Vrijednost gaming industrije, odnosno industrije video igara, premašila je vrijednost filmske i muzičke industrije zajedno – njena vrijednost u 2022. procjenjuje se na gotovo 200 milijardi američkih dolara. Najpopularnije igrice, poput Grand Theft Auto V, Red Dead Redemption Two, Fall Out 4 i franšiza Call of Duty, donose veće prihode od prodaje od najvećih filmskih hitova. Igra Grand Theft Auto V prema Marketwatchu zaradila je više od 6 milijardi dolara, dok je Avatar, po prihodima najuspješniji film u povijesti, zaradio 2,8 milijardi dolara.
Prvu video igru kreirao je 1958. fizičar William Higinbotham. Bila je to jednostavna igra, sličnu klasičnoj video igri Pong iz 70-ih. To je potaknulo prvi val razvoja video igara. Danas se video igre dijele na tri segmenta: mobilne igre, konzolne igre i igre za PC, broj igrača procjenjuje se na oko tri milijarde, a stope rasta industrije gaminga premašuju stope rasta ostalih zabavnih industrija.
Marijan Mikolić jedan je od tri milijarde igrača i originalni kreator aplikacije Play Tracker koja igračima pruža društveno iskustvo, a tvrtkama analitiku utemeljenu na podacima korisnika.
Kao pasionirani igrač Marijan je bio frustriran što su mu igre bile posvuda, na raznim platformama: “Igram nešto na kompu i tamo imam neke statistike. Igram i na Play Stationu, pa i tamo imam statistiku. Htio sam za svoje potrebe napraviti stranicu gdje bih to sve mogao objediniti, da se osjećam dobro i da imam pregled svih igara koje igram: kakve sam rezultate postigao, koja postignuća sam ostvario, kakve su mi statistike…”.
Kao student Multimedijskog računarstva na Algebri odabrao je da mu to bude
završni preddiplomski rad. Kad ga je završio, prijatelji su mu rekli kako je to što je napravio jako dobro, da im se sviđa. Registrirali su se. Mentori na fakultetu i profesori pred kojima je branio rad rekli su da je rad odličan.
Dobre reakcije i pohvale potaknule su Marijana da u slobodno vrijeme nastavi samostalno graditi aplikaciju. S vremenom je upoznao dvojicu suosnivača, Marka Banušića i Davora Igrića. “Sva trojica smo radili u jednoj medijskoj tvrtki. Isprva su mi davali savjete. U jednom trenutku, kada je gaming tijekom pandemije malo skočio, sve je postalo ozbiljnije jer se pročulo za Play Tracker i ljudi su se počeli prijavljivati. Poznati gaming mediji počeli su citirati naše statistike za svoje potrebe. I tada smo nas trojica odlučili osnovati firmu i napraviti od toga ozbiljnu stvar jer je bilo očito da postoji poslovni potencijal.”
Play Tracker se temelji na osnovnoj ideji da povezuje gamere neovisno o tome na kojoj platformi igraju. Korisnik se registrira i poveže sve svoje gaming račune: Steam, Xbox, Play Station i sve ostale dostupne račune. Play Tracker povuče te podatke i omogućuje korisnicima da prate jedni druge, da uspoređuju svoje uspjehe, da se natječu…
“Imamo profile igrača i statističke stranice koje korisnici mogu uređivati s raznim ukrasnim opcijama koje otključavaju tijekom igre. Na primjer, ako igraju Grand Theft Auto V (GTA V) i ostvare određena postignuća u toj igri, dobiju neke ukrase za svoj profil vezane uz GTA V.
Druga dio je da na bazi tih podataka spojenih s raznih platformi nudimo analitiku, onu jednostavniju za korisnike – da mogu vidjeti koliko je neka igra popularna, ali i malo dublje analize za profesionalce u industriji kojima su takvi podaci potrebni da bi mogli donositi informirane odluke. Oni mogu pratiti kako konkurentske igre napreduju, kakva je publika, koliko vremena igrači provode u pojedinim igrama i slične općenite podatke koji su potrebni za marketinšku analizu”, tumači Marijan.
Generalno je Play Tracker besplatan za korisnike. No, oni mogu uzeti pretplatu od pet dolara koja im otključava neke dodatne opcije za ukrašavanje. To je, kaže Marijan, neki dodatni revenue stream koji čini 20 do 30 posto poslovnog modela. Većina prihoda generira se od tvrtki koje za analitiku plaćaju znatno veće iznose.
“Trenutno imamo pretplatu od 15 dolara, a uskoro lansiramo pravi profesionalni analitički proizvod uz pretplatu od 100 dolara ili više, ovisno o potrebama klijenata koji će biti glavni izvor prihoda. Dakle, poslovni model temelji se na analitici, plus malo usluga sa strane za korisnike koji žele dodatnu kontrolu nad izgledom svog profil.
