Tijekom edukativnog e-natječaja i programa “Online plaćanja” koji je trajao tri tjedna, od 5. do 26. ožujka 2017., educirano je 2240 mladih u dobi od 16 do 24 godine iz cijele Hrvatske.
Riječ je o programu kojeg je organizirao Štedopis, Institut za financijskog obrazovanje u suradnji s Hrvatskom udrugom banaka, u mjesecu kada se obilježava Europski tjedan novca.
Srednjoškolci i studenti su nakon online edukacije o odgovornoj potrošnji, internetskoj kupnji, novcu na internetu i plaćanjima putem interneta, provjerili svoje znanje kroz kviz s 10 pitanja.
Više od polovice sudionika točno je odgovorilo na svih 10, odnosno 9 pitanja, dok je 4% polaznika odgovorilo točno na 5 i manje pitanja. Najviše polaznika dolazi iz Zagreba, a program su polagale više djevojke.
Nejasna razlika između potreba i mogućnosti
Na temelju točnih odgovora vidljivo je da su mladi kroz program najviše naučili kako razlikovati lažne od sigurnih stranica na internetu, kako prepoznati lažne online ponude i oglase, kako se zaštititi od prijevara i rizika pri online plaćanju te koja su njihova potrošačka prava u online trgovini.
Istovremeno, prema netočnim odgovorima, mladima su još uvijek nedovoljno jasni osnovni financijski proizvodi kao što su debitna kartica i dopušteno prekoračenje na tekućem računu. Nije im u najvećoj mjeri jasna ni razlika između potreba i mogućnosti, što je osnova za odgovorno upravljanje svojim novcem.
Primjerice, kod 59% netočnih odgovora, mladi nisu znali da se za korištenje dopuštenog prekoračenja na tekućem računu banci plaća kamata, a 37% netočnih odgovora odnosilo se na pitanje što je debitna kartica, odnosno da se novac prilikom plaćanja s debitnom karticom odmah skida s njihovog tekućeg računa. Trećina ne zna razlikovati potrebu od želje, nužnu od luksuzne potrošnje, a 30% ne zna kojoj se instituciji obratiti za zaštitu svojih potrošačkih prava (iako su bili ponuđeni i točni odgovori).
U odgovorima na pitanje što bi još htjeli naučiti, mladi polaznici su posebno izdvojili utjecaj oglašivačke industrije na potrošnju, mogućnosti štednje za mlade, ulaganja u dionice te da više nauče o porezima.
Što su naučili polaznici e-natječaja Online plaćanja:
“Saznala sam da moram paziti je li stranica započinje s http ili https. Kad je u pitanju novac, htjela bih naučiti kako pravilno ulagati novac, isplati li se više ulagati u nekretnine ili kupovati dionice?“ (Dora, studentica)
“Naučila sam svoja prava u online trgovini i kako se najbolje zaštititi od mogućih rizika. Voljela bih naučiti još više o utjecaju marketinga na mlade potrošače“. (Tatjana, srednjoškolka)
“Nisam znala razliku između charge i revolving kartica, a naučila sam i kako se zaštiti od njihove zlouporabe!“ (Vlatka, studentica)
“Shvatio sam da moram biti odgovorniji kad je potrošnja u pitanju – lova ne pada s neba, kako moja mama zna reći“ (Lovro, srednjoškolac)
Bez obzira na završetak nagradnog dijela natječaja, program Online plaćanja i dalje ostaje na raspolaganju mladima.