Svaki događanje na neki način utječe na okoliš, a taj utjecaj raste proporcionalno veličini događanja. Uobičajeni negativni utjecaji na okoliš su zagađenje emisijom stakleničkih plinova, bukom, kemikalijama, plastikom…
Održivo upravljanje događajima je proces u kojem se prilikom organizacije vodi briga o ekološkim, ekonomskim i socijalnim pitanjima. Podrazumijeva društveno i ekološki odgovorno planiranje, organizaciju i provedbu događaja te sudjelovanje u njemu. Uključuje načela i prakse održivog razvoja na svim razinama organizacije kako bi se osiguralo odgovorno održavanje samog događanja. Organiziranje takvog događanja traži integrirani pristup te uključivanje svih ključnih dionika – klijenata, organizatora, dobavljača te svih ostalih partnera.
“Održivost u eventima u Hrvatskoj je trenutno u povojima. Nadam se da će se to uskoro promijeniti i da će takav tip organizacije evenata postati raširen u cijeloj branši”, kaže Maja Bosanac, osnivačica tvrtke Eventful i pionir u organizaciji održivih događanja u Hrvatskoj.
Podizanje svijesti o održivosti
“Održivi eventi su”, tumači Maja, “dizajnirani i organizirani tako da minimiziraju potencijalne negativne utjecaje i za sobom ostavljaju pozitivne utjecaje na zajednicu i sve sudionike takvog tipa eventa. Ono što je meni izrazito važno kod takvih događanja je da organizatori takvih eventa imaju dodatnu priliku potaknuti i inspirirati sve sudionike na održiv život i podizanje svijesti o održivosti i koliko nam ona može pridonijeti u kvaliteti života.”
Maja je dijete poduzetnika i kaže kako je od malena znala da će jednog dana biti poduzetnica. “Definitivno je tome doprinijela i činjenica da sam poduzetničkog duha i takav način ponašanja i razmišljanja mi je prirodan i urođen. Još jedan razlog je što sam vidjela da mogu ispričati svoju priču samo ako se odvojim i krenem samostalno, jer kad radiš za druge poštuješ njihov sustav i njihove ideje. Četvrti razlog je što želim približiti ono u što vjerujem svima drugima. Eventful kao agencija vjeruje kako održivi eventi nisu samo dio trenda koji je svuda oko nas, već su uistinu potrebni svima nama želimo li sačuvati planet na kojem živimo, te kako bismo osigurali bolji život za generacije koje dolaze.”
Za ulazak u poduzetničke vode odlučila se prije otprilike godinu i pol dana. Na početku svoje poduzetničke priče odlazila je u Plavi ured i slušala dosta njihovih predavanja koja su joj, ističe, pomogla da definira neke stvari koje joj u početku nisu bile jasne.
U pokretanje firme uložila je vlastitu ušteđevinu, a prijavila se i za poticaje za samozapošljavanje Hrvatskog zavoda za zapošljavanje. To joj je uvelike pomoglo prilikom opremanja ureda i plaćanja doprinosa u prvoj godini koji, kaže Maja, “nisu bili tako mali izdatak kad tek krećeš u poslovanje”.
Prvi klijenti putem Google
“Što se prvih klijenata tiče, tu sam možda imala sreće jer su se oni sami pojavili. Došli su do mene putem Googla. U Google oglašavanje u tom trenu nisam uložila niti lipu, kao niti u bilo kakav drugi oblik oglašavanja, pa mi je samostalna pojava prvih klijenata bila potvrda da radim nešto dobro. Mislim da su klijenti bili željni agencije koja će za njih napraviti nešto drugačije od onoga što se do tada radilo. Upravo mi je zbog toga drago da su došli k meni, jer svakom klijentu pristupam personalizirano, odradimo upitnik kroz koji dobijem sve potrebne informacije o eventu te na temelju toga napravim koncept samog događanja. Nekako se poklopilo da su moji klijenti bila mala i srednja poduzeća koja su imala potrebu za eventom, a nisu imali vremena sami se time pozabaviti.”
Maja dodaje kako su pandemija i popratna kriza možda došle u pravom trenu da poduzeća počnu razmišljati o tome da cijelo poslovanje trebaju usmjeriti u održivom smjeru.
