Stripe, jedna od vodećih svjetskih fintech tvrtki, najavio je širenje poslovanja na kreditne aktivnosti. Kompanija čija je vrijednost u posljednjoj rundi prikupljanja kapitala procijenjena na 22,5 milijardi dolara, najavila je u četvrtak da će odobravati zajmove u okviru programa pod nazivom Stripe Capital. Ideja je omogućiti internetskim tvrtkama da posuđuju novac kako bi širile svoje poslovanje – a to bi zauzvrat poticalo Stripeovo poslovanje.
“Stripe Capital će olakšati internetskim tvrtkama da dobiju potrebna sredstva kada im ona trebaju”, poručio je glavni direktor Stripea za proizvode Will Gaybrick u priopćenju. Dodao je da su mala poduzeća “motori za otvaranje novih radnih mjesta u našem gospodarstvu” i treba im omogućiti “brz i jednostavan” pristup kapitalu kako bi mogla ulagati u svoj rast.
Tvrtka Stripe razvija softver koji omogućava kompanijama da prihvaćaju plaćanja putem interneta. Glavni konkurenti su im američki Square i nizozemski Adyen. Jačanje tvrtki koje koriste njihovu platformu bi dugoročno ojačalo i Stripeovo osnovno poslovanje.
Tvrtka sa sjedištem u San Franciscu pridružila se tako drugim tehnoloških tvrtkama koje se natječu s bankama u kreditiranju malih poduzeća. PayPal i Square, fintech rivali u platnom prometu, izvijestili su o značajnom rastu svojih kreditnih portfelja u drugom tromjesečju. Gigant e-trgovine Amazon nudi slične proizvode trgovcima na svojoj platnoj platformi putem programa “Amazon Lending”. Amazonov program temelji se isključivo na pozivnicama, a najmanji iznos odobrenog kredita može biti samo 1000 dolara.
U mnogim slučajevima ti su zajmovi znatno ispod prosječnog iznosa koji odobravaju banke. U slučaju Squarea, prosječni zajam iznosi između 6 i 7 tisuća dolara, a najniži iznos može biti svega 500 dolara.
Procjena kreditne sposobnosti na temelju algoritama
Ako pitate tehnološke tvrtke, jedna od prednosti u odnosu na banke su podaci. Stripe i ostale fintech tvrtke koje odobravaju zajmove ne gledaju FICO skor, tradicionalnu američku mjeru kreditne sposobnosti. Oni kreditnu sposobnost procjenjuju na temelju povijesti plaćanja na vlastitim platformama. Tako Stripe, na primjer, koristi podatke dobivene kroz “napredne algoritme” koji obrađuju podatke poput volumena i učestalosti plaćanja te postotka kupaca koji se vraćaju.
U Stripeu tvrde kako im oslanjanje na tehnologiju omogućava da brzo odobre kredite. Nema, kažu, dugotrajne procedure, sposobnost i pouzdanost se utvrđuju brzo, sredstva sjedaju na korisnički račun na Stripeovoj platformi idućeg dana, a tvrtke mogu otplaćivati kredit kada zarade.
Krediti se, dakle, otplaćuju kroz prodaju, a ne na određeni datum u mjesecu, što znatno smanjuje financijski pritisak na zajmoprimce.
Ipak, neki ekonomski stručnjaci upozoravaju na rizike takvog kreditiranja malih tvrtki. Karen Mills, viša suradnica Harvard Business School i šefica saveznog ureda za malo gospodarstvo u vrijeme Obamine administracije, upozorila je početkom godine da bi pad ekonomije mogao najteže pogoditi male tvrtke.
“Vodila sam malo gospodarstvo kroz tri različita ekonomska ciklusa. Mislim da možemo očekivati promjenu ciklusa i to treba uzeti u obzir. Mala poduzeća su osjetljiva na cikluse, posebno ona koja jako ovise o glavnim ekonomskim trendovima”, rekla je Mills za CNBC.
Stripe su osnovala braća Patrick i John Collison. Ove godine upravi se priključila Diane Greene, bivša glavna izvršna direktorica Google Clouda.
Tvrtka je postala zanimljiva ulagačima jer potrošači širom svijeta sve više prihvaćaju internetska plaćanja. U startup iz San Francisca, prema podacima PitchBooka, uložili su, između ostalih, Andreessen Horowitz, Peter Thiel, Elon Musk, Googleov fond rizičnog kapitala Capital G, Sequoia Capital…
Rezultat velikog interesa ulagača jest da je Stripe postao jedan od najvrjednijih “jednoroga” – privatnih tvrtki koje vrijede više od milijardu dolara – u Sjedinjenim Državama, i daleko je najvrednija privatna fintech kompanija. Prvi pratitelj je burza kriptovaluta Coinbase koja je prema CB Insightsu procijenjena na osam milijardi dolara.
Sadržaj omogućila Addiko banka