Krznar, Spin City: Uber i taxi usluge nisu nam konkurencija

Startup tvrtka Urban Mobility koju su osnovali Matija Krznar i Florian Grubišin, osmišljena je kao platforma za usluge temeljene na green-tech rješenjima, a Zagreb je stavila na kartu europskih metropola sa car sharing sustavom

511
Spin City
Matija Krznar, osnivač i direktor tvrtke Urban Mobility

Iako je karijeru započeo u korporaciji, Matija Krznar, direktor tvrtke Urban Mobility koja je u Zagreb dovela car sharing sustav Spin City, oduvijek je razmišljao o vlastitom biznisu.

“Prateći startup scenu i razvoj aplikativnih rješenja, shvatio sam da postoji značajan potencijal za nova tržišta i nove igrače. Oduvijek sam se interesirao za sve vrste prometovanja, kretanja i automobile. Kada sam shvatio kakav potencijal postoji na području mobilnosti i prometa te prostora za optimizaciju na našem tržištu, definitivno sam odlučio da se želim time baviti i pokrenuti moderan sustav dijeljenja električnih vozila”, kazuje Krznar.

“Pokretanje prvog car sharing projekta na ovim prostorima bilo je zaista izazovno. U dvije godine pripreme, razvoja sustava, stvaranja tima, pregovaranja s dobavljačima i prezentiranja ideje da ljudi međusobno dijele (električni!) auto putem aplikacije, nailazio sam na svakojake prepreke. Osobito je bilo zahtjevno uvjeriti financijske institucije da se radi o poslovnom modelu koji može zaživjeti na našem tržistu.”

Koncept prilagođen hrvatskim uvjetima

O tvrtki koja, kako kaže, nudi inovativni model mobilnosti, počeo je razmišljati prije tri godine potaknut nedovoljno fleksibilnom mrežom javnog prijevoza u Zagrebu. Koncept car sharinga odnosno sukorištenja automobila uspješno je zaživio u velikim gradovima Europe i Sjedinjenih Američkih Država.

“Htio sam ga maksimalno prilagoditi i tehnološki unaprijediti da odgovara potrebama i suvremenom stilu života u hrvatskim gradovima. I tako je nastala startup tvrtka Urban Mobility koju sam osnovao sa partnerom Florianom Grubišinom, osmišljena kao platforma za usluge temeljene na green-tech rješenjima. Pionirski poduhvat tvrtke je Spin City, projekt koji dovodi Zagreb na kartu europskih metropola sa car sharing sustavom.”

Spin City uz primjenu suvremene tehnologije, tumači njegov osnivač, integrira principe ekonomije dijeljenja (sharing economy) i suvremene zelene ekonomije.

Zahvaljujući pametnim rješenjima, Spin City korisnici koriste vozilo upravo onoliko koliko im je potrebno, a bez troškova posjedovanja i održavanja i na taj način doprinose racionalnom raspolaganju resursima, očuvanju okoliša i kvaliteti života u gradu. Za vožnju gradom potrebni su im samo pametni telefon i vozačka dozvola.

Korištenje Spin City automobila

“Aplikativno rješenje povezano sa serverom šalje informaciju u putno računo koje je konektirano u vozilu. Putno računo preko servera “prima” naredbe od strane korisnika (rezerviraj, otključaj, zaključaj…). Sigurnost i zloporaba korisničkih računa je priličan izazov za sve koji rade posao putem aplikativnih rješenja.

Kako bi smanjili sigurnosne rizike, svaki korisnik verificira svoj korisnički račun prije vožnje i to unosom svog jedinstvenog PIN broja na terminalu. Ukoliko se unese pogrešan PIN, tj. onaj koji ne pripada odnosnom korisničkom računu, vozilo se neće moći upaliti ni pokrenuti”, govori Krznar.

Također, Spin City ima “alarming” funkcionalnost u sustavu rezervacija koji daje upozorenja o statusu flote od 30 vozila na terenu. U slučaju da se prazni akumulator ili npr. ukoliko je razina baterije električnog vozila na 25% ili niže, šalje se obavijest putem sustava voditelju voznog parka, koji dalje dodijeljuje zadatak agentu na terenu, ovisno o vrsti zadataka, prioritetu i sl.

“Sami korisnici prije vožnje putem terminala odgovaraju na pitanje o čistoći vozila izvana i iznutra te ovisno o odgovoru, imamo informaciju kada vozilo treba na pranje/čišćenje a što optimizira naše resurse.”

Uber i taxi usluge usluge nisu izravna konkurencija Spin Cityju, ističe Krznar. „Uber je ride sharing i time je komplementaran car sharingu. Riječ je o uslugama koje se međusobno razlikuju u prvom redu po kontroli koju ima korisnik.

Kod car sharinga vi kao vozač imate sav komfor koji vam pruža vožnja osobnog vozila – sami birate kuda ćete se, koliko i kako voziti.“

Što se zakonske regulative tiče, smatra da ona kao i lokalna samouprava trebaju poticati takve oblike mobilnosti koji omogućuju racionalno raspolaganje resursima, očuvanje okoliša i bolju kvalitetu života.

Spin City franšiza

“Car sharing je u osnovi najam vozila, ali gledajući konceptualno i procesno postoje značajne razlike. S obzirom da je naša djelatnost 77.11. iznajmljivanje motornih vozila, čime se i bavimo, ne vidimo problem u pravno-administracijskom smislu.”

Budućnost je za mladog poduzetnika optimistična.

“Car sharing usluga u prvom redu je korisna u urbanim sredinama. U tom smislu, vidimo prostor za tržišta u većim gradovima u regiji, moguće i u Hrvatskoj. Trenutno razvijamo model Spin City franšize kao efikasan način širenja Spin City branda, know how-a i naših usluga.

U tehnološkom kontekstu, vidimo potencijal za marketing kroz aplikativna rješenja i u skorijem periodu očekujemo nove funkcionalnosti na tom području. Koliko nam vrijeme dopušta, usput radimo i na novim oblicima dijeljenja/najma vozila i drugih resursa za kretanje jer tek treba iskoristiti urbani i turistički potencijal naše zemlje”, zaključuje Krznar.