U verziji koju trenutno nudimo dostupno je sve što sam ranije opisao. Imamo oko 15 tisuća registriranih korisnika i prihode od oko 500 eura mjesečno. Sve što smo do sada napravili razvijeno je organski. Promovirali smo se na društvenim mrežama, nismo ništa plaćali. O nama se pročulo isključivo usmenom predajom”, objašnjava suosnivač Play Trackera.
Nedavno su na Zagreb Connectu – Startup Factoryju, kao pobjednici startup natjecanja koje organizira ZICER – Zagrebački inovacijski centar, osvojili nagradu od 250.000 kuna. Marijan kaže kako će nakon pobjede na Zagreb Connectu “sve još malo dotjerati”.
“Aplikacija je rađena u slobodno vrijeme pa ju treba popeglati da bude profesionalnija. Onda ćemo krenuti u plaćenu promociju i pokušati prerasti u veliki biznis. Smatramo da imamo puno potencijala s obzirom na uspjeh koji smo postigli ponudivši proizvod bez ikakvog marketinga.”
Cilj je prikupiti što više korisnika, jer što ih je više, analitika je preciznija. No, tim koji stoji iza Play Trackera ima velike ambicije u korisničkom prostoru.
“Smatramo da je tržište ukrasa za profile digital collectable tržište koje će biti privlačnije gamerima od kripto i NFT tržišta koji su, po nama, krivo krenuli u gaming. Mislimo da imamo puno bolji angle, tako da nam je i tu skala s brojem korisnika bitna: što je više korisnika, to smo bitniji; što smo bitniji, to su ukrasi koje prodajemo korisnicima vrjedniji; što u ukrasi vrjedniji, možemo više dodatno zaraditi naplaćujući ih”, tumači Marijan.
S analitičke strane, smatraju kako bi, ako uspiju pridobiti 20 do 30 tvrtki da uzmu njihovu skuplju analitiku – što smatraju jako konzervativnom procjenom – osigurali profitabilnost, u godinu dana vratili bi ono što su do sada uložili i počeli bi zarađivati.
Tvrtku su pokrenuli tijekom sudjelovanja u ZICER-ovom akceleracijskom programu Startup Factory, koji je dio natječaja. Marijan kaže kako je to bio jedan od razloga zašto su se prijavili na natječaj – da dobiju pomoć u pravnim i administrativnim procesima koje je trebalo riješiti.
Originalna ideja o Play Trackeru rodila još 2016. Marijan je od tada radio na razvoju aplikacije. “Prva verzija koja je relevantna za tržište izašla je 2021. godine. Bio je to veliki update u kojem sam dodao puno stvari i nakon toga se počeo širiti glas o stranici.”
Za razliku od većine drugih industrija – i svih ostalih negativnih posljedica pandemije – za gaming industriju pandemija koronavirusa i lockdown pokazali su se jako dobrim. Ljudi su sjedili kod kuće i mnogi su posegnuli za igricama: sve konzole su rasprodane, prodavalo se puno igara i velika količina novca se slijevala u tu industriju.
Rast gaming industrije i širenje glasa o Play Trackeru nakon nadogradnje 2021. bili su prekretnica. “Mislim da je to razlog zašto smo uspjeli dogovoriti ova partnerstva koja imamo”, kaže Marijan. “Osim što smo pobijedili na ZICER-ovu natječaju, imamo dogovor s izraelskom tvrtkom Overwolf o financiranju u iznosu od 100.000 dolara kako bismo doveli svoju aplikaciju u red i kako bismo razvili desktop aplikaciju koristeći njihovu tehnologiju. Te investicije ne bi bilo da se tijekom 2020. i 2021. u gaming industriju nije slila ogromna količina novca.”
“Overwolf ima apps store za gaming aplikacije na desktop računalima. Njihov proizvod i tehnologija omogućuje da se aplikacije povežu na igre koje se trenutno vrte. Njima je u interesu da promoviraju svoj apps store. Oni nam svakog mjeseca šalju jednu dvanaestinu ukupnog iznosa da razvijemo desktop aplikaciju za pristup Play Trackeru, dakle da portamo svoju stranicu na desktop aplikaciju na njihovom apps storeu. To nam je sada jedan od glavnih izvora financiranja”, razlaže Marijan.
Dodaje kako je riječ o equity grantu za izradu aplikacije, ali i svojevrsnom modelu akceleracije jer Overwolf ima snažnu potpornu mrežu koja će Play Trackeru pomoći s brendiranjem, kodiranjem, marketingom i promocijom.
