Europski (i hrvatski) startupi koji mijenjaju sportsku industriju

U svim poljima života tehnologija sve snažnije utječe na našu svakodnevicu. Tako i organizatori sportskih događanja i klubovi posežu za tehnologijom kako bi gledateljima pružili uzbudljivije korisničko iskustvo ili poboljšali performanse igrača

56
Sorare omogućuje korisnicima kupnju i prodaju NFT trgovačkih kartica s nogometašima [Izvor: Sorare]

Industrija sportske tehnologije u Europi prolazi kroz prilično uzbudljivo razdoblje. U svim poljima života tehnologija sve snažnije utječe na našu svakodnevicu pa ni sport nije iznimka. Sportske organizacije, od organizatora događanja do klubova, posežu za tehnologijom kako bi gledateljima pružili inovativno i uzbudljivo korisničko iskustvo ili kako bi poboljšali performanse igrača. To su samo neke od mogućih primjena tehnologije u sportu. Na atletskim natjecanjima na Olimpijskim igrama u Tokiju mnogo se pričalo o “tehnologiji nove generacije” koje je primijenjena za izgradnju trkačkih staza, zahvaljujući kojoj su mnogi natjecatelji postizali osobne, nacionalne, kontinentalne i svjetske rekorde.

Tu je i sve značajniji segment eSporta, natjecateljskih video igara koje nisu nužno vezane sport. Međunarodni olimpijski odbor ove godine podržao je “Olimpijsku virtualnu seriju”, niz esportskih događaja uoči Olimpijskih igara u Tokiju. MOK je poručio da je “preuranjeno” uključiti eSport na Olimpijske igre 2024., ali vrata su otvorena za 2028., kada će se igre održati u Los Angelesu.

S ubrzanom digitalizacijom raste potražnja za video i drugim sadržajima koji produbljuju iskustvo i povezanost korisnika. Pojavljuju se novi uređaji, a umjetna inteligencija, podaci, proširena i virtualna stvarnost, senzori, blockchain i tokenizacija postali su uobičajene tehnologije u sportu. Mobilne mreže pete generacije zahvaljujući manjoj latenciji otvaraju još jedno novo poglavlje priče o tehnologiji u sportu.

>>Kako 5G tehnologija mijenja košarku i sportsku analitiku

Ovoga puta predstavit ćemo nekoliko europskih i hrvatskih startupa koji razvijaju rješenja koja bi mogla promijeniti sportsku industriju.

Sorare (Francuska)

Francuski startup Sorare osnovan je 2018. godine a namjerom da transformira online navijačku nogometnu zajednicu kroz globalnu fantasy nogometnu igru u kojoj svaki ljubitelj nogometa može postati menadžer i sastaviti svoj tim od pravih igrača te osvajati bodove na temelju njihovih izvedbi na terenu. Sorare su pokrenuli ljubitelji nogometa za ljubitelje nogometa.

Kroz blockchain digitalno kolekcionarstvo i globalni fantasy nogomet Sorare želi povezati klubove i nogometaše s navijačima koji ih vole. Upravo su u novoj rundi financiranja, koju je predvodio japanski konglomerat Softbank, prikupili 680 milijuna dolara (580 milijuna eura), čime je postavljen europski rekord u financiranju serije B. Vrijednost tvrtke se sada procjenjuje na više od 3,6 milijardi eura. Među ranijim ulagačima su Benchmark, Accel Partners i nogometaši Gerard Piqué, Antoine Griezmann i Rio Ferdinand.

S novim kapitalom tvrtka se planira proširiti na nove sportove, najavio je izvršni direktor i jedan od suosnivača Nicolas Julia.

Player Data (Velika Britanija)

Player data ima misiju promijeniti način na koji treniraju sportaši, dajući svima, od amatera do profesionalca, pristup najnovijoj nosivoj tehnologiji. Startup sa sjedištem u Edinburghu prikupio je gotovo 4 milijuna eura za sustav koji putem GPS-a omogućava timovima da prate igrače tijekom igre na svim razinama.

