
Želja putnika za novim iskustvima, ubrzani razvoj tehnologije i klimatske promjene samo su neki od faktora koji utječu na promjene trendova u turizmu i industriji putovanja. Online rezervacije, mobilne rezervacije, personalizirana ponuda, održivi turizam (i to ne samo u odnosu na okoliš, nego turizam koji pozitivno utječe na kulturu, gospodarstvo i ljude na odredištima koje turisti posjećuju), aktivni ekoturizam te jedinstveno iskustvo, osobito u povezivanju s lokalnim kulturama i prirodom, neki su od vodećih trendova u današnjoj turističkoj industriji.
Prepoznala je to Mirna Romanjik iz Belišća: osmislila je virtualni vodič za održiva putovanja. Riječ je o mobilnoj aplikaciji pod nazivom “go!ng places” koja je dostupna na Google Playu i Apps Storeu, besplatna je i još je u razvoju. O aplikaciji smo razgovarali s Mirninim bratom Markom koji je voditelj projekta, dok je Mirna zadužena za sadržaj.
Malo drugačiji digitalni vodič
“Ideja je nastala prije otprilike dvije i pol godine. Mirna je na temelju svog akademskog obrazovanja i iskustva u turizmu prepoznala da Hrvatska ima za ponuditi puno više od ćevapčića uz more; da postoji vrlo snažna kulturna poveznica s ostalim europskim zemljama, s velikim utjecajem na našu kulturu i da postoji interes njihovih stanovnika da obiđu takva mjesta i vide dio svoje baštine u nekoj drugoj zemlji, a da Hrvatska u tom smislu nema razrađenu ponudu”, tumači Marko Romanjik.
Oko šest mjeseci su brainstormali, razmišljali kako razviti ideju. “Bilo je to u jeku pandemije pa smo zaključili kako bi najbolje bilo napraviti digitalni vodič, odnosno aplikaciju koja će korisniku pomoći da sam obiđe ta mjesta i sazna pouzdane i zanimljive informacije o njima. Okupili smo tim suradnika i eto… Uz petero ljudi iz IT-ija imamo i četiri kolegice koje rade na sadržaju: filtriraju, ispituju i pronalaze mjesta u Hrvatskoj koja bismo trebali uvrstiti u aplikaciju. Imamo odličnog suradnika za digitalni marketing, vrhunskog grafičkog dizajnera Davida Farteka iz Ljubljane, jednog od najboljih u jugoistočnoj Europi, čovjeka s impresivnom listom referenci. I trudimo se pomalo graditi priču.”
Tematske rute
U aplikaciji su kreirali rute koje odgovaraju tematskim potrebama gostiju. U ponudi su, primjerice, filmska ruta koja pokriva mjesta na kojima su snimani filmovi i serije u Hrvatskoj, pa ruta za obilazak utvrda i dvoraca, gradske rute ‘kako provesti 72 sata’ u Zagrebu, Splitu, Dubrovniku, Zadru, Osijeku, Rijeci…
“Imamo rutu koja obuhvaća obilazak najneobičnijih mjesta u Hrvatskoj: najmanjeg mora na svijetu – Karinskog mora, najmanjeg muzeja, jedne od najužih ulica u Europi, mjesta s najviše crkava po četvornom metru u splitskoj palači… Objedinili smo na jednom mjestu niz takvih zanimljivosti”, objašnjava Marko.
Iako je aplikacija još uvijek u razvoju, izbacili su je na tržište prošlog ljeta kao demo verziju jer nisu željeli propustiti vrlo uspješnu i dinamičnu turističku sezonu. I to se, ističe Marko, pokazalo kao vrlo dobar potez: “U kratkom roku ‘go!ng places’ postao je najpreuzimanija hrvatska aplikacija za turizam takvog tipa. Prema Google Trendingu, u srpnju i kolovozu booking.com bio je jedina turistička aplikacija koja je bila češće preuzimana od ‘go!ng placesa'”.
A promovirali su se usmenom predajom i kanalima digitalnog marketinga – putem Googlea, Facebooka, Instagrama, YouTubea… Trenutačno imaju oko 16 tisuća korisnika, od toga je vrlo aktivnih nešto manje od 6 tisuća.
