Do 25 posto vrijednosti javne nabave gubi se zbog korupcije

Energetski sektor jedan je od glavnih problema sustava upravljanja koji dovode do znatnih gubitaka općega bogatstva te pružaju prilike za nezakonito financiranje i stvaranje utjecaja stranih autoritarnih vlasti u regiji

15
Zemlje jugoistočne Europe više su puta optužene za navodno blokiranje liberalizacije tržišta plina u korist lokalnih oligarhijskih korporativnih mreža i u korist dobavljača plina pod nadzorom ruske vlasti [Image by David Mark from Pixabay]

Institut za javne financije i Center for the Study of Democracy (CSD) iz Bugarske organizirali su Policy Forum: Anti-Corruption аnd Good Governance in Southeast Europe: Towards Innovative Public-Private Partnership Solutions koji se održao u zagrebačkom Hotelu Dubrovnik i online. Na forumu su CSD i Government Transparency Institute (GTI), Mađarska predstavili ključne naglaske ovogodišnjeg Izvješća o dobrom upravljanju u jugoistočnoj Europi, nastalog u okviru projekta Provedba zajedničkih antikorupcijskih rješenja i primjera dobrog upravljanja u jugoistočnoj Europi: inovativne prakse i javno-privatna partnerstva.

Analiza se fokusirala na integritet javne nabave i upravljanje državnim poduzećima u energetskom sektoru, s ciljem postizanja dubljeg razumijevanja ovih izazova i stvaranja preduvjeta za antikorupcijske reforme u devet zemalja u regiji – Bugarskoj, Hrvatskoj, Mađarskoj, Rumunjskoj, Albaniji, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Sjevernoj Makedoniji i Srbiji.

Javna nabava je jedna od aktivnosti vlasti koje su najviše podložne korupciji. Prema Uredu za droge i kriminal Ujedinjenih naroda, 10 do 25 posto ukupne vrijednosti ugovora javnih nabava vjerojatno je izgubljeno zbog sumnjive prakse. Jedan od najčešćih oblika nepravilnosti u nabavi u regiji jest povlašteni tretman poduzećâ zbog dobrih političkih veza njihovih vlasnika. Primjerice, u Hrvatskoj oko polovine ukupne vrijednosti ugovora osvoje ponuđači koji nisu privatni subjekti, već su poduzeća u djelomičnome ili potpunome vlasništvu države.

Analiza je, između ostalog, pokazala je da je između prvoga tromjesečja 2017. i drugoga tromjesečja 2021. godine indeks korupcijskoga rizika (Corruption Risk Index – CRI) na tržištu proizvoda i usluga vezanih uz COVID-19 povećan za oko 10 postotnih bodova u Rumunjskoj i Hrvatskoj. Povećanje je bilo privremeno, a slijedio ga je polagan, ali stalan pad.

Analiza velikih skupova podataka također otkriva da je u posljednjih godinu i pol dana prosječna ovisnost kupca u zdravstvenome sektoru znatno porasla u Mađarskoj i neznatno u Hrvatskoj u odnosu na razdoblje od 2017. do 2020. Štoviše, zarobljeni naručitelji ne samo da su svojim favoriziranim dobavljačima osigurali veći udio nego i veću vrijednost javnih sredstava.

Energetski sektor jedan je od glavnih problema sustava upravljanja koji dovode do znatnih gubitaka općega bogatstva te pružaju prilike za nezakonito financiranje i stvaranje utjecaja stranih autoritarnih vlasti u regiji, navodi se u izvješću.

Dijagnostička procjena zarobljenosti države (State Capture Assessment Diagnostics – SCAD) identificira taj sektor kao jako podložan nastanku monopola. Zemlje jugoistočne Europe više su puta optužene za navodno blokiranje liberalizacije tržišta plina u korist lokalnih oligarhijskih korporativnih mreža i u korist dobavljača plina pod nadzorom ruske vlasti. Stoga, osim ako se njime pravilno ne upravlja, navedeni sektor može potkopati neovisnost i razvoj zemalja jugoistočne Europe, ističu analitičari.

Deficit javne odgovornosti u energetskim poduzećima u državnome vlasništvu vidljiv je u brojnim slučajevima otkrivenima u istraživačkim medijskim izvješćima, izvješćima organizacija civilnoga društva ili provedenim nadzorima državnih revizija u cijeloj regiji jugoistočne Europe. Ovi problemi pridonose društveno-političkomu okruženju u kojemu se dopušta narasla pojava lošega financijskog upravljanja u državnim poduzećima i provođenje neučinkovitih ili štetnih odluka o ulaganju.

Forum je organiziran u sklopu Regionalne platforme dobrog javnog upravljanja i javno-privatnog partnerstva (R2G4P) koju financira EEA i Norway Grants Fund for Regional Cooperation.