PlayerData GPS senzore i aplikaciju za analizu podataka koriste nogometni, ragbijaški i hokejaški timovi kako bi dobili uvid u izvedbu svojih igrača. Kompaktna EDGE GPS jedinica ubacuje se u sportski prsluk, a koristi se za praćenje brzine igrača, pređenih udaljenosti i pozicija na igralištu.

Quell (Velika Britanija)

Quell je osnovan 2020. godine. Razvija rješenje za virtualni fitness koje nudi intenzivno iskustvo vježbanja kroz igru kako bi se postigli ciljevi vježbanja. Startup sa sjedištem u Londonu prikupio je oko 2,6 milijuna eura a funkcioniraju na temelju mjesečne pretplate. Quell je dizajniran tako da sagorijeva više kalorija od klasičnog vježbanja jer su vježbe prilagođene svakom korisniku i obuhvaćaju sve dijelove tijela, dajući korisniku analizu tehnike vježbanja u stvarnom vremenu.

MyLADS (Portugal)

MyLADS je portugalski startup sa sjedištem u Lisabonu koji razvija sadržaj proširene stvarnosti kojem obožavatelji mogu pristupiti putem njegovih kolekcionarskih predmeta, LADS-a. LADS su visokokvalitetne replike nogometne opreme koje navijačima omogućuju da dožive sadržaj proširene stvarnosti poput fotografiranja i videozapisa s igračima, obilaska stadiona s mogućnošću razgledavanja od 360º i infografika o nastupima igrača.

Od svog osnutka 2020. godine startup je prikupio više od 7,6 milijuna eura. Startup također omogućava sportskim timovima uvid u navike navijača, što timovima pak omogućava bolju komunikaciju s navijačima.

Horizm (Švicarska)

Švicarski startup Horizm nudi novo rješenje za upravljanje digitalnim inventarom u stvarnom vremenu koje koristi umjetnu inteligenciju kako bi pomoglo sportu i zabavi da bolje prate, vrednuju i monetiziraju svoje digitalne medije. Platforma osnovana 2019. omogućava nositeljima prava, agencijama i talentima da podignu vrijednost i stvore nove izvore prihoda za sportsku industriju iz onoga što već imaju.

Horizm također omogućuje robnim markama da prepoznaju imovinu visokog potencijala koja doseže do njihove ciljne publike i osigurava veći povrat u okviru njihova partnerstva odnosno sponzorskog ulaganja.

ReSpo.Vision (Poljska)

ReSpo.Vision, osnovan 2019., koristi računalni vid za detaljno 3D snimanje sportskih događaja i pretvaranje u praktične uvide. Startup iz Varšave prikupio je oko milijun eura za razvoj i poboljšanje sustava za prikazivanje TV prijenosa i snimanje kontinuiranog niza 3D koordinata koje pokrivaju 20 dijelova tijela svakog igrača i loptu. Rješenje je privuklo pozornost najvećih nogometnih klubova u Europi. Tehnologiju su, među ostalim, testirali klubovi Lige prvaka, koji je planiraju koristiti u treninzima i selekcijskim procesima.

Playmaker (Velika Britanija)

Playermaker sa sjedištem u Londonu koristi naprednu tehnologiju za precizno mjerenje performansi interakcije noge i lopte. Pametni senzor sa žiroskopom i akcelerometrom prati pokrete s frekvencijom 1000 puta u sekundi, što omogućava mjerenje svakog mikro pokreta, uključujući kontakt s tlom, loptom i rotaciju svake noge. Playmaker je pokrenut 2016. i za razvoj svojih senzora i rješenja prikupio je više od 8 milijuna eura.

PandaScore (Francuska)

PandaScore pruža statistiku i koeficijente za najveća svjetska esports natjecanja. Kombinirajući umjetnu inteligenciju i znanje o eSportu, pariški startup gradi podatkovnu infrastrukturu za vrhunske timove, kladionice, fantasy aplikacije i medijske tvrtke kako bi dobili najbolje podatke.

PandaScore osnovan je 2015. i prikupio je više od 7,5 milijuna eura kako bi ubrzao svoj rast, ali i rast esporta općenito – s najpouzdanijim i najtočnijim podacima te umjetnom inteligencijom. Ambicija osnivača PandaScorea je revolucija u esportu i tradicionalnim sportovima.