Otkrivanje skrivenih dragulja
Na krilima tog uspjeha, kaže Marko, nastavljaju dalje. “Ono što za ovu sezonu želimo napraviti je da ‘go!ng places’ postane u pravom smislu virtualni vodič koji će korisnicima omogućiti da obiđu najzanimljivija mjesta u Hrvatskoj koja se ne mogu naći na prvim stranicama internetskih pretraživača, da probaju najbolju hranu po preporukama lokalnog stanovništva i vrhunskih hrvatskih kuhara s kojima surađujemo. Takve restorane možda neće naći među vodećim restoranima na Trip Advisoru, ali to su doista vrijedni lokalni restorani koji nude poseban doživljaj. Otkrivanje skrivenih dragulja – to je naša ideja o tome što bi ‘go!ng places’ trebao omogućiti turistima koji dolaze u Hrvatsku”.
Hrvatsku su podijelili na pet regija: Istočna, Središnja i Gorska Hrvatska, Istra i Kvarner te Dalmacija. Pokrivaju pedesetak gradova i mjesta, koje su u aplikaciji vrlo detaljno opisali i raspodijelili prema stilovima putovanja. Korisnik tako može destinacije pretraživati prema nekoliko kriterija, ovisno o tome traži li obiteljski stil putovanja, aktivni odmor, gastronomske užitke ili želi obići neke kulturne znamenitosti; želi li provesti odmor na moru, u planinama, ruralno i tako dalje. Unutar pedesetak pokrivenih detinacija obradili su oko 1.000 pojedinačnih lokacija koje preporučuju i koje korisnik može vidjeti unutar ‘near by’ funkcije. Obuhvatili su otoke, Kopački rit, Rastoke, Slunj i niz drugih zanimljivih odredišta.
Lokacije biraju i recenziraju uz pomoć usmene predaje, “lokalnih suradnika, vlastitog tima ili ljudi koje dobro poznaju i koje vrijedi poslušati”, kaže Marko.
Lokalne preporuke
“Naš tim sastoji se od petnaestak ljudi koji su uglavnom raspoređeni širom Hrvatske. Kontaktiramo vrhunske kuhare, obiteljska poljoprivredna gospodarstva koja znaju što je dobro i zanimljivo u njihovoj okolici i mogu nas povezati. Ujedno provjeravamo imaju li dobro reputaciju kod lokalnog stanovništva, služe li restorani doista domaću hranu s lokalnih farmi i polja, surađuju li restorani s OPG-ovima; provjeravamo kvalitetu ponude drugih usluga, na primjer adrenalinskih ako se tako predstavljaju. Lokalne preporuke, ili kako mi volimo reći ‘Local tips for awasome trips‘, su glavna razlika između onoga što pruža ‘go!ng places’ odnosu na Google Maps, Trip Advisor i neke druge popularne vodiče”.
Najveći je interes korisnika za destinacije vezane uz veće gradove. “To je”, dodaje Marko, “možda dio jedne šire priče kako kod nas funkcionira turizam i općenito kako je koncentriran sadržaj”. Najpopularnije su zagrebačke destinacije poput Dolca i Uspinjače (najmanja uspinjača na svijetu), Katedrale u Šibeniku, zadarskih Morskih orgulja, dubrovačkih zidina i Straduna.
“Turisti vole obići ono što je poznato, ono što se može dobro prezentirati na društvenim mrežama, mjesta gdje se mogu fotografirati.”
Za sada pokrivaju isključivo Hrvatsku, a kada dodatno razviju aplikaciju i testiraju biznis model na hrvatskom tržištu, planiraju pokriti i Sloveniju, Bosnu i Hercegovinu te Srbiju. Idući korak bila bi emitivna tržišta važna za Hrvatsku: Češka, Austrija, Slovačka…
Podrška OPG-ovima, restoranima i vinarijama
“U ovoj fazi rasta i razvoja želimo pomoći partnerima – restoranima, OPG-ovima i vinarijama – da dobiju na vidljivosti, povećaju broj posjeta odnosno prihode privlačenjem gostiju koji teže autohtonom iskustvu i koji su za dobar doživljaj spremni posegnuti dublje u džep. Na temelju podataka koje imamo, znamo kako dosegnuti te goste i možemo ih dosegnuti, znamo gdje se oni nalaze i koliko su novaca otprilike spremni potrošiti. To je primarno. Druga stvar koju želimo je ponuditi sljedeće godine kompletne aranžmane, ne samo koje destinacije obići, nego i rezervaciju smještaja.”
Aplikacija je besplatna i ostat će besplatna, kaže Marko. Poslovni model temelji se na naplati od poslovnih subjekata koje promoviraju kroz aplikaciju, prvenstveno restorana, vinarija i smještajnih objekata. OPG-ovi su, razlaže Marko, ranjiva skupina koju žele podržati: “Malo su zanemareni u hrvatskom turizmu, a imaju veliki potencijal za napredak”.
