zaboravlja napomenuti kako im u jačanju vidljivosti mnogo pomaže ZICER, Zagrebački inovacijski centar u kojem se nalazi i njihov ured.
„Nadam se da će kampanja usmjerena na objekte koji žele biti na našim mapama žešće krenuti sljedeće godine”, te dodaje da do sada na tome nisu intenzivno radili. A najveći interes pokazali su iznajmljivači apartmana koji su Rutmap prepoznali kao aplikaciju koja znatno može pomoći njihovim gostima. Već spomenuti korisnički paketi nude i mogućnost podizanja internetske stranice te održavanje.
Za sada se oslanjaju na razvojni odjel u Sarajevu, ali Mihaele smatra kako je nužno da i u Zagrebu imaju developerski tim. Ili, za početak, bar jednog developera.
Osim zapošljavanja i razvoja aplikacije, u planu za iduću godinu su i prijave na natječaje i (pred)akceleratorske programe, a u prvom planu su Moj Zaba Start i Pokreni nešto svoje.