Prije 2021. troškovi razvoja nisu bili veliki: 20 dolara za server, a Marijan je na aplikaciji radio sam u slobodno vrijeme. Zatim je otvorio račun na platformi Patreon i ljudi su počeli donirati. To je s vremenom pokrilo troškove infrastrukture, no važnija je bila informacija koju su tim putem stekli.
“Na Patreonu smo primijetili da su nam korisnici neke veće gaming tvrtke koje su vjerojatno htjele pristup podacima i analitici koju smo nudili. To nas je inspiriralo da s njim popričamo o tome kako koriste naše podatke i da se nakon toga ozbiljnije bacimo u te vode. Naime, rekli su nam da na tržištu postoji velika potreba za takvom analitikom i da su oni spremni platiti puno više od 15 dolara ako bismo im ponudili podatke i alate koji im trebaju.”
“Slični sustavi postoje, ali ne koriste istu tehnologiju ka Play Tracker”, pojašnjava Marijan. “To je zapravo iznenađujuće siromašno tržište. Kad se usporedi analitika koja je dostupna za televiziju, za web, čak i za kina, gaming je vrlo siromašan. Postoji jedna velika tvrtka koja se bavi analitikom gaminga, Newsroom, ali oni kupuju podatke od Vise i Mastercarda, te svoju analitiku temelji na kartičnim transakcijama.
Naš pristup je drugačiji. Mi podatke dobivamo izravno od korisnika, oni s nama podijele podatke na društvenoj mreži i mi na temelju pravih podataka o korištenju slažemo svoju analitiku. Zbog toga je naša analitika već sada, čak i ona koja je besplatna i javno dostupna, bolja od sve konkurencije. Samo se trebamo bolje promovirati”, uvjeren je Marijan. “Ima nekih manjih stranica koje koriste sličnu metodologiju kao Newsroom – na primjer SimSpy koji zarađuje oko 12 tisuća dolara mjesečno preko Patreona. Očekujemo da ćemo ih u 2023. premašiti, čim se počnemo promovirati.”
Play Tracker podatke povlači preko platformi, ali korisnik se mora složiti da podaci budu javni i mora dati pristanak da Play Tracker može povući njegove javne podatke kako bi ih mogao procesuirati i napraviti profil igrača.
Analitiku koriste proizvođači igara, među kojima su i neki dobitnici vodećih nagrada u industriji. Marijan vjeruje da bi podaci kojima raspolaže Play Tracker mogli biti i platformama.
“Mislimo da su naši podaci, korelirani preko različitih platformi, vrjedniji od podataka kojima raspolažu same platforme. Play Station ne zna što njegov korisnik radi na drugim platformama. Ali to je jako daleki end-game jer platforme raspolažu velikom količinom vlastitih podataka, za razliku od proizvođača igara koji imaju pristup samo onim podacima koje im daje platforma, a to su najčešće samo podaci za njihovu vlastitu igru – tko su njihovi igrači, koliko su prodali… Mi nudimo Uniqe selling point.”
“Ako bismo jednog dana sklopili neka partnerstva s platformama, to bi već bio posao na razini unicorna, Infobipa. To je daleka budućnost”, zaključuje Marijan.
U skorije vrijeme ne planiraju se prijavljivati na druge akceleratorske programe, niti tražiti sredstva iz fondova EU. Naime, ugovor s Overwolfom pokriva godinu dana, a dečki iz Play Trackera smatraju da u tih godinu dana mogu postati iznimno profitabilni.
“A ako budemo dovoljno profitabilni za naš core team, onda su nam sva vrata otvorena. Možemo tražiti sljedeću rundu investicije, možemo otići u neka jače akceleratore ili nastaviti poslovati kao do sada”, uvjeren je Marijan.
U sljedećih par mjeseci želja im je dovesti stranicu red i pripremiti se za marketinšku kampanju. “Minimum viable product tehnologija koja se radi da bi se testiralo tržište nije spremna za 500.000 korisnika. Nakon što to riješimo, slijedi marketinška kampanja, pa analitički proizvod koji namjeravamo testirati lokalno – pružit ćemo besplatnu uslugu lokalnim game developerima da vidimo što oni o tome misle, kako će koristiti analitiku. Kada istestiramo taj analitički proizvod i utvrdimo da je dovoljno kvalitetan, plasirat ćemo ga na globalno tržište, većim klijentima. A zatim dolazimo do točke do koje svaki uspješni startup dođe – ili će nas netko kupiti ili će nas netko pokositi. Mislimo da se ovo drugo neće dogoditi jer imamo veliku prednost s već prikupljenih 15.000 korisnika i razvijenom tehnologijom koju nije lako kopirati”, zaključuje Marijan Mikolić, idejni kreator i jedan od osnivača Play Trackera.