“Upravo zato se bavimo i edukacijom i konzultacijama na području održivosti u poslovanju s različitih aspekata, poput marketinga, financija ili operativnih zadataka, pa tako i održivim eventima kao sastavnim djelom poslovanja. To je jedan od načina edukacija klijenata koji smo prepoznali, kako bi oni dubinski počeli primjenjivati održivost u poslovanju. Samim time doći će i do održivosti kod organizacije evenata”, tumači Maja.
Dodaje da velike korporacije, koje imaju društveno odgovorno poslovanje već adaptirano u svoj model poslovanja, više okreću takvom tipu organizacije evenata, iako to nije pravilo. “Na žalost, ponekad je takvim poduzećima bitnija javna slika o njima, pa rade samo na tom području, ne i na samom poslovanju. Nadam se da će se to uskoro promijeniti.”
Organizatori moraju biti kreativni i inovativni
Prilikom same organizacije događanja Eventful surađuje s nizom pouzdanih i provjerenih dobavljača. “To su”, pojašnjava Maja, “dobavljači za koje znam da će odraditi sve ono što smo zamislili i predstavili klijentu”.
“Izuzetno je teško pronaći dobre dobavljače i partnere koji će vas podržati u bilo kojem trenu i za koje znate da možete računati na njih, bez obzira koji zadatak bio. Zato smo sretni da smo pronašli partnere za koje znamo da će stati iza nas i u najtežim situacijama. To se i pokazalo i u ovom razdoblju”, naglašava Maja.
Na pitanje o konkurenciji odgovara kako joj nje poznato da se u Hrvatskoj još netko bavi organiziranjem održivih evenata.
“Mislim da je to zato što ne postoji znanje, ali niti zanimanje, što osobno smatram jako velikim nedostatkom organizatora. Njihov je posao da budu kreativni, inovativni i da koriste pozitivne prakse koje su već vidjeli i nadograde ih svojim idejama. Nedavno sam pročitala da je industrija na globalnoj razini samo u 2019.godini vrijedila 1,25 milijarde dolara. Tu se moraju uzeti u obzir i glazbena događanja, sportska, ali i korporativna i razne konferencije. Što se Europe tiče, čak 38 posto događanja radi se na održiv način, a među takvim događanjima su i veliki glazbeni festivali, što svakako nije zanemarivo. Vjerujem kako će u narednim godinama taj postotak sve više rasti.”
Reciklaža i održivi materijali
Što se tiče troškova, prilikom organizacije održivih događanja može se uštedjeti na jako puno stavaka, ali će neke zasigurno biti skuplje, iako cijene održivih proizvoda sve više padaju, razlaže Maja. Kao primjer navodi bočice koje se često daruju posjetiteljima događanja.
“Prije nekoliko godina svi su koristili plastične bočice jer su staklene bile dosta skuplje. Danas su cijene staklenih bočica puno prihvatljivije, a izbor je veći. Mi smo za svoju konferenciju, na primjer, tražili vezice od materijala koji je napravljen od recikliranih boca. Takve vezice su skuplje od običnih plastičnih, ali možemo ih višekratno iskoristiti ako ih ne personaliziramo. Bitna je prilikom organizacije razmišljati o reciklaži, prenamjeni, ali i o održivim materijalima”, pojašnjava.
Orientation Day
Eventful organizira i događanja vezana uz zapošljavanje. To su eventi poput orientation daya, koji je uobičajen u svijetu, a kod nas se rijetko organizira.
“Statistike pokazuju zašto je važno organizirati takve evente. Čak 87 posto zaposlenika koji su prisustvovali takvim eventima dosegnulo je zadane ciljeve. Nakon što se zaposlenicima bolje predstave ciljevi i jasna misija i vizija te smjer u kojem poduzeće ide, njih 35 posto pokazalo je povećanje produktivnosti, 66 posto zaposlenika koji su tek počeli raditi u poduzeću kaže kako se lakše prilagođavaju uz mentora, a 82 posto zaposlenika koji ostaju u poduzeću više od tri godine jasno razumiju ciljeve i misiju poduzeća. To nisu zanemarive statistike i zato smatram kako je bitno da i naša poduzeća uvrste ovakav tip evenata u svakodnevno poslovanje”, razlaže Maja.