Plan je da okupe partnersku mrežu od 60-ak restorana s autohtonom domaćom hranom koji surađuju s lokalnim farmama i OPG-ovima, podjednak broj vinarija i možda nešto manji broj OPG-ova.
Prihode očekuju i od promocije različitih manifestacija koje odgovaraju vrijednostima koje “go!ng places” zastupa: to su primarno briga za ekologiju te povezanost s lokalnim stanovništvom.
“Ako ćemo organizirati sajam hrane i pića u nekom dijelu Hrvatske, onda želimo da na tom sajmu budu lokalni i regionalni proizvođači, OPG-ovi, vinari sa svojim proizvodima, a ne da se nude pizze, hamburgeri i palačinke, jer to nisu autohtona jela. Takvi proizvodi imaju mjesto na hrvatskoj turističkoj sceni i u hrvatskoj ponudi, ali mi smo se opredijelili u segmentu održivosti ‘gurati’ autohtone proizvode i njihove proizvođače”, objašnjava Marko.
Personalizacija, plan putovanja i proširena stvarnost
Za ovu turističku sezonu osim personalizacije sadržaja planiraju uvesti u aplikaciju mogućnost izrade plana putovanja, da korisnik može sam kreirati kako će provesti svaki dan putovanja s obzirom na preferirani stil.
U planu je i proširenje aplikacije na njemački jezik za ovu sezonu, a kroz godinu dana aplikacija bi trebala biti dostupna na još nekoliko jezika: talijanskom, češkom i francuskom. Zaključno s krajem ove godine žele dosegnuti 75 – 100 tisuća preuzimanja.
U pripremi je i projekt proširene stvarnosti na rutama. “To je jedinstven projekt u Europi, u kojem surađujemo s osječkom tvrtkom Downtown Game Studio, koja ima iskustvo u projektima proširene stvarnosti, te sa stručnim suradnikom Danielom Rafaelićem, stručnjakom za umjetnost i film, koji nam kreira sadržaj. No, to traži dosta ulaganja i još uvijek je u procesu razvoja”, razlaže Marko.
Dodaje kako žele biti tržišno održivi i atraktivni, pa nisu tražili financiranje od strane institucija. “Odabrali smo teži put, put koji iziskuje dosta ulaganja vlastitih sredstava, ali ga smatramo kvalitetnijim i održivim.”
Od pedesetak turističkih zajednica su dobili podršku kroz ustupanje prava na korištenje fotografija i promo materijala za promociju destinacija na njihovu području.
“U turističkim zajednicama postoje kvalitetni ljudi koji odrađuju dobar posao. S nekima od njih imamo jako dobra iskustva, prate turističku ponudu i u kome smjeru ide tržište, prilagođavaju se i spremne su pomoći”, ističe Marko.
Najveći izazov: kako održati tim na okupu
Što se tiče izazova u dosadašnjem radu, kaže kako je najveći izazov bio okupiti i zadržati na okupu projektni tim koji se nije značajnije promijenio od samog početka: “Mi ne možemo kompenzirati financijski uloženi trud i rad kao što mogu neke velike korporacije. Jasno smo na početku rekli ljudima da ovim projektom neće zaraditi novac koji trenutno mogu dobiti na tržištu, ali zato mogu sudjelovati u razvoju zanimljivog projekta. Ključ je transparentnost, otvorenost, iskrena komunikacija i karakter osoba u timu. Uspijevamo vrlo dobro funkcionirati zajedno”.
Kratkoročni planovi usmjereni su na razvoj novih funkcionalnosti te proširenje partnerske mreže, dok je dugoročni plan proširenje ponude kroz proširenu stvarnost i nadogradnja aplikacije da bude interaktivna i korisnija, širenje na regiju te korištenje prikupljenih podataka kroz aplikaciju kako bi se smanjio otpad koji nastaje u turizmu.
“Vjerujemo da postoji konekcija između mjesta gdje turisti idu, odakle dolaze, što obilaze, s njihovim ponašanjem i odnosom prema zbrinjavanju otpada i korištenju jednokratnih proizvoda…”, pojašnjava Marko.
A “go!ng places” za pet godina? “Vidim ga kao jedinstven virtualni vodič za putovanja u Hrvatskoj i regiji koji korisnicima omogućuje da posjete mjesta koja ne mogu naći na prvim stranicama internetskih tražilica i u oglasima, a pružit će im autentično iskustvo putovanja, omogućiti im da upoznaju ljude, običaje, hranu, pića i kulturu mjesta u koja dolaze i da se povežu s ljudima koji tamo žive”, zaključio je Marko Romanjik.