Domaći startup Verne, koji razvija inovativni ekosustav urbane autonomne mobilnosti, objavio je kako gradnja tvornice u Lučkom ubrzano napreduje. U tijeku je proces odobrenja verifikacijskih prototipova, a pojačane su aktivnosti testiranja usluge i autonomnog sustava vožnje u Zagrebu.
Projekt izgradnje tvornice Verne realizira u suradnji s europskom kompanijom VGP koja se bavi izgradnjom i upravljanjem, a i vlasnik je nekretnina u oblasti logistike i poluindustrijske proizvodnje visoke kvalitete.
U proizvodnom pogonu za autonomna električna vozila u Lučkom, čija je izgradnja započela početkom godine, trebala bi se proizvoditi Verneova vozila koja bi se izvozila na globalna tržišta. Na lokaciji novog poslovnog parka od 10 hektara – VGP Parka Zagreb – završena je temeljna konstrukcija tvornice od 28.500 četvornih metara.
Ugrađeni su svi nosivi stupovi i 95 posto krovnih greda, a početkom travnja počinje ugradnja krovnog pokrova. Po završetku radova tvornica će biti opremljena najmodernijom tehnologijom za proizvodnju, sklapanje i testiranje autonomnih vozila te će otvoriti do 400 novih radnih mjesta. Dovršetak građevinskih radova predviđen je za kraj ove godine, dok će tvornica s radom po planu projekta započeti 2026. godine.
Odobrenje verifikacijskih prototipova vozila
„Pokrenuli smo proces odobrenja prototipova. S obzirom na to da se radi o složenom R&D proizvodu, dio vozila je još uvijek u izradi te se prototipovi postupno u serijama šalju na verifikaciju. Trenutačno je u procesu odobrenja prva serija vozila”, potvrdio je Marko Pejković, glavni izvršni direktor Vernea.
Odobrenje verifikacijskih prototipova vozila jedan je od koraka raspisanih unutar Nacionalnog plana za oporavak i otpornost. Svaki prototip testira specifične dijelove, tehnologije i sustave vozila, uključujući performanse pogonskog sustava, sustava kočenja, aerodinamike, senzora, multimedijskog sustava unutar vozila te drugih ključnih komponenti vozila. Verifikacijske prototipove odobrava neovisno tijelo na temelju dostavljenih tehničkih i dizajnerskih specifikacija, što je kompanija Verne već učinila. Specifikacije su usklađene s ciljevima projekta i uvjetima odobrene državne potpore.
„Važno je naglasiti”, dodao je Pejković, “da će svih 60 prototipova biti verificirano do trenutka kada će Republika Hrvatska poslati zahtjev za isplatu Europskoj komisiji. Prototipovi nisu namijenjeni krajnjim korisnicima, već isključivo za tehničku evaluaciju i demonstraciju određenih komponenti uz prisustvo sigurnosnih vozača“.
Pojačana testiranja autonomne vožnje i korisničkog iskustva
U suradnji s tehnološkim partnerom Mobileyem, Verne od lipnja prošle godine testira vozila i sustav autonomne vožnje na zagrebačkim prometnicama. Testna autonomna vozila sa sigurnosnim vozačima već su prošla frekventna područja, uključujući centar Zagreba, Novi Zagreb, zagrebačku zračnu luku i pojedine atraktivne gradske lokacije, pokrivajući ukupno područje od oko 90 kilometara kvadratnih.
Cijeli grad je mapiran, a da bi se pokrilo cijelo područje na kojem Verne planira pružati usluge trebalo je više od 500 sati vožnje i preko 11.700 prijeđenih kilometara po svim vremenskim uvjetima.
Početkom ove godine testiranja su proširena na korisničku aplikaciju za naručivanje vožnje te administratorski sustav putem kojega će se pratiti cijela flota vozila.
“Veliki je korak to što smo u testna vozila integrirali našu softversku platformu razvijenu u potpunosti in-house. Osim autonomne vožnje, sada testiramo kompletnu uslugu i korisničko iskustvo. Osim toga, na jesen ćemo značajno povećati opseg testiranja. Pojačat ćemo flotu testnih autonomnih vozila. To će nam omogućiti detaljnija testiranja usluge s ciljem osiguravanja maksimalne sigurnosti. U ovoj fazi, testiranja će se i dalje provoditi uz prisustvo sigurnosnih vozača. Važno je istaknuti da se dodatna testna vozila i svi troškovi testiranja usluge i korisničkog iskustva financiraju isključivo iz privatnih investicija i nisu povezani s EU financiranjem“, objasnio je Pejković.