Immersiv.io (Francuska)

Francuski startup Immersiv.io osnovan je 2016. s ciljem da pruži klubovima i ligama nove mogućnosti interakcije s publikom kroz aplikacije proširene stvarnosti. Dizajniraju i razvijaju rješenja kako bi obožavateljima dali potpunu kontrolu nad njihovim iskustvom uživo i kao bi doživjeli igru na potpuno novi način. Koristeći tehnologije proširene stvarnosti, strojnog učenja i računalnog vida stvaraju interaktivna iskustva, uključujući e-sport, s pametnim uređajima.

ScorePlay (Portugal)

ScorePlay je platforma za upravljanje medijskim sadržajima uz pomoć umjetne inteligencije namijenjena nogometnim klubovima. Startup je osnovan 2020. i sjedište mu je u Lisabonu. Koristi računalni vid za automatski pregled i označavanje neobrađenog sadržaja.

Platforma utemeljena na umjetnoj inteligenciji automatski označava igrače i sponzore tako da svaki korisnik može pronaći ono što mu treba u nekoliko sekundi. I foto i video snimci pohranjeni su u oblaku kako bi ih korisnici lako locirali putem tražilice.

Klubovi također mogu dati pristup namjenskoj biblioteci izabranim dionicima, poput igrača, sponzora, medija i navijača.

Sport React (Hrvatska)

Sport React je uređaj koji razvija motoričke i kognitivne sposobnosti kako bi pomogao sportašima koji žele poboljšati svoje rezultate, a osmislio ga je tim mladih hrvatskih sportaša studenata.

Riječ je o sustavu inteligentnih senzora povezanih s mobilnom aplikacijom koji se koriste za razvoj koordinacije i refleksa sportaša, ali primjenjiv je i u radu s djecom s teškoćama u razvoju i svima drugima koji se bave aktivnostima kod kojih je važno pokazati određene motoričke ili kognitivne sposobnosti. Ujedno je riječ o dijagnostičkom uređaju koji daje određene izlazne podatke.

Sport React ima šest modula, a svaki od njih ima 8×8 RGB zaslon. Moduli su bežično povezani međusobno i s mobilnom aplikacijom. Putem aplikacije se definiraju parametri za rad, nakon pokretanja aplikacije moduli naizmjenično izbacuju signal na koji sportaš reagira. Moduli mogu funkcionirati na udaljenosti do 50 metara, a sportaš trči kako bi ih deaktivirao. Riječ je o specifičnim reakcijama. Na primjer, golman može reagirati na signal skokom lijevo, desno ili prema gore. Uređaj mjeri i ispisuje vrijeme svake reakcije, tako da sportaš može pratiti svoj napredak.

Mogy (Hrvatska)

Mogy je platforma za planiranje, provođenje i optimizaciju sportskih i fitness treninga i aktivnosti za klijente, trenere, teretane… Nastala je u radionici tvrtke Mobile Gym, iza koje stoji Andrej Radinger, zahvaljujući ideji američkog trenera Roba MacIntyrea koji radi s velikim brojem World Wrestling Entertainment zvijezda. Zahvaljujući Mogyju treneri lakše upravljaju bazom klijenata, mogu kreirate vlastite vježbe i grupirati ih u kategorije te im dodavati linkove na video zapise – svoje ili one s interneta. Također jednostavno i brzo mogu kreirati programe i pratiti klijenta u realnom vremenu i po potrebi optimizirati buduće treninge. Klijent, s druge strane, sve potrebno za plan vježbanja ima u svom pametnom telefonu.

Potential BCI (Hrvatska)

Potential BCI platforma prepoznaje razne komercijalne uređaje koji očitavaju moždanu aktivnost za određene funkcije i u skladu s unaprijed definiranim akcijama povezuje ih s aktivnostima korisnika. To se prenosi u aktivaciju na računalu. eSport timovi mogu svojim igračima ponuditi komercijalno dostupne uređaje kompatibilne s platformom Potential BCI kako bi pasivno bilježili njihove aktivnosti za vrijeme treninga i prikazali im te informacije na razumljiv način. To timovima omogućuje uvid u stanje pojedinog igrača, pomaže im da smanje stres i poboljšaju kvalitetu života.