Novi projekti
Kriza zbog pandemije pomogla je Maji da “stane na loptu” i pozabavi se stvarima koje su već neko vrijeme bile na njenim to-do listama, a nije se njima stigla baviti. Radila je novim projektima koje uskoro namjerava javno predstaviti, poput certifikata vezanih uz održive evente, njihovo planiranje te kriterije. Istražuje postojeće certifikate te kako ih prilagoditi našem tržištu. Zatim su tu edukacijski programi za organizatore evenata i konferencije koje Eventful priprema u ovoj i sljedećoj godini.
“Što se mjera pomoći tiče, koristila sam mjesečnu naknadu za očuvanje radnih mjesta te otpis plaćanja doprinosa, što mi je dosta značilo s obzirom na to da sam preko noći, kao i drugi organizatori događanja, pala na nula kuna prihoda zbog zabrane okupljanja. Što se tiče daljnjih mjera, ako se ne donese odluka o produljenju financiranja na još tri mjeseca, uopće ne znam što nas čeka do kraja godine. Dosta se priča o oštrijim uvjetima i slažem se s tom odlukom jer se vidjelo kako je dosta njih iskoristilo ove mjere iako nisu imali stvarnu potrebu za tim.”
O virtualnim događanjima
U razdoblju ograničenja virtualna događanja supstituirala su klasična, regularna događanja.
“Osobno vjerujem kako su virtualna događanja dobra zamjena za regularna događanja, ali samo u ovakvim slučajevima ograničenja. Klijenti, ali i sudionici, uvijek teže za onim wow efektom i nečim što nikad nisu vidjeli niti osjetili, te će upravo iz tog razloga biti jako teško nadomjestiti regularna događanja virtualnim. Osim toga, teško ljudima možete opravdati vrijednost koju plaćaju za virtualne evente, a budimo realni, i oni se moraju tako financirati. Zato radimo na platformi koja će biti osnova za našu konferenciju, barem njen virtualni dio.”
Riječ je o konferenciji Mind, Body and Soul, prvoj potpuno održivoj konferenciji u Hrvatskoj koja bi se trebala održati početkom listopada.
“Odlučila sam da odemo u smjeru hibridne konferencije. Paralelno pripremamo online i on site konferenciju i za sad je sve prema planu. Službeni program ćemo pustiti na svojim društvenim mrežama i web stranici 1. lipnja. Svima koji uplate kotizaciju za online pristup ponudit ćemo behind the scene sadržaj koji ljudi na konferenciji neće moći vidjeti.”
Plan je da online varijanta traje 4 dana, uz 3 sata kvalitetnog sadržaja dnevno. Za one koji nešto propuste, sadržaj će biti dostupan i na zahtjev. On site varijanta je i dalje u Novom Vinodolskom, u trajanju od dva dana uz cjelodnevne programe – predavanja, radionice, ali i dodatni sadržaj koji Maja za sada ne želi otkrivati.
Kriza nas je ojačala
“Eventful ima jasnu viziju, misiju i ciljeve koji su odlična baza za daljnji rast”, ističe Maja. “Trenutno mi je plan proširiti se na edukacije vezane uz održivost evenata, evente u turizmu, ali i samu organizaciju prema svima koji žele naučiti više o ovom segmentu. Planiramo i nove konferencije za sljedeću godinu. Ova kriza nas je učinila jačima. Nismo stali s poslom, nego pripremamo brojne novine za naše klijente.”
Maja se nada da će Eventful za pet godina biti vodeća agencija u organizaciji održivih evenata koja će potaknuti klijente da razmisle o takvom obliku poslovanja, a ne samo organizaciji održivih evenata.
“Nadam se da ćemo uvelike promijeniti udio organizacije održivih evenata u odnosu na regularne u Hrvatskoj. Nadam se, također, da ćemo imati i više zaposlenih koji će razmišljati na kreativan i inovativan način i koji će, zajedno sa mnom, učiniti onaj korak više prema promjeni koja nam je svima potrebna”, rekla je Maja Bosanac, pionirka u organizaciji održivih događanja u Hrvatskoj.