Pripremite svoje digitalne račune za slučaj smrti

Većina ljudi razmišlja o sastavljanju oporuke i što učiniti s nekretninama, ali jedna od ključnih stvari je da za slučaj smrti svojoj obitelji pripremiti važne informacije, po mogućnosti u lako pristupačnoj verziji

u 14:57 Zadnja izmjena: 11.11.2019 u 13:05
406
Pripremite svoje digitalne račune

Priprema za eventualnu smrt je nešto što će vašim voljenima olakšati tešku situaciju dok oplakuju vaš gubitak, a i vi sami ćete za života biti opušteniji i bezbrižniji ako znate da ste pripremili neke stvari za tešku situaciju. Većina ljudi razmišlja o sastavljanju oporuke i što učiniti s nekretninama, ali jedna od ključnih stvari je da za slučaj smrti svojoj obitelji pripremite važne informacije, po mogućnosti u lako pristupačnoj verziji.

Evo kako ćete postaviti digitalnu verziju “crne knjižice” koja će članovima obitelji i bliskim prijateljima omogućiti jednostavan i pouzdan uvid u važne informacije.

Prvi korak: Iskoristite aplikaciju za upravljanje zaporkama

Svi bismo trebali koristiti softver za upravljanje lozinkama kako bismo sigurno i jednostavno pohranili sve podatke potrebne za prijavu na svoje račune, kao i bilješke koje želimo sačuvati pod digitalnim ključem. Aplikacije poput 1Password ili LastPass omogućuju vam da pohranite ključne podatke koje će vaša obitelj trebati znati u slučaju vaše smrti, poput važnih kontakata i detaljnih podataka o osiguranju. Osobne verzije nude osnovne značajke, ali obiteljske su mnogo bolje jer omogućavaju vođenje računa za cijelu obitelj.

Pomoću 1Password for Families možete voditi račune za pet osoba, možete lako premještati ili kopirati stavke, a odabrana osoba može pomoći drugoj osobi koja ima osobni račun unutar obiteljskog računa da obnovi glavnu lozinku. Obiteljski LastPass je nešto jeftiniji, a nudi slične funkcionalnosti za čak šest osoba.

Wirecutter preporučuje obje aplikacije, ali preferira 1Password zbog kombinacije sigurnosti, kompatibilnosti s raznim uređajima i jednostavnosti uporabe.

Postupak kojim omogućavate dijeljenje podataka u obiteljskim verzijama obiju aplikacija je sličan. U 1Passwordu mape s podacima nazivaju se trezorima, a u LastPassu su jednostavno mape ili folderi.

  • Kliknite People u aplikaciji 1Password ili Manage Family u aplikaciji LastPass i pozovite članove da se pridruže putem e-pošte.
  • Nakon što prihvate vašu pozivnicu, svaki član obitelji kreira glavnu lozinku za svoj račun i dobiva pristup zajedničkim trezorima ili mapama.
  • Svaki član obitelji tada može dodati svoje lozinke, bilješke, bankovne podatke, kontakte, datoteke i ostalo u zajedničke trezore ili mape.

Da bi pristupio svim tim podacima, dovoljno je da svaki član obitelji zna glavnu lozinku koju je postavio za svoj račun.

Drugi korak: Snimite i pohranite podatke potrebne u hitnim slučajevima

Osim zaporki poželjno je da omogućite pristup i drugim osobnim podacima. To uključuje:

  • Upute za slučaj smrti: obavezno upišite pojedinosti kao što su želje vezana uz sahranu ili životnu volju.
  • Važne prijave ili sigurnosni kodovi koji se ne prijavljuju na web stranicu: navedite lozinku vašeg računala, PIN telefona, kôd za kućni sef i slične podatke.
  • Važni kontakti: navedite koga bi trebalo kontaktirati na poslu te, ako ih imate, kontakte svog odvjetnika, računovođe, izvršitelja oporuke ili agenta osiguranja.
  • Informacije o tome gdje ste pohranili dragocjenosti i važne dokumenate, poput vrijednosnih papira, ugovora o oročenju ili vlasništvu, oporuke, putovnica, izvoda iz knjige rođenih, domovnica i sličnih dokumenata.
  • Pojedinosti o računima koje treba platiti: kada dospijevaju i kako se plaćaju (skida li se iznos automatski s računa ili treba obaviti uplatu).
  • Pojedinosti o financijskim računima: navedite sve svoje mirovinske i investicijske račune, police osiguranja, bankovne račune i kreditne kartice.

Za svaku od navedenih stavki možete kreirati sigurnu bilješku u upravitelju zaporki. Ako pak koristite besplatnu verziju ili ako neki članovi obitelji ne žele upotrebljavati novu aplikaciju, možete kreirati tablicu zaštićenu lozinkom koja sadrži potrebne podatke. Kako bismo vam pomogli, ovo je link na predložak tablice s osnovnim podacima u Excelu. Tablicu možete importirati u Google Sheets.

Treći korak: Dodjela skrbništva za vaše digitalne račune

Dead Man Switch je sigurnosna mjera u vlakovima koja zahtijeva da operater održava kontakt s upravljačkom pločom. U slučaju da se kontakt prekine, sustav automatski aktivira kočnice za slučaj opasnosti. Ako ne govorimo o transportu, Dead Man Switch je sustav koji obavještava vama bliske osobe da niste u mogućnosti odgovoriti  i može onemogućiti pristup vašim računima ako odmah ne odgovorite na zahtjev.

Ova značajka je osobito korisna za osobe koje žive same, jer omogućava da druge osobe budu brzo obaviještene da ne mogu odgovoriti. Jedan od računa za koji je dobro imati ovu funkcionalnost je Google. Možete podesiti Inactive Account Manager da izbriše vaš račun ili da nakon određenog vremena neaktivnosti omogući pristup računu osobi od vašeg povjerenja.

Odaberite osobu koja će upravljati vašim računima na društvenim mrežama kako bi očuvala sjećanja na vas ili obrisala te račune. Facebook, LinkedIn, Tumblr, Twitter i drugi računi na društvenim mrežama nude mogućnosti da vama bliske osobe preuzmu upravljanje vašim računima, ali te postavke, naravno, morate podesiti na vrijeme.

Četvrti korak: Informirajte svoje najbliže o tome što ste poduzeli i zašto

Nakon što učinite sve gore navedeno, o tome morate obavijestiti svoju obitelj. Odabrane podatke možete podijeliti i s ovlaštenim opunomoćenikom ili pouzdanim prijateljem. Uvjerite se da su prihvatili poziv za aplikaciju koja upravlja zaporkama, da su instalirali aplikaciju i da ju znaju koristiti. Postavite podsjetnik za ažuriranje podataka barem jednom godišnje. S obzirom na to da nitko ne voli govoriti o smrti, pokušajte sve pripremiti dok ste zdravi, kako vaša obitelj i prijatelji ne bi nepotrebno brinuli. Uvjerite ih da je su sve te pripreme mjera “za svaki slučaj”, i da to radite zbog vlastitog mira.