Zašto Amazonove robne marke stvaraju strah kod konkurencije

Amazonova nastojanja da poveća broj robnih marki u svom portfelju potiče strah i zabrinutost među trgovcima i brendovima koji koriste njegovu trgovinsku platformu jer iz dana u dan raste broj proizvoda i kategorija u kojima im internetski trgovinski div izravno konkurira

u 5:41 Zadnja izmjena: 08.10.2018 u 3:42
203
Amazonove robne marke

Amazon sve agresivnija razvija poslovanje s privatnim robnim markama. Riječ je o vlastitim robnim markama i proizvodima drugih proizvođača koji se prodaju isključivo na Amazonu.

Privatne robne marke donose mnogo prednosti: proširuju ponudu, omogućavaju veću maržu, olakšavaju upravljanje lancem opskrbe, a mogu biti i sredstvo pritiska na jače robne marke da smanje cijene kako bi ostale konkurentne.

Kao najveća globalna trgovinska platforma Amazon je u povoljnoj poziciji za širenje svoje ponude na razne kategorije u maloprodaji. U posljednjih desetak godina predstavili su niz svojih privatnih i ekskluzivnih robnih marki, a nedavno su pokrenuli i “akceleratorski“ program kroz koji će pojačati njihov razvoj.

Preko svoje stranice “Our brands“ pozvali su druge proizvođače da se pridruže “Amazonovoj obitelji brendova“. Na dnu stranice je poveznica preko koje tvrtke mogu prijaviti svoju robnu marku u ekskluzivnu Amazonovu kolekciju.

Kroz program “Amazon Accelerator” kompanija pak poziva proizvođače koji žele plasirati svoje proizvode pod Amazonovim brendom. “Amazon Accelerator omogućava proizvođačima da plasiraju svoje robne marke i proizvode izravno našim kupcima. S druge strane, nama omogućava da proširimo ponudu visokokvalitetnim proizvodima po povoljnim cijenama”, priopćili su iz Amazona.

Amazon također nastoji svoju liniju proizvoda učiniti vidljivijom na svojim stranicama. Prilikom pretraživanja oni se sad pojavljuju visoko, u posebnom okviru pod nazivom “Top Rated from Our Brands”. Posljednjih mjeseci testirali su i mogućnost promocije vlastitih brendova na dnu stranice na kojoj su izlistani konkurentski proizvodi.

Na primjer, prilikom pretraživanja raznih kozmetičkih proizvoda, opreme za bebe ili kućanskih aparata, neki kupci mogli su na dnu stranice s rezultatima pretrage primijetiti link “Similar item from Our Brands”. Link nije oglas, ali služi svrsi i preusmjerava korisnika na stranicu s ponudom proizvoda pod Amazonovom robnom markom.

Izravna konkurencija partnerima

Sve to dio je ambicioznog plana da Amazon nudi robne marke koje se ne mogu pronaći nigdje drugdje. Izvršni direktor Jeff Bezos tako najveću trgovinsku stranicu suprotstavlja vodećim svjetskim tvrtkama, među kojima su i neki od glavnih Amazonovih partnera. Sve veći broj Amazonovih vlastitih brendova za njih znači da će se morati sve žešće boriti s njime za sadržaj potrošačkih novčanika.

Amazonova nastojanja da poveća broj robnih marki u svom portfelju jasan je znak da želi u svoju ponudu uvrstiti sve, “od igle do lokomotive“. To potiče strah i zabrinutost među trgovcima i brendovima koji koriste njegovu trgovinsku platformu jer iz dana u dan raste broj proizvoda i kategorija u kojima im internetski trgovinski div izravno konkurira.

“Amazonova dominacija u e-trgovini prisilila je renomirane proizvođače da prihvate njegovu trgovinsku platformu kako bi ostali relevantni, ali sada se njihove robne marke izravno suočavaju s Amazonovim proizvodima u borbi za digitalnu policu”, navodi se u izvješću tvrtke One Click Retail objavljenom prošlog tjedna.

Situacija je slična onoj koju smo imali (odnosno imamo) u Hrvatskoj kada je vlasnik najvećeg trgovačkog lanca ujedno bio vlasnik i niza prehrambenih tvrtki. Te su tvrtke bez problema dolazile do polica i kupaca, dok su drugi proizvođači morali su skupo plaćati ulazak na Konzumove police. A na njima su morali biti prisutni ako su htjeli ostati relevantni.

U potrtfelju više od 275 brendova

Amazon je prve vlastite robne marke pokrenuo 2009. godine, s proizvodima kao što su baterije i USB kabeli. To se polako širilo na pelene i dječja maramice, a sada njihov katalog ekskluzivnih robnih marki pokriva sve od igračaka i cipela do hrane i madraca.

Istraživanje tvrtke TJI Research objavljeno u rujnu pokazalo je da Amazon u svom portfelju ima više od 275 brendova – nešto više od 120 vlastitih i više od 150 onih koji se ekskluzivno prodaju preko njegove platforme. Dio ih je namijenjen globalnom tržištu, a neki se prodaju samo na specifičnim tržištima, na primjer američkom ili indijskom.

Analitičari procjenjuju da bi samo prihodi kompanije od prodaje vlastitih robnih marki mogli do 2020. porasti sa sadašnjih 7,5 milijardi dolara na 25 milijardi dolara.

Mnogi trgovci i proizvođači zabrinuti su zbog Amazonove strategije. Do nedavno im je glavni problem bila prodaja krivotvorina preko Amazona, no sad je stvar još ozbiljnija jer Amazon izravno ulazi u njihovo tržište.

Podaci pokazuju da Amazon može vrlo brzo preuzeti značajan dio tržišta ako i kada odluči ozbiljno ući u bilo koje područje trgovine.

Prema One Click Retailu, Amazonove pelene još početkom godine prodavale su slabije od drugih manjih robnih marki. No, njihova prodaja u drugom i trećem kvartalu, nakon što je Amazon pojačao promotivne aktivnosti, porasla je 40 posto i dosegla prosječnu tjednu prodaju od 200 tisuća dolara. Time je potpuno nadvisio ostale manje brendove.

“Konkurencija nikad nije bila žešća”, navodi u izvješću One Click Retail.

Osim toga, Amazon svoje robne marke može koristiti kako bi prisilili konkurente da kupuju više oglasa na njegovim stranicama.

Cilj – maloprodajni oblak

No, neki analitičari smatraju kako bi plan mogao biti mnogo ambiciozniji: da Amazon bude golemi maloprodajni sustav koji pokriva sve od proizvodnje i skladištenja do trgovine i isporuke. Zvuči li vam to poznato?

“Amazon dominira u dijelovima maloprodajnog ciklusa kao što su skladištenje, prodaja i isporuka, ali nedostaje mu znanja u područjima poput razvoja i proizvodnje. Jačanjem poslovanja s privatnim robnim markama mogao bi nadopuniti „karike koje nedostaju“ i pokriti cijeli maloprodajni lanac kao što to čini sa svojim AWS oblakom“, pojašnjava Juozas Kaziukenas iz istraživačke tvrtke Marketplace Pulse, specijalizirane za e-trgovinu.

“Amazon želi izgraditi AWS za maloprodaju. U budućnosti će pružati cjelovitu infrastrukturu za opskrbni lanac u maloprodaji“, zaključuje Kaziukenas.